Lamborghini Fenomeno – Lamborghini´s Mest Kraftfulla Bil Någonsin

Monterey, Kalifornien / Sant’Agata Bolognese, Italien – 15 augusti 2025.

Under den glittrande himlen över Monterey Car Week presenterades något som nästan trotsar verkligheten. Lamborghini Fenomeno – en skapelse som inte bara är en bil, utan ett manifest. Ett manifest över design, kraft, historia och framtid. En ”few-off” i endast 29 exemplar, döpt efter den legendariska tjuren Fenomeno från Morelia, och byggd för att skriva in sig bland de mest mytomspunna kapitlen i Lamborghinis historia.

Det är en bil som bär på två budskap samtidigt: en hyllning till det förflutna och ett djärvt avstamp in i framtiden. Fenomeno markerar 20 år av Lamborghini Centro Stile – det kreativa hjärta i Sant’Agata Bolognese som sedan 2005 format märkets ikoniska formspråk – och samtidigt sätter modellen en ny ribba för vad en V12-driven superbil kan vara.


Det mest kraftfulla hjärtat i Lamborghinis historia

Fenomeno är mer än bara skönhet. Den är ett tekniskt monster. Under den långsträckta karossen, inbäddad i ett monofuselage av kolfiber och Forged Composite®, slår den starkaste V12 som Lamborghini någonsin byggt.

En 6,5-liters, varvvillig best med 835 hästkrafter vid 9 250 varv/minut, som tillsammans med tre elektriska motorer pressar totalen till hisnande 1 080 hästkrafter. Resultatet är en acceleration som känns som science fiction: 0–100 km/h på 2,4 sekunder, 0–200 på 6,7 – och en toppfart som spränger 350 km/h-barriären.

Vikten är minutiöst balanserad: 1,64 kilo per hästkraft, den bästa siffran i märkets historia. Och tack vare en 7 kWh-batteripack och en sofistikerad P3-hybridarkitektur kan Fenomeno till och med köras helt elektriskt – fortfarande med fyrhjulsdrift, fortfarande med Lamborghini-DNA.


Ett designmanifest i kolfiber

När Mitja Borkert, designchef hos Lamborghini, kallar Fenomeno en “hyper-elegant spaceship” är det ingen överdrift. Fenomeno bär alla de klassiska dragen från märket – mittlinjen som löper som en ryggrad, de skarpa Y-formerna, den futuristiska balansen mellan brutalitet och skönhet – men här förfinade till något nästan arketypiskt.

Fronten är aggressiv men elegant, med luftintag inspirerade av racingvärlden och DRL-signaturer som hyllar tjurens horn i märkesloggan. Sidan är en hommage till långsvansar som Essenza SCV12, där rena linjer och vågformade kolfiberfins inte bara är vackra – de skapar 30 % bättre sidokylning än tidigare V12-modeller.

Bakifrån bryter Fenomeno ny mark: en sammanhängande linje som binder samman vinge och hjulhus, medan vertikala Y-formade bakljus ramar in diffusorn och de hexagonala avgasutblåsen. Det är lika mycket skulptur som maskin.


Aerodynamik från framtiden

Fenomenos aerodynamik är inte enbart ingenjörskonst – det är ett konstverk i rörelse. Ett S-Duct-system hämtat från Formel 1 ökar marktrycket framtill, medan den konkava takprofilen styr luftflödet både till motorns airscoop och till den rörliga bakvingen med sitt unika omega-format.

Dörrarnas nya design leder luftflödet direkt till kylsystemet, samtidigt som de ger en modern tolkning av den klassiska NACA-ducten. Resultatet är inte bara stabilitet i 350 km/h – utan också en bil som ser ut att skära genom luften redan när den står parkerad.


Cockpit som en rymdkapsel

Kliver man in i Fenomeno möts man av något som känns närmare ett stridsflygplan än en sportbil. Filosofin “Feel like a pilot” är här förfinad till perfektion: digitala skärmar ersätter nästan alla knappar, ett raceinspirerat rattgrepp placerar föraren i centrum, och kolfiber sveper genom hela kupén.

Stolarna är specialbyggda för modellen, luftventilerna är 3D-printade i kolfiber och en ambient belysning ramar in de futuristiska formerna. Här är varje detalj skapad för att förstärka känslan av att Fenomeno inte bara är en bil, utan en maskin för en annan dimension.

För den som vill ta det ännu längre öppnar Ad Personam-programmet dörren till närmast oändliga möjligheter. Över 400 färger och en nästan gränslös palett av materialval gör att varje Fenomeno kan bli lika unik som ägarens fingeravtryck.


Racingteknologi på gatan

Fenomeno är fylld av innovationer som tidigare bara hörts hemma på racerbanor.

  • CCM-R Plus bromssystemet med 3D-struktur i kolfiber ger uthållighet och grepp som matchar en LMDh-prototyp.
  • 6D-sensorn, kopplad till Lamborghinis nya Integrated Vehicle Estimator, mäter acceleration och rotationshastighet på alla axlar i realtid – och förutser bilens rörelser innan de ens sker.
  • Bridgestone Potenza Sport-däcken, specialutvecklade för Fenomeno, balanserar på knivseggen mellan gatlegalitet och racingprestanda.

Detta är ingen bil för den försiktige. Detta är en maskin för förare som vill ha det yttersta – och som klarar av att tygla det.


Ett fenomen i namnet – och i naturen

Från Reventón till Sesto Elemento, från Veneno till Sián och Countach LPI 800-4 – Lamborghini har byggt en tradition av bilar som går bortom konventioner. Men Fenomeno står som en kulmen. Den samlar märkets historia, tekniska briljans och våghalsiga design till en bil som är lika mycket en milstolpe som ett samlarobjekt.

“Fenomeno är en sann design- och teknologimanifestation,” säger Stephan Winkelmann, Lamborghinis CEO. “En bil som inte bara är starkare än alla tidigare V12:or – utan också banar väg för framtidens Lamborghini.”

Och kanske är det just det som gör Fenomeno så exceptionell. Den är född ur det vildaste arvet, men byggd för att möta framtiden. En bil som redan nu är mytologisk – ett fenomen på hjul.

www.lamborghini.com/en-en/models/limited-series/fenomeno#val-ht

Oplus_16908288

Fler nyheter

Skyltstället NORRKÖPING logo
Elbåten Elsie ifrån Strana Boats Dominerade Tjörn e-Power Run 2025

Elbåten Elsie ifrån Strana Boats Dominerade Tjörn e-Power Run 2025

Solen gnistrade i vattenytan när årets Tjörn e-Power Run gick av stapeln – en tävling som på kort tid blivit en självklar motpol till det klassiska Tjörn Runt. Men här var det inte segel som spändes i vinden, utan batterier som laddats till brädden. Elbåtarna som ställde upp visade inte bara upp teknikens framsteg, utan även en ny sorts sjömanskap: räckvidd, ruttstrategi och energihantering var minst lika avgörande som vind och väder. Och vinnaren? En båt som redan börjat skriva in sig i elbåtshistorien: Strana 23 “Elsie”, förd av Arne Lindström. Starten under Tjörnbron Klockan 08:30 gav sig de laddade…
Koenigsegg Tar Tillbaka Tronen – Jesko Absolut Slår Tillbaka Mot Rimac Nevera R

Koenigsegg Tar Tillbaka Tronen – Jesko Absolut Slår Tillbaka Mot Rimac Nevera R

I drygt en månad har elbilsgiganten Rimac haft världsrekordet för den mytomspunna disciplinen 0–400–0 km/h – ett rekord som man i Koenigseggs högkvarter i Ängelholm troligen betraktade som en välkommen utmaning snarare än ett nederlag. Den 7 augusti 2025, på Örebro flygfält, slog Koenigsegg tillbaka. Med fabriksföraren Markus Lundh bakom ratten, flög Jesko Absolut från stillastående till 400 km/h och ner till stillastående igen på blott 25,21 sekunder. Ett nytt världsrekord, bekräftat av Racelogic, och mer än 2,5 sekunder snabbare än Koenigseggs egen tidigare tid från 2024 – och snabbare än allt Rimac hunnit med under sina rekordveckor. En duell…
Alfa Romeo RZ – Il Mostro Tar Av Sig Taket & Jagar Evig Sommar

Alfa Romeo RZ – Il Mostro Tar Av Sig Taket & Jagar Evig Sommar

Om Alfa Romeo SZ är känd som “Il Mostro”, monstret, så är RZ dess mer skandalösa tvilling – samma chockerande formspråk, men nu med taket av och en kaxig blick mot solen. Där coupén var aggressiv och kompromisslös, är roadstern både mer utmanande och mer förförisk. Det är en bil som inte ber om ursäkt för någonting – och som än idag delar Alfa-entusiasterna i två läger. Det gula exemplaret som idag står på Museo Storico Alfa Romeo i Arese är en av blott 278 byggda mellan 1992 och 1994. Att jämföra med SZ-coupéns 1 036 producerade exemplar gör den…
De Tomaso Sport 5000 Spyder – Ett Gyllene Kapitel Ifrån 60-talets Motorsportdrömmar

De Tomaso Sport 5000 Spyder – Ett Gyllene Kapitel Ifrån 60-talets Motorsportdrömmar

1960-talets motorsport var en tid av orädd innovation, internationella samarbeten och vågade ingenjörsexperiment. Mitt i detta kreativa kaos föddes De Tomaso Sport 5000 Spyder – en av epokens mest gåtfulla och kortlivade sportprototyper. Bakom bilen stod den argentinskfödde entreprenören Alejandro de Tomaso, en man vars ambition ofta överträffade hans resurser, och vars visioner lockade till sig några av motorsportens mest lysande namn. Carroll Shelby, då redan en racinglegend, och Pete Brock, känd för sin känsla för aerodynamisk formgivning, bidrog båda till projektets utformning. En teknisk symbios mellan Amerika och Italien Sport 5000 Spyder delade sitt ryggradschassi och den bärande motorlayouten…
GP1 – Den Brittiska Hyperbilen Som Hyllar Manuell Körglädje

GP1 – Den Brittiska Hyperbilen Som Hyllar Manuell Körglädje

I en tid då hyperbilar blivit tysta, digitala och kliniskt perfekta, kommer en nykomling från Storbritannien och skriker rakt ut: ”Inte på min vakt!”. Garagisti & Co har presenterat sin första skapelse – GP1 – och det är inte bara ännu en superbil. Det är en tidskapsel, ett manifest och ett kärleksbrev till den gyllene eran av analoga superbilar. Under den skulpterade karossen döljer sig ett hjärta som väcker gåshud: en helt ny, naturligt aspirerad 6,6-liters V12, utvecklad från grunden av italienska Italtecnica. Ja, du läste rätt – en ny italiensk V12 år 2025. Effekten? 789 hästkrafter och 700 Nm…
3 019 Hästkrafter Av Ren Elektrisk Extas – BYD Yangwang U9 Track Edition Tar Hyperbilen till Nya Höjder

3 019 Hästkrafter Av Ren Elektrisk Extas – BYD Yangwang U9 Track Edition Tar Hyperbilen till Nya Höjder

På Kinas asfalterade racingbanor har en ny titan vaknat. BYD:s exklusiva prestandamärke Yangwang har lyft på täcket för sin mest extrema skapelse hittills – U9 Track Edition. Det är en eldriven best som inte bara utmanar världens snabbaste hyperbilar, utan riskerar att skriva om spelreglerna helt. Chassit är snarlikt föregångaren Byd Yangwang U9 Det som skiljer Track Edition är inte chassigeometrin i sig, utan optimeringar för bankörning: Mer aggressiv aerodynamik (fast kolfibervinge, större diffuser, möjlighet till förstärkt splitter) som påverkar bilens balans vid höga hastigheter Bredare, mer greppvänliga däck på både fram- och bakaxel Fastare fjädringsinställning och troligen anpassade stötdämpare…
Trollhättan Motorfestival 2025 - En Fullträff i Saabs Högkvarter

Trollhättan Motorfestival 2025 - En Fullträff i Saabs Högkvarter

Flera hundratals Saab:ar tillsammans med Saab-klubben och Saabentusiaster firade Saabkulturen i Saabs högkvarter – Saabs Ikoniska Gamla Testbana – T Engineering Track! Ett hav av Saabar – alla modeller, alla generationer i olika färger Runt hela området stod bilarna uppradade som ett levande museum. Här kunde man se eleganta Sedaner, klassiska Sonett, sportiga Cabrioleter och praktiska SportCombis – en komplett representation av Saabs mångsidighet. Färgerna varierade från sobert svart och silver till livfullt rött, blått och gult, och varje bil hade sin egen berättelse. För många var det just detta – att få se Saabs hela historia samlad på samma…
Från Grill Till Gaspedal – Bugra Canbas Visar Upp Sveriges Mest Påkostade Mustang På Sommarens Hetaste Motorfestivaler!

Från Grill Till Gaspedal – Bugra Canbas Visar Upp Sveriges Mest Påkostade Mustang På Sommarens Hetaste Motorfestivaler!

När motorfantaster samlas i Trollhättan den 9 augusti, Vårgårda den 6 september och Göteborg den 7 september, kommer en bil att stjäla mer än bara uppmärksamhet – den kommer dominera samtalet. Bugra Canbas, entreprenören och bilälskaren bakom vad som med rätta kan kallas Sveriges mest påkostade Mustang, gör entré. Och han gör det med en bil som inte bara är extrem – den är en kärleksförklaring till passion, precision och ren galenskap. Men detta är inte bara en historia om en bil. Det är en berättelse om drömmar, dedikation och ett liv som rör sig i både höga hästkrafter och…
Goldsteins Garage AB På Plats Under Tre Av Sommarens Hetaste motorfestivaler – Exklusivt Erbjudande För Alla Bilentusiaster

Goldsteins Garage AB På Plats Under Tre Av Sommarens Hetaste motorfestivaler – Exklusivt Erbjudande För Alla Bilentusiaster

När motorfestivalerna rullar in över Västsverige i augusti och september är Goldsteins Garage AB redo att leverera prestanda, stil och ljud i världsklass. Du hittar oss på Trollhättan Motorfestival den 9 augusti, Vårgårda Motorfestival den 6 september och Göteborg Motorfestival den 7 september – tre dagar fyllda med hästkrafter, passion och glödhet verkstadsenergi. Som fullserviceverkstad erbjuder vi motoroptimering, bilvård, billjud, reparationer och däckservice – allt för att maximera både körglädje och bilens skick. 🚀 Exklusivt festivalerbjudande – optimera din bil & kör gratis på bana! Under dessa tre festivaler får alla som köper motoroptimering hos oss fri bankörning på plats!…
Från Garagevision till Festivalikon – Vässla och epa-1 Rullar in på Sveriges hetaste Motorfestivaler

Från Garagevision till Festivalikon – Vässla och epa-1 Rullar in på Sveriges hetaste Motorfestivaler

Den 9 augusti i Trollhättan, 6 september i Vårgårda och 7 september i Göteborg – Vässla ställer upp med något som inte bara är en ny moped, utan ett nytt sätt att tänka kring mobilitet. Med sig har de epa-1, den elektriska mopeden som fötts ur ett oväntat samarbete med designikonerna Teenage Engineering. Det är en produkt som inte bara rör sig framåt på gatan – utan förändrar hela synen på vad en moped kan vara. Och i sommar får festivalbesökarna chansen att se den på nära håll. 🚀 Ett oväntat möte blev startskottetSamarbetet mellan Vässla och Teenage Engineering började…
Nevs gör Comeback på Trollhättan Motorfestival – Emily GT, Exklusiv Saab-försäljning & Framtidshopp för Svensk Elbilsinnovation!

Nevs gör Comeback på Trollhättan Motorfestival – Emily GT, Exklusiv Saab-försäljning & Framtidshopp för Svensk Elbilsinnovation!

Den 9 augusti slår Trollhättan Motorfestival upp portarna till ännu en oförglömlig dag för alla som lever och andas bilkultur – och i år med ett extra hjärtslag för Saab-älskare. För mitt bland utställningsbilar, bankörning och bilentusiaster står en ikon redo att återigen skriva historia: Nevs är på plats – med Emily GT, och med en exklusiv chans för publiken att ta del av en unik bit av svensk bilhistoria. ⚡ Emily GT – elektrisk arvtagare och framtidens GT-bil Efter fjolårets enorma succé där Nevs försäljning av unika Saabdelar orsakade meterlånga köer, tar man i år steget ännu längre –…
En Bugatti Som Ingen Annan: Bugatti Brouillard - Ett Rullande Mästerverk med V16 & Prislapp Mellan 10 - 26 Miljoner Euro

En Bugatti Som Ingen Annan: Bugatti Brouillard - Ett Rullande Mästerverk med V16 & Prislapp Mellan 10 - 26 Miljoner Euro

I Molsheim, där Bugattis själ formades för över ett sekel sedan, har ett nytt kapitel inletts. Ett kapitel där historien, konsten och teknologin sammanvävs till något aldrig tidigare skådat – Programme Solitaire. Och dess första skapelse? Brouillard – en enastående coupé som inte bara bär ett namn, utan ett arv. Ett namn som förkroppsligar grundaren Ettore Bugattis största passion: hans häst. Från hästens linjer till hyperbilens form Brouillard var namnet på Ettore Bugattis älskade hingst – ett majestätiskt fullblod med en päls vit som första snön, täckt av disiga nyanser likt morgonens dimma. En häst så intelligent att den kunde…
474888370_122209671548200391_2806298802293834463_n (3)