
Grossglockner, Österrike – 20–21 juni 2025:
I hjärtat av Alperna, på en av Europas mest legendariska alpina vägar, möttes bilkultur och historia i en unik hyllning till allt som Porsche står för. Under två magiska dagar förvandlades FAT Mankei till en levande tidskapsel – där banbrytande teknik, ikoniska modeller och passionerade entusiaster möttes under klarblå himmel.

Sedan invigningen i maj 2023 har FAT Mankei blivit ett av Europas heligaste pilgrimsmål för motorälskare. Nu, två år senare, firade grundaren Ferdinand Porsche – sonson till Ferry Porsche och arvtagare till ett av bilvärldens mest respekterade namn – ett nytt kapitel: Porsche-communityns öppning av FAT Mankei.

”Att få samla så många generationer av både väg- och tävlingsbilar – på den här platsen, med den här historien – det är surrealistiskt. Men det är också exakt vad vi vill att FAT ska handla om: att dela, uppleva och fira bilkulturen tillsammans,” säger Ferdinand Porsche.

En historisk väg för en historisk tillställning
Det är ingen slump att Grossglockner valdes som scen. Redan på 1940-talet körde Ferry Porsche denna väg för att testköra sina första modeller – på hög höjd, i hårda förhållanden – för att försäkra sig om att ingen Porsche skulle överhettas i sportig körning. Det var här grunden lades för Porsche Design, och det var här framtiden började formas.

Fyrhjuliga legender med snöklädda toppar som kuliss
Det som rullade in till FAT Mankei denna helg var inget mindre än ett rullande museum av drömmar. Ur Porsches samling i Zuffenhausen kom bl.a.:
- Den legendariska Porsche 962 C i Shell/Dunlop-livery
- En elak grön 917/30 Spyder Vaillant, känd från Herbert Müllers tid på banan
- Den orädda 911 Carrera 3.2 4×4 Paris-Dakar i klassiska Rothmansfärger
- En 944 Turbo Cup, 911 RSR och eldrivna Taycan Turbo GT – alla i matchande skräddarsydda dekorer
Men mittpunkten? Två bilar som knappt går att förstå att man fick se sida vid sida:
- Den gatgodkända versionen av Porsche 917K – racinghistoriens kanske mest ikoniska maskin
- Och nykomlingen: Porsche 963 RSP, en gatlegalt ombyggd Le Mans Hypercar, baserad på 963 från Proton Competition

Detta var första – och sista – gången dessa två generationers tekniska triumfer visades tillsammans innan de återvänder till museet i Stuttgart.

Porsche, passion och personlig upplevelse
Men FAT Mankei handlar inte bara om att titta – här uppmuntras deltagande. Under helgen erbjöds provkörningar av 911 GT3 RS, 911 GT3 och Taycan Turbo GT – med racinginstruktörer redo att guida varje förare genom den alpina körglädjen. Kombinationen av el och förbränning, modernitet och tradition, gjorde upplevelsen komplett.






GT Circle – en community på fyra hjul
Många besökare kom från Porsches GT Circle-program – en exklusiv, men välkomnande grupp för likasinnade förare som vill uppleva gemenskap, dela erfarenheter och åka på episka resor tillsammans. Med en egen app, direktlänkad till evenemang som FAT Mankei, blir kontakten mellan människor lika viktig som kontakten med vägen.

FAT – inte bara ett varumärke, utan en rörelse
FAT Mankei är en del av FAT International, ett livsstils- och motorsportvarumärke där motorsport möter mode, arkitektur och ungdomskultur. Sedan återupplivningen av FAT Ice Race i 2019 har FAT vuxit till en global spelare – med projekt som FAT Karting League och samarbeten inom världens mest prestigefyllda racingserier.

Ferdinand Porsche sammanfattar visionen:
”Oavsett om du kör en klassisk 911 eller bara älskar stilen, ljudet och kulturen – här finns en plats för dig. FAT Mankei är till för alla som någonsin känt att bilen är mer än bara transport. Den är frihet, gemenskap, och ja – ren glädje.”

FAT Mankei – där vägen möter själen
Med sin unika kombination av historia, passion, innovation och gemenskap har FAT Mankei bevisat att det inte bara är en rastplats längs Grossglockner – det är ett tempel för bilkulturen.
Och du behöver inte vara Porsche-ägare för att känna dig hemma. Det räcker att du älskar bilvärlden – för då är FAT Mankei redan din plats.
