Ferrari KC23 – Ett Rullande Konstverk Med Racerhjärta

Det finns bilar – och så finns det Ferrari KC23. Ett namn som ännu inte ekar i motorsportens historieböcker, men som redan skrivits in i Ferraris egen legendbok som ett av de mest spektakulära enstyckesbyggen som någonsin rullat ut ur Maranello. Detta är inte en konceptbil. Inte en framtida modell. Det är en vision förverkligad – ett samarbete mellan Ferraris Special Projects-team, under ledning av designikonen Flavio Manzoni, och en mycket passionerad och krävande samlare.

Resultatet? KC23. En bil som likt en kameleont skiftar från skulptural elegans i viloläge till extrem banprestanda med ett knapptryck. En Ferrari som bokstavligen andas framtid, men som samtidigt bär på själen från märkets mest framgångsrika tävlingsbil genom tiderna: Ferrari 488 GT3 Evo 2020.


Monolitisk skönhet och brutal teknik

Vid första anblick ser KC23 ut som något hämtat ur en sci-fi-film – ett svepande karosspaket lackerat i Gold Mercury, en specialutvecklad, fyra-lagers aluminiumfärg som förändras beroende på ljusets infallsvinkel. Den skimrar, lever och andas som om den vore huggen ur flytande metall. Men detta är inte bara en vacker fasad.

Under den handformade karossen döljer sig ett beprövat racingchassi – 488 GT3 Evo – som har tagit över 530 segrar och vunnit 119 mästerskapstitlar världen över. Hjärtat är den välbekanta 3,9-liters V8 biturbo-motorn med racingkalibrering. Effektuppgifterna är hemliga, men med 670 hk i GT3-konfiguration och en bantad vikt lär KC23 bjuda på oförskämt brutal acceleration.

Till skillnad från sin tävlingssyskon är dock KC23 inte avsedd för racing – den är skapad för privat banbruk, där ägaren själv styr showen.


Aktiv aerodynamik – när stillhet blir till storm

Det kanske mest fascinerande med KC23 är dess transformativa aerodynamik. När bilen står stilla är luftintag, spoilrar och kylsystem dolda – linjerna är rena, sensuella och närmast organiska. Men tryck på startknappen och bilen väcks till liv som en best som kastar av sig sin mask.

  • De motoriserade luftintagen öppnar sig i sidorna
  • Den aktiva bakvingen, som i standardläge är borttagen för att framhäva linjerna, kan monteras för extra marktryck
  • Den gigantiska diffusorn bak aktiveras tillsammans med kylsystemet för banprestanda

Det är som att se ett elegant konstverk förvandlas till en attackrobot – design som tjänar funktion i varje svepande linje.


Design som blickar bakåt – och framåt

Inspirationen till KC23:s formspråk hämtar stolt från flera epokgörande Ferrari-bilar:

  • Framlyktorna för tankarna till Le Mans-vinnaren Ferrari 499P
  • Bakljusen – en dynamisk ljuslist i metakrylat – flirtar med konceptbilen Vision Gran Turismo
  • Vertikalöppnande dörrar, i stil med LaFerrari, förstärker bilens dramatiska uppsyn

Varenda komponent har ritats om från grunden – från glaspanelerna till karossens proportioner. Det finns ingenting som antyder att KC23 har något gemensamt med en standard-Ferrari. För det har den inte.


Ett cockpit för framtiden – med racing i fokus

Invändigt är KC23 lika kompromisslös som utsidan. Interiören är rensad på onödiga distraktioner och påminner snarare om en prototypbil än en vanlig superbil. Förarstolen är en skräddarsydd skål i Alcantara, ytorna är funktionella, med en racing-ratt täckt av knappar och en omkopplarpanel som skriker långloppsbanor.

Endast vissa detaljer, som dörrpanelerna och passagerarsidans finish, har fått ett mer exklusivt uttryck – ett medvetet grepp som förstärker kontrasten mellan rå racing och subtil lyx.


Specifikationer (estimerade, ej officiella):

ParameterSpecifikation
Motor3,9L V8 Twin-Turbo (bas: 488 GT3 Evo)
Effekt~670 hk (ej bekräftat)
DrivningBakhjulsdrift
VäxellådaSekventiell racinglåda
Acceleration (0–100 km/h)~2,7 sekunder
TopphastighetÖver 320 km/h (estimerad)
KarossmaterialKolfiberkomposit
FärgSpeciallack: Gold Mercury
AnvändningsområdeEndast för privat banbruk

En dröm förverkligad – för en hel värld att beundra

Till skillnad från flera andra Ferrari Special Projects-bilar, som ofta hålls hemliga av sina ägare, valde beställaren av KC23 att visa upp sin skapelse för världen. Premiären ägde rum vid Goodwood Festival of Speed i juli 2023, där den drog till sig tusentals blickar och hjärtan. Därefter visades bilen på Ferrari-museet i Maranello under sensommaren – en plats den utan tvekan förtjänar.

KC23 är inte bara en bil. Den är en hyllning till vision, ingenjörskonst och passion. En manifestation av vad som händer när ett av världens mest ikoniska märken lyfter alla kreativa spärrar – och ger form åt det som tidigare bara funnits i fantasin.

www.ferrari.com/en-GB/magazine/articles/the-kc23-uniquely-special

Oplus_16908288

Fler nyheter

Skyltstället NORRKÖPING logo
Koenigsegg Tar Tillbaka Tronen – Jesko Absolut Slår Tillbaka Mot Rimac Nevera R

Koenigsegg Tar Tillbaka Tronen – Jesko Absolut Slår Tillbaka Mot Rimac Nevera R

I drygt en månad har elbilsgiganten Rimac haft världsrekordet för den mytomspunna disciplinen 0–400–0 km/h – ett rekord som man i Koenigseggs högkvarter i Ängelholm troligen betraktade som en välkommen utmaning snarare än ett nederlag. Den 7 augusti 2025, på Örebro flygfält, slog Koenigsegg tillbaka. Med fabriksföraren Markus Lundh bakom ratten, flög Jesko Absolut från stillastående till 400 km/h och ner till stillastående igen på blott 25,21 sekunder. Ett nytt världsrekord, bekräftat av Racelogic, och mer än 2,5 sekunder snabbare än Koenigseggs egen tidigare tid från 2024 – och snabbare än allt Rimac hunnit med under sina rekordveckor. En duell…
Alfa Romeo RZ – Il Mostro Tar Av Sig Taket & Jagar Evig Sommar

Alfa Romeo RZ – Il Mostro Tar Av Sig Taket & Jagar Evig Sommar

Om Alfa Romeo SZ är känd som “Il Mostro”, monstret, så är RZ dess mer skandalösa tvilling – samma chockerande formspråk, men nu med taket av och en kaxig blick mot solen. Där coupén var aggressiv och kompromisslös, är roadstern både mer utmanande och mer förförisk. Det är en bil som inte ber om ursäkt för någonting – och som än idag delar Alfa-entusiasterna i två läger. Det gula exemplaret som idag står på Museo Storico Alfa Romeo i Arese är en av blott 278 byggda mellan 1992 och 1994. Att jämföra med SZ-coupéns 1 036 producerade exemplar gör den…
De Tomaso Sport 5000 Spyder – Ett Gyllene Kapitel Ifrån 60-talets Motorsportdrömmar

De Tomaso Sport 5000 Spyder – Ett Gyllene Kapitel Ifrån 60-talets Motorsportdrömmar

1960-talets motorsport var en tid av orädd innovation, internationella samarbeten och vågade ingenjörsexperiment. Mitt i detta kreativa kaos föddes De Tomaso Sport 5000 Spyder – en av epokens mest gåtfulla och kortlivade sportprototyper. Bakom bilen stod den argentinskfödde entreprenören Alejandro de Tomaso, en man vars ambition ofta överträffade hans resurser, och vars visioner lockade till sig några av motorsportens mest lysande namn. Carroll Shelby, då redan en racinglegend, och Pete Brock, känd för sin känsla för aerodynamisk formgivning, bidrog båda till projektets utformning. En teknisk symbios mellan Amerika och Italien Sport 5000 Spyder delade sitt ryggradschassi och den bärande motorlayouten…
GP1 – Den Brittiska Hyperbilen Som Hyllar Manuell Körglädje

GP1 – Den Brittiska Hyperbilen Som Hyllar Manuell Körglädje

I en tid då hyperbilar blivit tysta, digitala och kliniskt perfekta, kommer en nykomling från Storbritannien och skriker rakt ut: ”Inte på min vakt!”. Garagisti & Co har presenterat sin första skapelse – GP1 – och det är inte bara ännu en superbil. Det är en tidskapsel, ett manifest och ett kärleksbrev till den gyllene eran av analoga superbilar. Under den skulpterade karossen döljer sig ett hjärta som väcker gåshud: en helt ny, naturligt aspirerad 6,6-liters V12, utvecklad från grunden av italienska Italtecnica. Ja, du läste rätt – en ny italiensk V12 år 2025. Effekten? 789 hästkrafter och 700 Nm…
3 019 Hästkrafter Av Ren Elektrisk Extas – BYD Yangwang U9 Track Edition Tar Hyperbilen till Nya Höjder

3 019 Hästkrafter Av Ren Elektrisk Extas – BYD Yangwang U9 Track Edition Tar Hyperbilen till Nya Höjder

På Kinas asfalterade racingbanor har en ny titan vaknat. BYD:s exklusiva prestandamärke Yangwang har lyft på täcket för sin mest extrema skapelse hittills – U9 Track Edition. Det är en eldriven best som inte bara utmanar världens snabbaste hyperbilar, utan riskerar att skriva om spelreglerna helt. Chassit är snarlikt föregångaren Byd Yangwang U9 Det som skiljer Track Edition är inte chassigeometrin i sig, utan optimeringar för bankörning: Mer aggressiv aerodynamik (fast kolfibervinge, större diffuser, möjlighet till förstärkt splitter) som påverkar bilens balans vid höga hastigheter Bredare, mer greppvänliga däck på både fram- och bakaxel Fastare fjädringsinställning och troligen anpassade stötdämpare…
Trollhättan Motorfestival 2025 - En Fullträff i Saabs Högkvarter

Trollhättan Motorfestival 2025 - En Fullträff i Saabs Högkvarter

Flera hundratals Saab:ar tillsammans med Saab-klubben och Saabentusiaster firade Saabkulturen i Saabs högkvarter – Saabs Ikoniska Gamla Testbana – T Engineering Track! Ett hav av Saabar – alla modeller, alla generationer i olika färger Runt hela området stod bilarna uppradade som ett levande museum. Här kunde man se eleganta Sedaner, klassiska Sonett, sportiga Cabrioleter och praktiska SportCombis – en komplett representation av Saabs mångsidighet. Färgerna varierade från sobert svart och silver till livfullt rött, blått och gult, och varje bil hade sin egen berättelse. För många var det just detta – att få se Saabs hela historia samlad på samma…
Från Grill Till Gaspedal – Bugra Canbas Visar Upp Sveriges Mest Påkostade Mustang På Sommarens Hetaste Motorfestivaler!

Från Grill Till Gaspedal – Bugra Canbas Visar Upp Sveriges Mest Påkostade Mustang På Sommarens Hetaste Motorfestivaler!

När motorfantaster samlas i Trollhättan den 9 augusti, Vårgårda den 6 september och Göteborg den 7 september, kommer en bil att stjäla mer än bara uppmärksamhet – den kommer dominera samtalet. Bugra Canbas, entreprenören och bilälskaren bakom vad som med rätta kan kallas Sveriges mest påkostade Mustang, gör entré. Och han gör det med en bil som inte bara är extrem – den är en kärleksförklaring till passion, precision och ren galenskap. Men detta är inte bara en historia om en bil. Det är en berättelse om drömmar, dedikation och ett liv som rör sig i både höga hästkrafter och…
Goldsteins Garage AB På Plats Under Tre Av Sommarens Hetaste motorfestivaler – Exklusivt Erbjudande För Alla Bilentusiaster

Goldsteins Garage AB På Plats Under Tre Av Sommarens Hetaste motorfestivaler – Exklusivt Erbjudande För Alla Bilentusiaster

När motorfestivalerna rullar in över Västsverige i augusti och september är Goldsteins Garage AB redo att leverera prestanda, stil och ljud i världsklass. Du hittar oss på Trollhättan Motorfestival den 9 augusti, Vårgårda Motorfestival den 6 september och Göteborg Motorfestival den 7 september – tre dagar fyllda med hästkrafter, passion och glödhet verkstadsenergi. Som fullserviceverkstad erbjuder vi motoroptimering, bilvård, billjud, reparationer och däckservice – allt för att maximera både körglädje och bilens skick. 🚀 Exklusivt festivalerbjudande – optimera din bil & kör gratis på bana! Under dessa tre festivaler får alla som köper motoroptimering hos oss fri bankörning på plats!…
Från Garagevision till Festivalikon – Vässla och epa-1 Rullar in på Sveriges hetaste Motorfestivaler

Från Garagevision till Festivalikon – Vässla och epa-1 Rullar in på Sveriges hetaste Motorfestivaler

Den 9 augusti i Trollhättan, 6 september i Vårgårda och 7 september i Göteborg – Vässla ställer upp med något som inte bara är en ny moped, utan ett nytt sätt att tänka kring mobilitet. Med sig har de epa-1, den elektriska mopeden som fötts ur ett oväntat samarbete med designikonerna Teenage Engineering. Det är en produkt som inte bara rör sig framåt på gatan – utan förändrar hela synen på vad en moped kan vara. Och i sommar får festivalbesökarna chansen att se den på nära håll. 🚀 Ett oväntat möte blev startskottetSamarbetet mellan Vässla och Teenage Engineering började…
Nevs gör Comeback på Trollhättan Motorfestival – Emily GT, Exklusiv Saab-försäljning & Framtidshopp för Svensk Elbilsinnovation!

Nevs gör Comeback på Trollhättan Motorfestival – Emily GT, Exklusiv Saab-försäljning & Framtidshopp för Svensk Elbilsinnovation!

Den 9 augusti slår Trollhättan Motorfestival upp portarna till ännu en oförglömlig dag för alla som lever och andas bilkultur – och i år med ett extra hjärtslag för Saab-älskare. För mitt bland utställningsbilar, bankörning och bilentusiaster står en ikon redo att återigen skriva historia: Nevs är på plats – med Emily GT, och med en exklusiv chans för publiken att ta del av en unik bit av svensk bilhistoria. ⚡ Emily GT – elektrisk arvtagare och framtidens GT-bil Efter fjolårets enorma succé där Nevs försäljning av unika Saabdelar orsakade meterlånga köer, tar man i år steget ännu längre –…
En Bugatti Som Ingen Annan: Bugatti Brouillard - Ett Rullande Mästerverk med V16 & Prislapp Mellan 10 - 26 Miljoner Euro

En Bugatti Som Ingen Annan: Bugatti Brouillard - Ett Rullande Mästerverk med V16 & Prislapp Mellan 10 - 26 Miljoner Euro

I Molsheim, där Bugattis själ formades för över ett sekel sedan, har ett nytt kapitel inletts. Ett kapitel där historien, konsten och teknologin sammanvävs till något aldrig tidigare skådat – Programme Solitaire. Och dess första skapelse? Brouillard – en enastående coupé som inte bara bär ett namn, utan ett arv. Ett namn som förkroppsligar grundaren Ettore Bugattis största passion: hans häst. Från hästens linjer till hyperbilens form Brouillard var namnet på Ettore Bugattis älskade hingst – ett majestätiskt fullblod med en päls vit som första snön, täckt av disiga nyanser likt morgonens dimma. En häst så intelligent att den kunde…
Rekordkrossaren från Kroatien: Rimac Nevera R – Världens Snabbaste Elbil Någonsin

Rekordkrossaren från Kroatien: Rimac Nevera R – Världens Snabbaste Elbil Någonsin

När den ursprungliga Rimac Nevera lanserades 2021 förändrades spelplanen för elektriska hyperbilar över en natt. Men nu har den fått en ny efterträdare – eller snarare en evolution. Rimac Nevera R har inte bara överträffat sin föregångare, utan fullständigt utplånat dess rekord genom att slå hela 24 prestandarekord i en och samma testomgång. Med detta cementerar den sin plats som världens snabbast accelererande produktionsbil – elektrisk eller ej. 0–400–0 km/h på 25,79 sekunder – ny världsmästare Den mest omtalade av prestationerna är återtagandet av titeln i den mytomspunna disciplinen 0–400–0 km/h, som mäter bilens förmåga att accelerera till 400 km/h…
474888370_122209671548200391_2806298802293834463_n (3)