Tidens Vingslag på Banorna: STEC bjuder in till Historic Racing 2025!

När motorernas dånande eko klingar ut över banorna i Skandinavien, är det mer än bara racing som står på spel. År 2025 kommer STEC, den svenska giganten inom endurance-racing, att öppna dörrarna för ett helt nytt mästerskap – eller snarare, en återfödelse av racinghistoriens glansdagar.

STEC Historic Racing 2025 bjuder in bilar och förare från en svunnen tid att göra upp på banor med episka lopp som både utmanar och hyllar de klassiska racingbilarna.

Klassiska Bilar: Ett Återuppvaknande på Banorna

Med en inbjudan till bilar som byggts före 1996, sätter STEC ribban högt – både för passionen och fordonen som deltar. Kravet är tydligt: samma kaross och motor som satt i bilarna när de lämnade fabriken för minst tre decennier sedan. För många innebär detta att väcka bilar till liv som samlat damm i garagen runt om i Skandinavien. Kanske en klassisk BMW, en tidlös Porsche eller en sportig Saab – alla dessa ikoniska bilar får nu chansen att visa vad de går för på banan, långt från den tysta parkeringsplatsen de länge stått på.

Mästerskapets Höjdpunkter: Långlopp med Historia

STEC Historic Racing kommer att erbjuda tävlingar i endurance-format, där förare och bilar ställs på prov under två, fyra och till och med sex timmar långa lopp. Men det är inte allt – 2025 års höjdpunkt blir utan tvekan de historiska 1000-kilometersracen. Det första loppet körs på Gotland Ring i maj, där den natursköna miljön och den tekniskt krävande banan sätter både bilar och förare på prov. Sedan väntar Arctic Circle Raceway, en plats där midnattssolens eviga ljus skapar en magisk atmosfär och en unik utmaning för de tävlande.

Hållbar Racing med Fokus på Säkerhet

Precis som i övriga STEC Endurance-serier gäller strikta säkerhetsregler. Bilarna utrustas med racingstolar, bur och racingbälten, medan förare är klädda i säkerhetsutrustning enligt STEC

höga standard. Endast däck med maxbredd 225 tillåts, och bilarna klassas efter en strikt motoreffekt- och viktformel, som säkerställer rättvisa och gör det möjligt för en bred variation av historiska bilar att delta på samma villkor. Målet är att inte bara uppnå en nostalgisk resa till racingens gyllene dagar, utan att också se till att förarna har en säker och hållbar racingupplevelse.

En Levande Depå: Minnenas Skattkista

En unik del av STEC Historic Racing är den särskilda depåplats som tillägnas de historiska teamen. Här, i hjärtat av tävlingsområdet, kommer historier om forna tiders race och legendariska förare att berättas – anekdoter, skratt och minnen från en tid då mekanik och mod definierade racing. För varje oljefläck och skrapmärke på karosserna finns en historia, och varje team bär med sig en bit av racinghistoriens själ.

”Dåtiden till Framtiden” – STECVision för 2025

STEC vision är klar: att förena dåtidens racingglädje med nutidens passion för motorsport. Med STEC Historic Racing 2025 får racingentusiaster chansen att hylla de klassiska bilarna och ge dem nytt liv på banorna. Det är en inbjudan till alla som bär på en dröm om att uppleva historiens vingslag i full fart, och för dem som vill se ikoniska bilar och förare i samspel på några av de mest utmanande banorna i Skandinavien.

Välkommen till en värld där dåtidens racing lever vidare och framtiden för motorsport hedrar dess rika arv. Vi ses på startlinjen i STEC Historic Racing 2025!

För mer information, besök STEC hemsida: https://stec.se/historisk-racing/

Oplus_16908288

Fler nyheter

Skyltstället NORRKÖPING logo
Lamborghini Lanserar Nya Lamborghini Temerario GT3 vid Goodwood Festival Of Speed - Racing I Hybridform

Lamborghini Lanserar Nya Lamborghini Temerario GT3 vid Goodwood Festival Of Speed - Racing I Hybridform

Goodwood, England – 14 juli 2025. Ljudet av framtidens motorsport ekade mellan träden i West Sussex när Lamborghini avtäcker sin mest dramatiska GT-racer någonsin: Temerario GT3. Samtidigt brölar en vägbilsversion upp för Goodwoods berömda hillclimb – och en ny era för Sant’Agatas tjur är officiellt här. Med rök från däcken, ljud från en nyutvecklad twin-turbo V8 hybrid och en närvaro lika teatralisk som alltid, intog Lamborghini årets Goodwood Festival of Speed med ett budskap lika klart som öronbedövande: framtiden är hybrid – och den är brutalt snabb. Lamborghini Temerario GT3 – arvtagaren till ett racingimperium På en egen scen, mitt…
Zenvo Aurora – Nordiska Stoltheten På Goodwood Festival Of Speed

Zenvo Aurora – Nordiska Stoltheten På Goodwood Festival Of Speed

Goodwood, England – 10 juli 2025. Ett mäktigt vrål bryter ljudvallen över den engelska landsbygden när en ny kraft från Norden vaknar till liv. Det är inte åskan – det är “Mjølner”. Tors hammare har fått en ny form, och den heter Zenvo Aurora. Vid årets upplaga av Goodwood Festival of Speed skrev det danska hyperbilstillverkaren Zenvo Automotive in sig i historieböckerna. För första gången fick publiken inte bara se, utan också höra och uppleva deras kommande teknologiska mästerverk – Aurora – i rörelse. Med en visuell dramatik i form av harlequin-kamouflage och ett brutalt quad-turbo V12-muller, inleddes en ny…
2031 Hästkrafter Ren Evolution – Hennessey Venom F5 Evolution Är Här

2031 Hästkrafter Ren Evolution – Hennessey Venom F5 Evolution Är Här

Sealy, Texas. April 2025. I en värld där elbilar dominerar framtidsvisionerna för prestanda, går amerikanska Hennessey sin egen väg. Med en öronbedövande vrål från sin 6,6-liters V8 med dubbelturbo presenterar de nu Venom F5 Evolution – världens mest kraftfulla serietillverkade bil med enbart förbränningsmotor. Med brutala 2031 hästkrafter, en acceleration från 0 till 200 mph på 10,3 sekunder, och en tekniknivå som för tankarna till både Formel 1 och rymdteknik, befäster Hennessey sin position i hyperbilarnas absolut mest kompromisslösa hörn. Från önskemål till evolution Bakom Venom F5 Evolution ligger en tydlig drivkraft: kundernas hunger efter mer. John Hennessey, grundare och…
Porsche 911 Carrera 4S – Fyra Hjul För Alla Årstider & Alla Sinnen

Porsche 911 Carrera 4S – Fyra Hjul För Alla Årstider & Alla Sinnen

När Porsche väljer att expandera sitt modellutbud sker det inte i tysthet. Det mullrar – stilfullt, precist och kraftfullt. Den 2 juli 2025 introducerades tre nya fyrhjulsdrivna versioner av 911 Carrera 4S: Coupé, Cabriolet och Targa 4S. Med detta har Stuttgart-företaget nu sex olika fyrhjulsdrivna varianter av sin legendariska sportbil. En förstärkning som inte bara är teknisk, utan även emotionell. Särskilt i år, då Porsche firar 60-årsjubileum för den ikoniska 911 Targa – modellen som föddes ur amerikanska säkerhetskrav men som snabbt blev ett stilistiskt fenomen. Fyrhjulsdrift med bakhjulsfokus Hos Porsche är fyrhjulsdrift inte synonymt med trög säkerhetskomfort – tvärtom.…
Jakten på Perfektion – Kvalitetsresan Bakom Varje Bugatti W16 Mistral

Jakten på Perfektion – Kvalitetsresan Bakom Varje Bugatti W16 Mistral

Det sista mästerverket för motorns kunglighet I den pittoreska franska regionen Alsace, där historia och hantverk genomsyrar varje stenlagd gata, rullar en bil som markerar slutet på en era – och början på legenden. Det är Bugatti W16 Mistral, världens sista öppna roadster med den ikoniska fyrturboladdade W16-motorn. Men innan nyckeln överlämnas till dess ägare, måste varje exemplar genomgå en rigorös kvalitetsprövning – en 400 kilometer lång ceremoni där varje detalj testas, granskas och förfinas. För i Molsheim gäller bara ett krav: absolut perfektion. 400 kilometer av kompromisslös precision Bugatti kallar det inte bara ett test – de kallar det…
Sierra RX3 – Motorsportens Hjälte

Sierra RX3 – Motorsportens Hjälte

RX3 – Ursprung, urkraft, och obeveklig attityd När Sierra Motor Co. lanserade sin första modell, RX3, var det inte bara början på ett bilmärke. Det var en förklaring. En knytnäve mot konventionen. Ett skrik från garaget att bilar återigen skulle byggas med syfte, råhet och passion. RX3 var ingen marknadsanpassad kompromiss – den var ett löfte: Vi bygger inte för alla. Vi bygger för dig som fortfarande känner något bakom ratten. Rötterna: Mer verktyg än transport I en tid där många nya bilmärken jagar framtidens teknik, valde Sierra att blicka bakåt för att köra framåt. RX3 föddes inte i en…
MV Agusta – 80 År Av Passion, Precision & Prestanda

MV Agusta – 80 År Av Passion, Precision & Prestanda

Från 98 cc till världens mest åtråvärda motorcyklar.Året är 1943. Kriget härjar i Europa, och i en liten italiensk stad föds något som snart ska sätta avtryck på motorcykelvärldens allra mest exklusiva karta. En liten 98-kubiks motor ritad av ingenjörer med racerdrömmar skulle bli startskottet på ett arv som idag sträcker sig över åtta decennier – MV Agusta. Ett arv föds i Cascina Costa Mitt under andra världskriget beslutar sig Greven Domenico Agusta, arvtagare till flygplanstillverkaren Agusta, för att diversifiera verksamheten. Flygindustrin ligger på is – men världen kommer att behöva röra sig igen. Transport. Mobilitet. Frihet. Ur dessa tankar…
Kimera EVO37 – Drottningens Återkomst På Vägarna Som Hyllning Till Rally

Kimera EVO37 – Drottningens Återkomst På Vägarna Som Hyllning Till Rally

”The Queen is back.” Så proklamerar Kimera Automobili stolt när de visar upp sin restomod-hyllning till en av rallyvärldens mest mytomspunna bilar. Kimera EVO37 är mer än en modern tolkning av en ikon – det är ett kärleksbrev till en svunnen tid, omsorgsfullt paketerat i kolfiber och rå prestanda. En bil där nostalgi och nutid smälter samman till en ny, kompromisslös körupplevelse. En legend föds på nytt I grunden vilar Lancia 037, den sista bakhjulsdrivna bilen att vinna rally-VM – under säsongen 1983 med Walter Röhrl bakom ratten. Den besegrade fyrhjulsdrivna konkurrenter med rå kraft, låg vikt och kirurgisk kontroll.…
Lexus LFA – Den Japanska Superbilen Som Imponerar Världen Över

Lexus LFA – Den Japanska Superbilen Som Imponerar Världen Över

När Lexus presenterade LFA för världen var det som att någon viskade i ett rum där alla skrek. Superbilsscenen i slutet av 2000-talet dominerades av europeiska giganter som Ferrari, Lamborghini och Porsche – märken med decennier av racingblod i ådrorna. Då kliver ett japanskt lyxbilsmärke, känt för komfort och pålitlighet, in med något som inte liknade någonting annat. Lexus LFA var inte bara en bil. Den var ett manifest, ett kärleksbrev till ingenjörskonsten och ett avsked till det analoga bilbyggandet. Den tillverkades bara i 500 exemplar mellan 2010 och 2012, men dess avtryck på bilvärlden är lika bestående som dess…
De Tomaso P72 – En Resa Längs Den Amerikanska Östkusten Med Klass

De Tomaso P72 – En Resa Längs Den Amerikanska Östkusten Med Klass

Det finns bilar – och så finns det konstverk som råkar ha en motor. De Tomaso P72 tillhör den senare kategorin. En analog hyllning till motorsportens guldålder, svept i brons och kurvor, driven av en superladdad V8 och född ur samma själ som gav oss Pantera och P70. Nu har detta rullande mästerverk gett sig ut på en lågmäld men djupgående resa genom USA – en coast to coast-tour som är lika mycket emotionell som geografisk. Från New York till Miami, har P72 inte bara visat upp sig – den har fört människor samman. En resa i tyst triumf Det…
RMB01 – När Richard Mille och Brough Superior Skapar Kanske Världens Mest Exklusiva Motorcykel?

RMB01 – När Richard Mille och Brough Superior Skapar Kanske Världens Mest Exklusiva Motorcykel?

Det finns motorcyklar – och så finns det RMB01. En maskin där inget är lämnat åt slumpen, där teknik, formgivning och lyx är sammanvävda till något långt bortom transport eller prestanda. Detta är en motorcykel född ur ett unikt samarbete mellan Richard Mille, haute horlogeriens rebell, och Brough Superior, den brittiska motorcykelvärldens aristokrat. Resultatet? En tvåhjulig hypermaskin som är lika mycket konstverk som fordon. RMB01 är inte bara en motorcykel – det är en filosofisk idé förverkligad i titan, kolfiber och precisionsbearbetade legeringar. Den är byggd för att köras – men framför allt för att betraktas, diskuteras och begäras. Två…
Ferrari 365 GTB/4 Daytona – En Gyllene Era för Ferarri

Ferrari 365 GTB/4 Daytona – En Gyllene Era för Ferarri

Det finns ögonblick i bilvärldens historia som definierar en övergång – från passion till pragmatism, från myt till maskin. Den Ferrari 365 GTB/4 Daytona Berlinetta som nu erbjuds till försäljning är mer än bara en bil. Den är ett rullande monument över slutet på Ferraris mest romantiska era. Ett sista mästerverk innan verkligheten hann ifatt Enzo Ferraris dröm. Den sista riktiga Enzo-Ferrarin? 1973 var inte vilket år som helst. Det var året då Enzo Ferrari, åldrad men fortfarande kompromisslös, började släppa greppet om sitt imperium. Ekonomiskt tryck och framtida överlevnad tvingade honom att sälja en betydande andel till Fiat. Det…
474888370_122209671548200391_2806298802293834463_n (3)