
I en tid då hyperbilar blivit tysta, digitala och kliniskt perfekta, kommer en nykomling från Storbritannien och skriker rakt ut: ”Inte på min vakt!”. Garagisti & Co har presenterat sin första skapelse – GP1 – och det är inte bara ännu en superbil. Det är en tidskapsel, ett manifest och ett kärleksbrev till den gyllene eran av analoga superbilar.

Under den skulpterade karossen döljer sig ett hjärta som väcker gåshud: en helt ny, naturligt aspirerad 6,6-liters V12, utvecklad från grunden av italienska Italtecnica. Ja, du läste rätt – en ny italiensk V12 år 2025. Effekten? 789 hästkrafter och 700 Nm vridmoment, skickade via en sexväxlad manuell växellåda till bakhjulen.

Garagisti & Co lovar att ljudet ska vara en hyllning till motorsportens försvunna symfonier – en mekanisk aria som ekar från 80- och 90-talets tävlingsbanor.

Lätt, rå och kompromisslös
Med ett målvikt på 1 000 kilo torrvikt är GP1 inte byggd för att jaga siffror i en dator – den är byggd för att kännas i märg och ben. Hjärtat i konstruktionen är en kolfibermonocoque, omgiven av komponenter från motorsportens absoluta toppskikt:
- Brembo-bromsar för brutala inbromsningar
- Öhlins-fjädring för kirurgisk precision i kurvorna
- Aerodynamik med ground effect, tack vare gigantiska bakre diffusorer

Det är en bil som lika gärna skulle kunna stå på startgridden i Le Mans 1988 som på en modern track day.
Designen – dåtid och framtid i samma penseldrag
Karossen har ritats av Ángel Guerra, tidigare designer hos Bugatti och Rimac. Fronten bär tydliga spår av hans tid med eldrivna hyperbilar, men från A-stolpen och bakåt är det ren 80-talsnostalgi: kantiga luftintag, sluttande paneler och en fyrpipig avgasutgång som kunde varit hämtad från ett Gandini-mästerverk.
Kunder och varumärkesambassadörer har redan pekat ut paralleller till Lancia Stratos Zero, Lamborghini Countach och andra klassiska former från den italienska designens guldålder.

Inredningen – renodlad förarenkelhet
Glöm överlastade infotainmentsystem och klimatkontroller med trettio undermenyer. GP1:s interiör är asketisk:
- Ett rent förardisplay
- En upphöjd mittkonsol som skapar en “tvillingcockpit”-känsla
- En växelspak som tronar mitt i kupén
- Några få knappar – och ingen synlig ventilation (luften styrs via diskret integrerade kanaler)

Allt är designat för att föraren ska vara i centrum – och för att ingenting ska distrahera från upplevelsen.
Exklusivitet på högsta nivå
Bara 25 exemplar kommer att byggas. Varje bil skräddarsys helt efter ägarens önskemål, från färg och material till små tekniska anpassningar. Prislappen? 2,94 miljoner pund – ungefär 40 miljoner kronor.
Än så länge är GP1 bara visad som renderingar, men Garagisti & Co försäkrar att prototypen redan befinner sig i ett avancerat utvecklingsstadium.

Ett manifest mot digital likriktning
Mario Escudero, grundare av Garagisti & Co, sammanfattar filosofin:
”Vad om den gyllene eran av analoga superbilar aldrig hade tagit slut? Vad om ikoner som Countach Evoluzione hade fått fortsätta utvecklas, med modern teknik men med sin analoga själ intakt? GP1 är vårt svar på den frågan.”
I en värld där framtiden ofta känns som en algoritm med hjul, kommer GP1 som en påminnelse om att bensinångor, manuella växlar och rå mekanik fortfarande kan vara framtiden – om vi vågar låta dem leva vidare.
Om du vill kan jag även skapa en teknisk faktaruta och jämförelsetabell med hur GP1 står sig mot andra analoga hyperbilar som Pagani Huayra R och Gordon Murray T.50. Det skulle ge reportaget en extra djup teknisk dimension.
