Corvette-eran tar Nürburgring med storm – Trippelsuccé för Z06, ZR1 och ZR1X


Det började som ett modigt statement – men slutade i motorsportshistoria. På världens mest fruktade racerbana, Nürburgring Nordschleife, skrev Chevrolet in sitt namn i rekordböckerna med en trippelattack ingen tidigare försökt: tre bilar, tre ingenjörer, tre varv. Resultatet? Corvette ZR1X och ZR1 har nu de snabbaste officiella varvtiderna någonsin för ett amerikanskt bilmärke.

Brian Wallace, ingenjör för fordonsdynamik och förare av Corvette ZR1. Avstängd bana.


Ett ögonblick för historieböckerna

Nürburgring, även kallad ”The Green Hell”, har alltid varit en måttstock för världens främsta sportbilar. Det är här hjältar föds – och faller. Men aldrig tidigare har en tillverkare tagit med tre olika produktionsspecifika bilar, körts av tre icke-professionella förare, för att jaga tre officiella tider under ett och samma testtillfälle.

Chevrolet slog till med full kraft:

  • Corvette Z06
  • Corvette ZR1
  • Corvette ZR1X – en elektrifierad monsterhybrid på 1 250 hästkrafter

Bakom rattarna satt ingenjörer, inte racerförare. Männen som utvecklat bilarna fick också äran att pressa dem till det yttersta – och resultatet var banbrytande.

Aaron Link, ansvarig för fordonsprestanda och förare av Corvette Z06. Avstängd bana.


Amerikansk ingenjörskonst i världsklass

🚗 ZR1X – den nya kungen av Ringen:
Drew Cattell, ansvarig för ZR1X:s chassidynamik, körde ett hisnande varv på 6:49.275 – vilket gör honom till den snabbaste icke-proffsföraren någonsin på banan med officiell tid.

🚗 ZR1 – brutal prestanda utan hybridhjälp:
Brian Wallace, ingenjören bakom ZR1, körde in på 6:50.763 med en 5.5-liters dubbelturbo V8 på 1 064 hästkrafter – en tid som slår många europeiska supersportbilar.

🚗 Z06 – V8-symfoni utan turbo:
Aaron Link, performancechef för Corvette, styrde Z06 – med sin högljudda, varvglada sugmotor – till en respektabel tid på 7:11.826. Med sina 670 hästkrafter är den Z06 den mest kraftfulla sug-V8:an i en serieproducerad bil någonsin.

”Det här är de bästa Corvetterna någonsin. Punkt.”, sa GM:s president Mark Reuss efter bedriften.


Från Michigan till Nürburgring – en dokumentär bakom kulisserna

Bakom varvtiderna finns en resa fylld av ingenjörskonst, mod och testmiljöer från GM:s egna Milford Proving Grounds till Tysklands mytomspunna skogar. I dokumentären “Homegrown Speed: A Corvette Story” får tittarna följa förberedelserna inför rekordförsöket, med exklusiva intervjuer och scener från insidan.

Tony Roma (Corvettes chefsingenjör), Ken Morris (VP Produktprogram & Motorsports) och Mark Reuss själv medverkar – tillsammans med de tre hjältarna bakom ratten.


Bilarna som skrev historia

ModellEffektDrivlinaVarvtid
ZR1X1 250 hkDubbelturbo V8 + eldriven framaxel (AWD)6:49.275
ZR11 064 hkDubbelturbo V8 (RWD)6:50.763
Z06670 hkSugmotor V8 (RWD)7:11.826

Samtliga bilar var produktionsspecifika, men försedda med säkerhetsutrustning enligt Nürburgrings krav: bur, racingstolar, brandsläckare och sexpunktsbälten. Däck? Michelin Cup 2R på kolfiberfälgar. Bromsar? Kolfiberkeramik med upp till 10-kolvsok fram på ZR1 och ZR1X.


Förarna – ingenjörer med racing i blodet

De tre bakom ratten – Link (800 varv), Wallace (425 varv) och Cattell (600 varv) – har tillsammans tillbringat över 30 testresor till Nürburgring och är några av GM:s mest erfarna ‘Ring drivers. Samtidigt är de kärnan i utvecklingsteamet bakom bilarnas prestanda.

”De här killarna är inte bara ingenjörer. De är världsklassförare – och ännu bättre tekniker.”
säger Ken Morris, Senior VP på GM.


Nürburgring-toppen: Corvette klättrar

Enligt Nürburgrings officiella rekordlista placerar sig Corvette ZR1X nu som femma totalt, endast slagen av hybridiserade hyperbilar som Mercedes-AMG One och Porsche 911 GT2 RS Manthey.

Topp 5 snabbaste produktionsbilar:

  1. 06:29.090 – Mercedes-AMG One
  2. 06:43.300 – Porsche 911 GT2 RS Manthey
  3. 06:44.749 – Porsche 911 GT2 RS MR
  4. 06:48.047 – Mercedes-AMG GT Black Series
  5. 06:49.275Chevrolet Corvette ZR1X

Drew Cattell, ingenjör för fordonsdynamik och förare av Corvette ZR1X. Avstängd bana.

En ny era för Corvette

Corvette har alltid varit symbolen för amerikansk sportbilsdröm. Men med den här trippelbedriften på Nürburgring markerar GM en ny era – där ingenjörerna själva kör sina skapelser till rekord, och där Detroit utmanar Stuttgart på deras egen bakgård.

Z06 är ljudet. ZR1 är kraften. ZR1X är framtiden.
Och Nürburgring? Den bugar för de amerikanska nykomlingarna.

www.chevrolet.com

Oplus_16908288

Fler nyheter

Skyltstället NORRKÖPING logo
Koenigsegg Tar Tillbaka Tronen – Jesko Absolut Slår Tillbaka Mot Rimac Nevera R

Koenigsegg Tar Tillbaka Tronen – Jesko Absolut Slår Tillbaka Mot Rimac Nevera R

I drygt en månad har elbilsgiganten Rimac haft världsrekordet för den mytomspunna disciplinen 0–400–0 km/h – ett rekord som man i Koenigseggs högkvarter i Ängelholm troligen betraktade som en välkommen utmaning snarare än ett nederlag. Den 7 augusti 2025, på Örebro flygfält, slog Koenigsegg tillbaka. Med fabriksföraren Markus Lundh bakom ratten, flög Jesko Absolut från stillastående till 400 km/h och ner till stillastående igen på blott 25,21 sekunder. Ett nytt världsrekord, bekräftat av Racelogic, och mer än 2,5 sekunder snabbare än Koenigseggs egen tidigare tid från 2024 – och snabbare än allt Rimac hunnit med under sina rekordveckor. En duell…
Alfa Romeo RZ – Il Mostro Tar Av Sig Taket & Jagar Evig Sommar

Alfa Romeo RZ – Il Mostro Tar Av Sig Taket & Jagar Evig Sommar

Om Alfa Romeo SZ är känd som “Il Mostro”, monstret, så är RZ dess mer skandalösa tvilling – samma chockerande formspråk, men nu med taket av och en kaxig blick mot solen. Där coupén var aggressiv och kompromisslös, är roadstern både mer utmanande och mer förförisk. Det är en bil som inte ber om ursäkt för någonting – och som än idag delar Alfa-entusiasterna i två läger. Det gula exemplaret som idag står på Museo Storico Alfa Romeo i Arese är en av blott 278 byggda mellan 1992 och 1994. Att jämföra med SZ-coupéns 1 036 producerade exemplar gör den…
De Tomaso Sport 5000 Spyder – Ett Gyllene Kapitel Ifrån 60-talets Motorsportdrömmar

De Tomaso Sport 5000 Spyder – Ett Gyllene Kapitel Ifrån 60-talets Motorsportdrömmar

1960-talets motorsport var en tid av orädd innovation, internationella samarbeten och vågade ingenjörsexperiment. Mitt i detta kreativa kaos föddes De Tomaso Sport 5000 Spyder – en av epokens mest gåtfulla och kortlivade sportprototyper. Bakom bilen stod den argentinskfödde entreprenören Alejandro de Tomaso, en man vars ambition ofta överträffade hans resurser, och vars visioner lockade till sig några av motorsportens mest lysande namn. Carroll Shelby, då redan en racinglegend, och Pete Brock, känd för sin känsla för aerodynamisk formgivning, bidrog båda till projektets utformning. En teknisk symbios mellan Amerika och Italien Sport 5000 Spyder delade sitt ryggradschassi och den bärande motorlayouten…
GP1 – Den Brittiska Hyperbilen Som Hyllar Manuell Körglädje

GP1 – Den Brittiska Hyperbilen Som Hyllar Manuell Körglädje

I en tid då hyperbilar blivit tysta, digitala och kliniskt perfekta, kommer en nykomling från Storbritannien och skriker rakt ut: ”Inte på min vakt!”. Garagisti & Co har presenterat sin första skapelse – GP1 – och det är inte bara ännu en superbil. Det är en tidskapsel, ett manifest och ett kärleksbrev till den gyllene eran av analoga superbilar. Under den skulpterade karossen döljer sig ett hjärta som väcker gåshud: en helt ny, naturligt aspirerad 6,6-liters V12, utvecklad från grunden av italienska Italtecnica. Ja, du läste rätt – en ny italiensk V12 år 2025. Effekten? 789 hästkrafter och 700 Nm…
3 019 Hästkrafter Av Ren Elektrisk Extas – BYD Yangwang U9 Track Edition Tar Hyperbilen till Nya Höjder

3 019 Hästkrafter Av Ren Elektrisk Extas – BYD Yangwang U9 Track Edition Tar Hyperbilen till Nya Höjder

På Kinas asfalterade racingbanor har en ny titan vaknat. BYD:s exklusiva prestandamärke Yangwang har lyft på täcket för sin mest extrema skapelse hittills – U9 Track Edition. Det är en eldriven best som inte bara utmanar världens snabbaste hyperbilar, utan riskerar att skriva om spelreglerna helt. Chassit är snarlikt föregångaren Byd Yangwang U9 Det som skiljer Track Edition är inte chassigeometrin i sig, utan optimeringar för bankörning: Mer aggressiv aerodynamik (fast kolfibervinge, större diffuser, möjlighet till förstärkt splitter) som påverkar bilens balans vid höga hastigheter Bredare, mer greppvänliga däck på både fram- och bakaxel Fastare fjädringsinställning och troligen anpassade stötdämpare…
Trollhättan Motorfestival 2025 - En Fullträff i Saabs Högkvarter

Trollhättan Motorfestival 2025 - En Fullträff i Saabs Högkvarter

Flera hundratals Saab:ar tillsammans med Saab-klubben och Saabentusiaster firade Saabkulturen i Saabs högkvarter – Saabs Ikoniska Gamla Testbana – T Engineering Track! Ett hav av Saabar – alla modeller, alla generationer i olika färger Runt hela området stod bilarna uppradade som ett levande museum. Här kunde man se eleganta Sedaner, klassiska Sonett, sportiga Cabrioleter och praktiska SportCombis – en komplett representation av Saabs mångsidighet. Färgerna varierade från sobert svart och silver till livfullt rött, blått och gult, och varje bil hade sin egen berättelse. För många var det just detta – att få se Saabs hela historia samlad på samma…
Från Grill Till Gaspedal – Bugra Canbas Visar Upp Sveriges Mest Påkostade Mustang På Sommarens Hetaste Motorfestivaler!

Från Grill Till Gaspedal – Bugra Canbas Visar Upp Sveriges Mest Påkostade Mustang På Sommarens Hetaste Motorfestivaler!

När motorfantaster samlas i Trollhättan den 9 augusti, Vårgårda den 6 september och Göteborg den 7 september, kommer en bil att stjäla mer än bara uppmärksamhet – den kommer dominera samtalet. Bugra Canbas, entreprenören och bilälskaren bakom vad som med rätta kan kallas Sveriges mest påkostade Mustang, gör entré. Och han gör det med en bil som inte bara är extrem – den är en kärleksförklaring till passion, precision och ren galenskap. Men detta är inte bara en historia om en bil. Det är en berättelse om drömmar, dedikation och ett liv som rör sig i både höga hästkrafter och…
Goldsteins Garage AB På Plats Under Tre Av Sommarens Hetaste motorfestivaler – Exklusivt Erbjudande För Alla Bilentusiaster

Goldsteins Garage AB På Plats Under Tre Av Sommarens Hetaste motorfestivaler – Exklusivt Erbjudande För Alla Bilentusiaster

När motorfestivalerna rullar in över Västsverige i augusti och september är Goldsteins Garage AB redo att leverera prestanda, stil och ljud i världsklass. Du hittar oss på Trollhättan Motorfestival den 9 augusti, Vårgårda Motorfestival den 6 september och Göteborg Motorfestival den 7 september – tre dagar fyllda med hästkrafter, passion och glödhet verkstadsenergi. Som fullserviceverkstad erbjuder vi motoroptimering, bilvård, billjud, reparationer och däckservice – allt för att maximera både körglädje och bilens skick. 🚀 Exklusivt festivalerbjudande – optimera din bil & kör gratis på bana! Under dessa tre festivaler får alla som köper motoroptimering hos oss fri bankörning på plats!…
Från Garagevision till Festivalikon – Vässla och epa-1 Rullar in på Sveriges hetaste Motorfestivaler

Från Garagevision till Festivalikon – Vässla och epa-1 Rullar in på Sveriges hetaste Motorfestivaler

Den 9 augusti i Trollhättan, 6 september i Vårgårda och 7 september i Göteborg – Vässla ställer upp med något som inte bara är en ny moped, utan ett nytt sätt att tänka kring mobilitet. Med sig har de epa-1, den elektriska mopeden som fötts ur ett oväntat samarbete med designikonerna Teenage Engineering. Det är en produkt som inte bara rör sig framåt på gatan – utan förändrar hela synen på vad en moped kan vara. Och i sommar får festivalbesökarna chansen att se den på nära håll. 🚀 Ett oväntat möte blev startskottetSamarbetet mellan Vässla och Teenage Engineering började…
Nevs gör Comeback på Trollhättan Motorfestival – Emily GT, Exklusiv Saab-försäljning & Framtidshopp för Svensk Elbilsinnovation!

Nevs gör Comeback på Trollhättan Motorfestival – Emily GT, Exklusiv Saab-försäljning & Framtidshopp för Svensk Elbilsinnovation!

Den 9 augusti slår Trollhättan Motorfestival upp portarna till ännu en oförglömlig dag för alla som lever och andas bilkultur – och i år med ett extra hjärtslag för Saab-älskare. För mitt bland utställningsbilar, bankörning och bilentusiaster står en ikon redo att återigen skriva historia: Nevs är på plats – med Emily GT, och med en exklusiv chans för publiken att ta del av en unik bit av svensk bilhistoria. ⚡ Emily GT – elektrisk arvtagare och framtidens GT-bil Efter fjolårets enorma succé där Nevs försäljning av unika Saabdelar orsakade meterlånga köer, tar man i år steget ännu längre –…
En Bugatti Som Ingen Annan: Bugatti Brouillard - Ett Rullande Mästerverk med V16 & Prislapp Mellan 10 - 26 Miljoner Euro

En Bugatti Som Ingen Annan: Bugatti Brouillard - Ett Rullande Mästerverk med V16 & Prislapp Mellan 10 - 26 Miljoner Euro

I Molsheim, där Bugattis själ formades för över ett sekel sedan, har ett nytt kapitel inletts. Ett kapitel där historien, konsten och teknologin sammanvävs till något aldrig tidigare skådat – Programme Solitaire. Och dess första skapelse? Brouillard – en enastående coupé som inte bara bär ett namn, utan ett arv. Ett namn som förkroppsligar grundaren Ettore Bugattis största passion: hans häst. Från hästens linjer till hyperbilens form Brouillard var namnet på Ettore Bugattis älskade hingst – ett majestätiskt fullblod med en päls vit som första snön, täckt av disiga nyanser likt morgonens dimma. En häst så intelligent att den kunde…
Rekordkrossaren från Kroatien: Rimac Nevera R – Världens Snabbaste Elbil Någonsin

Rekordkrossaren från Kroatien: Rimac Nevera R – Världens Snabbaste Elbil Någonsin

När den ursprungliga Rimac Nevera lanserades 2021 förändrades spelplanen för elektriska hyperbilar över en natt. Men nu har den fått en ny efterträdare – eller snarare en evolution. Rimac Nevera R har inte bara överträffat sin föregångare, utan fullständigt utplånat dess rekord genom att slå hela 24 prestandarekord i en och samma testomgång. Med detta cementerar den sin plats som världens snabbast accelererande produktionsbil – elektrisk eller ej. 0–400–0 km/h på 25,79 sekunder – ny världsmästare Den mest omtalade av prestationerna är återtagandet av titeln i den mytomspunna disciplinen 0–400–0 km/h, som mäter bilens förmåga att accelerera till 400 km/h…
474888370_122209671548200391_2806298802293834463_n (3)