
Fem banrekord. Fem dagar. Tusen miles. Ett uppdrag som låter lika galet som omöjligt – men som nu är verklighet.

I dokumentärfilmen California Gold Rush, som har premiär den 18 augusti 2025, får vi följa Czinger Vehicles på en resa som är lika mycket en hyllning till Kaliforniens bilkultur som ett bevis på vad framtidens hyperbilar kan klara av.

Från Redwood-dalar till Mojaves öken
Resan startade i norra Kalifornien. Därifrån tog sig Czinger 21C – tillsammans med ett team av åtta ingenjörer och företagets chefsingenjör Ewan Baldry – genom landskap som växlar mellan kustens vidder, branta canyonvägar och ökenhetta.

Längs vägen korsades Golden Gate-bron, ett obligatoriskt stopp gjordes på In-N-Out Burger, och teamet passerade både Blackbird Airpark och de snäva svängarna i Box Canyon Road.

Det var ett äventyr som inte bara handlade om prestanda, utan om att knyta ihop Kaliforniens själ – från teknologins hjärta i Silicon Valley till motorsportens heliga mark i söder.

Fem dagar – fem rekord
Varje dag innebar en ny utmaning, och varje bana en chans att skriva historia:
- Thunderhill Raceway Park: 1:48.30 (3,39 sek snabbare än tidigare rekord)
- Sonoma Raceway: 1:35.05 (0,70 sek snabbare)
- Laguna Seca: 1:24.39 (0,36 sek snabbare än Czingers eget rekord)
- Willow Springs: 1:19.73 (1,35 sek snabbare)
- The Thermal Club: 2:03.17 (hela 10,33 sek snabbare)
Totalt raderade Czinger 21C 16,26 sekunder från gällande rekordtider – ett facit som sätter bilen i en egen klass bland världens hyperbilar.

“Vi ville visa att en hyperbil inte bara ska glänsa på en bana eller i en vindtunnel. Den måste fungera i verkligheten, klara vägarna, distanserna och de mest krävande förhållandena. Det är det California Gold Rush handlar om,” säger Lukas Czinger, grundare och VD för Czinger Vehicles.

När allt nästan gick förlorat
Men vägen dit var långt ifrån problemfri. Redan vid Thunderhill sprack en växellådskåpa – en skada som krävde ett nattligt totalingrepp för att få bilen tillbaka på banan. På Laguna Seca slog 21C i en däckbarriär under ett rekordförsök, vilket resulterade i ännu en snabb reparation på plats.

“Det var en påminnelse om hur nära man alltid är att allt rasar,” berättar Baldry. “Men just därför är resultatet så mycket mer värdefullt. Vi visade att när pressen är som störst, så är det då laget är som starkast.”

Människorna bakom maskinen
I dokumentären, regisserad av italiensk-amerikanske Luca Brinciotti, är det inte bara siffrorna som står i centrum. Kameran fångar svetten, de sena nätterna och gnisslet mellan teammedlemmar när tempot pressades till det yttersta.

“Från början märkte jag att de här människorna hade en helt unik drivkraft,” säger Brinciotti. “Jag ville skildra att detta inte bara är en bil – det är ett kollektivt verk av tro, envishet och kompromisslös vilja.”

Ratten på banorna hölls av Joel Miller, Czingers utvecklingsförare. “När de ringde och sa ’fem banrekord på fem dagar’ trodde jag de var galna,” säger han med ett leende.

“Men att köra direkt från allmän väg till varje bana och prestera på den nivån – det är något ingen annan biltillverkare ens försökt sig på.”

Finalen – och framtiden
Äventyret avslutades på Czingers egen mark, Area 21, där garageportarna lyftes till applåder från teamet som följt bilen genom varje mil. Det blev inte bara ett firande av tekniska rekord – utan också av den resa som tagit Czinger från ett visionärt startup i Los Angeles till en global hyperbilutmanare.

California Gold Rush är mer än en film om en bil. Det är en berättelse om mod, motgångar och människorna bakom världens mest radikala hyperbil.
Premiären sker den 18 augusti på Sunset Center i Carmel-by-the-Sea, och dokumentären släpps samtidigt på Czingers officiella YouTube-kanal.
