Ferrari Monza SP1 & SP2 – Ren passion, Utan Filter


Med Monza SP1 och SP2 återvänder Ferrari till rötterna – barchettan är tillbaka. En hyllning till märkets gyllene era kombinerad med dagens mest avancerade teknik. Tvåsitsigt eller ensitsigt? Oavsett vilket: dessa är inte bilar. De är konstverk för vägen.


Ferrari Icona: Ett nytt kapitel i Maranellos historia

Ferrari Monza SP1 och SP2 är mer än hyperbilar – de är berättelser på hjul. Som de första modellerna i Ferraris nyskapade Icona-serie hyllar de några av märkets mest mytomspunna bilar från 1950-talets sportvagnsracing. SP1, ensitsig och kompromisslös. SP2, tvåsitsig men lika radikal. Båda är barchettor – en karosstyp som en gång definierade Ferrari.

Icona-konceptet syftar till att tolka historien med ett modernt öga. Det handlar inte om nostalgi, utan om att föra designarvet framåt med dagens prestanda, dagens material och dagens formspråk. Resultatet är bilar som redan från fabrik är samlarobjekt.


Design: Skulpturer formade av vinden

Monza SP1 och SP2 ser ut att ha svepts fram ur luften själv. Deras karosser är rena, dramatiska, minimalistiska. Linjerna är inspirerade av klassiker som Ferrari 166 MM, men tolkade med ett futuristiskt uttryck.

SP1:s ensitsiga layout är extrem – cockpit för endast föraren, passagerarplatsen täckt av ett formgjutet panelstycke. SP2 erbjuder en andra stol, men behåller samma radikala silhuett.

Båda saknar vindruta, vilket ger en otrolig frihet – både estetiskt och aerodynamiskt. I stället används en Virtual Wind Shield: ett osynligt luftflöde som minskar vindtrycket mot förarens hjälm.


Cockpit: Föraren i absolut fokus

Inredningen i SP1 och SP2 är skräddarsydd efter föraren – inget distraherar från körningen. De analoga instrumenten, racing-inspirerade sätena och den nakna kolfibern förstärker den extrema känslan. Varje detalj är noga genomtänkt, från den asymmetriska panelindelningen till det racinginspirerade rattsystemet.

Ferrari beskriver det som att sitta i ett Formula 1-chassi, men med komforten och hantverket från en italiensk skräddare.


En motor för historieböckerna

Under den långa huven ligger Ferraris mest kraftfulla V12 någonsin: en 6,5-liters naturligt aspirerad bensinmotor som levererar 810 cv (799 hk) vid 8 500 rpm. Accelerationen? 0–100 km/h på 2,9 sekunder. Topphastigheten? Över 300 km/h.

Detta är samma motor som i Ferrari 812 Superfast, men ytterligare optimerad med nya insug och förbättrad gasrespons. I SP1 och SP2 förvandlas denna motor till ren adrenalin – inte minst eftersom du sitter helt exponerad för ljudet.


Kördynamik: Ingen kompromiss, bara känsla

Både SP1 och SP2 är byggda på en ultrastyv kolfiberstruktur och har en perfekt viktfördelning. Utan tak, utan vindruta och med låg tyngdpunkt, uppstår en unik känsla av direktkontakt med vägen. Bilarnas dynamik är så balanserad att de knappt rullar i kurvor – det är en ren, ofiltrerad sportbilskänsla.

Färden blir inte bara snabb, utan också andlöst vacker. Man attackerar kurvor som om det vore en Formel 1-bana. Det är inte en bil – det är en upplevelse.


Ett arv av barchettor – från 1948 till idag

Ferrari har en lång historia av öppna sportvagnar. Redan 1948 introducerades 166 MM Barchetta, döpt av Gianni Agnelli själv, som utbrast: ”Det där är inte en bil – det är en barchetta!” Bilar som 750 Monza, 860 Monza och 250 Testa Rossa följde – alla skapade för att dominera på banor som Le Mans, Mille Miglia och Targa Florio.

Monza SP1 och SP2 är direkta arvtagare till dessa maskiner. Inte bara i namn, utan i själ.


Ett livsstilsval: Kläderna matchar bilen

Som kronan på verket samarbetar Ferrari med de italienska lyxmärkena Loro Piana och Berluti för att erbjuda exklusiva kläder och accessoarer till SP1- och SP2-ägare. Barchettan är inte bara en bil – den är en hel livsstil.


Tekniska specifikationer – Ferrari Monza SP1 & SP2

SpecifikationVärde
Motor6,5L V12, naturligt aspirerad
Maxeffekt810 cv / 799 hk
0–100 km/h2,9 sekunder
ToppfartÖver 300 km/h
Specifik effekt125 cv/l
Koldioxidutsläpp (komb.)366 g/km (WLTP)
Bränsleförbrukning (komb.)16,1 l/100 km (WLTP)
ProduktionenBegränsad serie (ej numererad officiellt)

Motorextras kommentar:

Monza SP1 och SP2 är bilar som inte försöker vara praktiska, rimliga eller diskreta. De existerar för att förverkliga en idé – en barchetta, ren i sin form och rå i sin prestanda. Det är Maranellos sätt att minnas sin egen storhetstid – samtidigt som man definierar framtiden för exklusiva sportbilar.

Oplus_16908288

Fler nyheter

Skyltstället NORRKÖPING logo
Jetson ONE – Formel 1 För Himlen

Jetson ONE – Formel 1 För Himlen

Framtiden för personlig flygning har anlänt, och den väger bara 115 kilo. Den heter Jetson ONE – världens första prisvärda eVTOL (Electric Vertical Take-Off and Landing) för privatpersoner. En flygande maskin som kombinerar drömmen om frihet med Formel 1-inspirerad ingenjörskonst, och som kan göra vem som helst till pilot på fem minuter – utan krav på flygcertifikat i USA. “Det är som att köra en Formel 1-bil, men i luften.” Med en kaross i aluminium och kolfiber, åtta elektriska högprestandamotorer och ett flygdatorsystem som nästan gör flygningen självklar, är Jetson ONE en revolution för personlig mobilitet. Designad för frihet –…
Rimac Nevera R – Världens Snabbaste Elhyperbil Intar Goodwood Festival Of Speed

Rimac Nevera R – Världens Snabbaste Elhyperbil Intar Goodwood Festival Of Speed

Goodwood Festival of Speed har alltid varit en plats där historia möter framtid, där klassiska ikonbilar delar scen med den senaste tekniken. Men sommaren 2025 fanns det en bil som drog till sig mer uppmärksamhet än någon annan: Rimac Nevera R, den elektriska hyperbilen som just skrivit om rekordboken. Färsk från att ha utsetts till världens snabbast accelererande produktionsbil – och ny 0–400–0 km/h-mästare – gjorde Nevera R sin världsdynamiska debut på Goodwoods berömda 1,86 km långa backe. Två gånger om dagen hördes det karakteristiska elvinandet när Miroslav Zrnčević, Bugatti Rimacs chefsförare, pressade den 2 107 hästkrafter starka hyperbilen uppför…
Lamborghini Temerario GT3 – Född För Banan i Sant’Agata Bolognese

Lamborghini Temerario GT3 – Född För Banan i Sant’Agata Bolognese

Det är något särskilt när Lamborghini presenterar en ny tävlingsbil. Varje lansering är ett löfte om rå kraft, kompromisslös ingenjörskonst och italiensk passion. Den 11 juli 2025, i samband med Goodwood Festival of Speed, tog märket nästa steg i sin motorsporthistoria: Lamborghini Temerario GT3 – den första renodlade tävlingsversionen av den nya Temerario-modellen, och den första GT3-bilen som helt och hållet utvecklats, designats och byggts i Sant’Agata Bolognese. Det här är en bil som föds ur racing, inte bara anpassad i efterhand. Från de första ritningarna var Temerario-projektet skapat med motorsport i blodet, vilket gjort att GT3-versionen är en sömlös…
BMW iX5 Hydrogen – När Framtidens Mobilitet Byter Spår

BMW iX5 Hydrogen – När Framtidens Mobilitet Byter Spår

I en värld där elbilen dominerar rubrikerna finns det en annan väg mot en utsläppsfri framtid. BMW iX5 Hydrogen Concept är svaret på en fråga många ännu inte hunnit ställa: Vad händer när vätgasens snabbhet möter elbilens precision och tystnad? Den ser ut som en sportig SUV i samma anda som BMW:s elektriska flaggskepp, men under ytan pulserar en drivlina som öppnar dörren till en ny era av mobilitet. Det här är bilen som kan tankas på 3–4 minuter, köra 504 kilometer på en fyllning och leverera en körupplevelse som är lika ren som den är kraftfull. El möter vätgas…
Audi E-Tron GT Quattro – Elektrisk Gran Turismo Med Räckvidd & Elegans

Audi E-Tron GT Quattro – Elektrisk Gran Turismo Med Räckvidd & Elegans

Det finns elbilar som tar dig från punkt A till B. Och så finns det bilar som förvandlar varje resa till en upplevelse. Nya Audi e-tron GT quattro tillhör den senare kategorin – en bil som förenar Gran Turismo-andan med framtidens elektriska prestanda. At the front of the Audi e-tron GT quattro, a black mask accentuates the inverted Singleframe in the body color. The background shown is AI-generated. Med 585 hästkrafter (430 kW) när Launch Control aktiveras och en räckvidd på upp till 619 kilometer enligt WLTP, tar den plats i Audis elektriska GT-familj som det mest tillgängliga syskonet –…
Ferrari 288 GTO – Hyperbilens Urfader & En Legend På Hjul

Ferrari 288 GTO – Hyperbilens Urfader & En Legend På Hjul

Innan världen fick F40, F50, Enzo och LaFerrari, innan Ferrari började definiera själva begreppet hyperbil, fanns det en bil som tände gnistan: Ferrari 288 GTO. Den föddes ur drömmen om Group B-racing, en epok när bilvärlden tänjde på gränserna för fart och ingenjörskonst. Men precis när bilen stod redo att tävla, stängdes dörren. Grupp B lades ner innan GTO ens fick känna doften av bränt gummi på tävlingsbanan. Men i stället för att bli ett fotnot i historien blev 288 GTO ett samlarobjekt och en milstolpe. Den representerar början på Ferraris moderna hyperbilslinje – en bil som kombinerade rå tävlingsanda…
Cremo S26 – Ett Flytande Vardagsrum För Lugnets Älskare

Cremo S26 – Ett Flytande Vardagsrum För Lugnets Älskare

Vissa båtar lockar med fart och dramatik. Andra lovar frihet i dess renaste form – stilla vatten, öppna horisonter och ljudet av naturen som enda sällskap. Cremo S26 tillhör den senare kategorin. Den är byggd för dig som vill ha mer utrymme, mer komfort och mer lugn på sjön, utan att kompromissa med trygghet eller användbarhet. Redan vid första anblicken märks det att S26 är en båt för livet på vattnet snarare än för hetsiga transporter. Den breda layouten och det djupa skrovet ger en känsla av stabilitet som infinner sig redan när du kliver ombord. Här finns plats för…
Bugatti Veyron Super Sport – Hyperbilarnas egen Concorde

Bugatti Veyron Super Sport – Hyperbilarnas egen Concorde

Det finns bilar som förändrar spelplanen, och så finns det bilar som förändrar historien. Bugatti Veyron var just en sådan bil – den bil som världen inte trodde var möjlig att bygga. När den lanserades i mitten av 2000-talet jämfördes den med Concorde, det mytomspunna överljudsplanet. Jämförelsen var inte överdriven. Precis som Concorde var Veyron en teknologisk triumf, ett rullande manifest över vad som händer när man vägrar kompromissa. Bugatti tog superbilarnas regelbok och rev den i bitar. Här kom en bil med 8,0 liters W16-motor, fyra turboaggregat, 1 001 hästkrafter och ett vridmoment på 1 250 Nm – siffror…
Brutale 1000 RR Assen – När Vägen Blir En Racingbana

Brutale 1000 RR Assen – När Vägen Blir En Racingbana

Det finns motorcyklar som väcker respekt när de passerar. Och så finns det maskiner som äger varje meter av asfalten redan innan de ens startar. MV Agusta Brutale 1000 RR Assen är en sådan. Den är mer än bara en motorcykel – den är ett rullande konstverk, född på banan och uppfostrad av hastighetens lagar. Namnet Assen är ingen slump. Det är en hyllning till den legendariska nederländska racingbanan, känd som ”The Cathedral of Speed”, där hjältar skapas och rekord slås. Brutale 1000 RR Assen bär denna aura med självklarhet, klädd i en lack som påminner om MV Agustas racinghistoria…
Sväva över Motorfestivalerna – HeliAir Sweden bjuder på Adrenalinfyllda Helikopterturer vid Motorfestivalerna 2025!

Sväva över Motorfestivalerna – HeliAir Sweden bjuder på Adrenalinfyllda Helikopterturer vid Motorfestivalerna 2025!

HeliAir Sweden lyfter sommarens motorfestivaler till nya höjder – bokstavligen. Under fem av Sveriges mest fartfyllda bil- och motorevenemang i augusti och september erbjuder företaget adrenalinfyllda helikopterturer med panoramavy över motorbanor, showområden och festivalmyller. Med start på Trollhättan Motorfestival den 9 augusti, vidare till Östergötland Motorfestival den 16 augusti, följt av Vårgårda Motorfestival den 6 september, Göteborg Motorfestival den 7 september och finalen på Kinnekulle Motorfestival den 27 september, får besökare chansen att uppleva något helt unikt – en flygtur på fem oförglömliga minuter, för endast 500 kr per person. – Det här är inte bara sightseeing. Det är fart,…
Billjud i Världsklass – Fatman Customs ställer ut både på Trollhättan Motorfestival, Vårgårda Motofestival & Göteborg Motorfestival!

Billjud i Världsklass – Fatman Customs ställer ut både på Trollhättan Motorfestival, Vårgårda Motofestival & Göteborg Motorfestival!

När motorfestivalerna i Trollhättan, Vårgårda och Göteborg rullar ut röda mattan i augusti och september, är det inte bara mullret från V8:or och doften av oktan som drar blickarna till sig. Det är något mer. Något som känns i bröstkorgen innan du ens hunnit se var det kommer ifrån. Ett ljudlandskap som vibrerar genom marken och letar sig in i själen – välkommen till Fatman Customs värld av osynlig perfektion. Sedan 2013 har Fatman Customs varit en självklar aktör för dem som vill ta sitt billjud till en helt ny dimension. Med fokus på integrerade lösningar, där teknik möter design…
Bengtsson Bil visar upp Porsche 944 ifrån 1988 i Toppskick – Balans, Historia & Mycket Nostalgi och Hjärta

Bengtsson Bil visar upp Porsche 944 ifrån 1988 i Toppskick – Balans, Historia & Mycket Nostalgi och Hjärta

Vi möts upp utanför Åkeshofs Slott där Magnus kommer köra exklusiva bileventet – Classic & Dream Cars 14 September tillsammans med Annie Seel. Där vi blir bjudna på en magisk åktur och får höra historian om ikoniska Porsche 944 med härlig inlevelse över kaffe & morotskaka på slottet. ”Jag brinner för att hitta bilar med egen själ – gärna något unikt, med en egen historia. Och det handlar inte om det ska vara dyrast – utan just om känslan, historien om modellen, historien om just den specifika bilen.” – säger Magnus Bengtsson, Bengtsson Bil Premium Selection Företaget Bengtsson Bil Premium Selection…
474888370_122209671548200391_2806298802293834463_n (3)