”Oliver Solberg Chockvann i Estland – Toyotas 100:e WRC-Seger och Början På En Ny Era”


ESTLAND – När dammet lagt sig över de snabba grusvägarna i södra Estland stod det klart: rallyvärlden har fått ett nytt namn att frukta – Oliver Solberg. I en oförglömlig uppvisning tog den 23-årige svensken sin första seger i rally-VM och klev rakt in i historieböckerna – exakt 20 år efter att hans pappa, den legendariske Petter Solberg, tog sin sista WRC-triumf.

– ”Efter alla år av att försöka och drömma… Jag har aldrig haft så kul i hela mitt liv,” sa en tårögd Oliver efter målgång.

Men det var inte bara segern i sig som förbluffade – utan sättet den kom till på.


Från inhoppare till segrare

Det som började som ett tillfälligt inhopp i Toyotas GR Yaris Rally1 – med blott två dagars testtid – slutade med en triumf som skakade om hela WRC-toppen. Solberg och hans brittiske kartläsare Elliott Edmondson plockades in med kort varsel och hade inte tävlat i ett Rally1-bil sedan 2022. Men redan på den första sträckan i fredags visade de var skåpet skulle stå – stage win direkt, ledning från start till mål och ingen kunde svara.

Toyota-föraren var helt orubblig även under ”Super Sunday”, där regntunga sträckor satte förarna på svåra prov. Med två sträckvinster utökade han sin ledning i mål till 25,2 sekunder – före hemmahoppet och 2019 års världsmästare Ott Tänak.

Segrarens bil? En GR Yaris Rally1 – samma modell som nu givit Toyota sin hundrade WRC-seger. En milstolpe, signerad Solberg junior.


Tänak jagade – men snubblade

Förhandsfavoriten Tänak gjorde vad han kunde i sin Hyundai i20 N, men halkade efter efter ett kostsamt motorstopp på lördagsmorgonen. Den jagande Neuville – blott fyra sekunder bakom inför söndagen – förstörde sin chans genom en falskstart på SS18, vilket gav honom 10 sekunders strafftid och en slutlig tredjeplats.

Trots missad seger var Tänaks andraplats nog för att ta över ledningen i förarmästerskapet – med en enda poängs marginal före Elfyn Evans.


Bakom dramat – kampen om topp-10

Fjolårsvinnaren Kalle Rovanperä, tvåfaldig världsmästare, visade visserligen tempo i blötan men lyckades inte ta sig upp på pallen. Han fick nöja sig med fjärdeplatsen, drygt sju sekunder bakom Neuville.

Adrien Fourmaux, som inledde söndagen med toppambitioner, förstörde sin Hyundai efter ett hopp och landade femma. Evans tog sjätteplatsen, vilket åtminstone räddar hans utgångsläge inför nästa deltävling i Finland, där han slipper öppna sträckorna dag ett.

Bakom dem kämpade unga talanger och veteraner om placeringar: Sami Pajari slutade sjua trots tekniska bekymmer, medan M-Sport-trion Sesks, McErlean och Munster rundade av topp 10.


Nästa utmaning: Finland

WRC-cirkusen tar nu en kort andningspaus innan det bär av mot nästa klassiker – Secto Rally Finland, 31 juli till 3 augusti. Men en sak är redan säker: Oliver Solberg är inte längre bara ”Petters son” – han är sin egen legend in spe.

Med en seger på sitt första Rally1-framträdande på tre år, och en grusdominans som fick konkurrenterna att tappa hakan, har Solberg skrivit in sitt namn i WRC-historien – och framtiden ser plötsligt ruskigt spännande ut.

Du sade:

Skriv ett riktigt bra reportage utifrån detta:Solberg stuns with first WRC triumph in Estonia Oliver Solberg followed in the footsteps of his world champion father Petter, claiming a stunning maiden FIA World Rally Championship (WRC) victory at Delfi Rally Estonia on Sunday. Written by WRC 3 min readPublished on 20.07.2025 · 13:10 UTC+2 The 23-year-old Swede stunned the WRC elite with a commanding display across the high-speed gravel roads of southern Estonia, sealing his breakthrough win on debut in a Toyota GR Yaris Rally1 – nearly 20 years after Petter’s final WRC success in 2005. Solberg and co-driver Elliott Edmondson were drafted in for the one-off outing just weeks before the rally and had only two days of testing under their belts. Remarkably, it marked their first Rally1 start since Repco Rally New Zealand in 2022 – but they wasted no time in making an impression, storming into the lead with their first-ever stage win on Friday’s opener stage and remaining unchallenged throughout the weekend. That momentum carried through into Super Sunday, with Solberg setting the pace on two of the day’s three tests in damp and slippery conditions. Unfazed by the change in grip, he calmly extended his advantage to take the win – Toyota’s 100th in the WRC – by 25.2sec over local hero and 2019 world champion Ott Tänak. ”After everything, so many years trying and trying and trying and dreaming, and me and Elliott finally made it,” said Solberg. “I just want to say thank you to Toyota, to the test team who helped me get so comfortable, for all the help this weekend from this beautiful, beautiful team. I’ve never had such a good time in my life. © WRC Tänak, the pre-event favourite, struggled to get the best out of his Hyundai i20 N Rally1 on sections where grip was inconsistent. A stall on Saturday morning cost him around seven seconds, but the immediate threat behind eased on Sunday when team-mate Thierry Neuville, who started the day just 4.0sec adrift, incurred a 10-second penalty for a false start on SS18 and ultimately finished 23.1sec behind Tänak in third. Despite missing out on the win, Tänak’s result was enough to overhaul Elfyn Evans and move into the lead of the drivers’ championship by a single point. Evans, who placed sixth, will at least benefit from not running first on the road on day one of the upcoming Secto Rally Finland. Kalle Rovanperä showed improved pace in the damper conditions but was unable to mount a podium challenge. The two-time world champion and three-time Rally Estonia winner had to settle for fourth in another Toyota, finishing 7.3sec adrift of Neuville. © WRC Adrien Fourmaux’s hopes of contending for top Super Sunday and Wolf Power Stage points were dashed when his Hyundai nosedived after a jump, damaging the front aero. The Frenchman ended the rally in fifth, ahead of Evans. Takamoto Katsuta had slipped behind Evans to eighth earlier in the day and was forced to retire his Toyota before the Power Stage due to a technical issue. After grappling with intermittent power loss on Friday, Sami Pajari brought his Toyota home in seventh overall. The top 10 was rounded out by M-Sport Ford Puma Rally1 youngsters Mārtinš Sesks, Josh McErlean and Grégoire Munster. The WRC’s European summer of speed continues in less than two weeks as the championship heads to Jyväskylä for round nine: Secto Rally Finland (31 July – 3 August).

ChatGPT sade:

Solbergs segerchock i Estland: Från testförare till rallykung på tre dagar
Av Motorextra · 20 juli 2025


ESTLAND – När dammet lagt sig över de snabba grusvägarna i södra Estland stod det klart: rallyvärlden har fått ett nytt namn att frukta – Oliver Solberg. I en oförglömlig uppvisning tog den 23-årige svensken sin första seger i rally-VM och klev rakt in i historieböckerna – exakt 20 år efter att hans pappa, den legendariske Petter Solberg, tog sin sista WRC-triumf.

– ”Efter alla år av att försöka och drömma… Jag har aldrig haft så kul i hela mitt liv,” sa en tårögd Oliver efter målgång.

Men det var inte bara segern i sig som förbluffade – utan sättet den kom till på.


Från inhoppare till segrare

Det som började som ett tillfälligt inhopp i Toyotas GR Yaris Rally1 – med blott två dagars testtid – slutade med en triumf som skakade om hela WRC-toppen. Solberg och hans brittiske kartläsare Elliott Edmondson plockades in med kort varsel och hade inte tävlat i ett Rally1-bil sedan 2022. Men redan på den första sträckan i fredags visade de var skåpet skulle stå – stage win direkt, ledning från start till mål och ingen kunde svara.

Toyota-föraren var helt orubblig även under ”Super Sunday”, där regntunga sträckor satte förarna på svåra prov. Med två sträckvinster utökade han sin ledning i mål till 25,2 sekunder – före hemmahoppet och 2019 års världsmästare Ott Tänak.

Segrarens bil? En GR Yaris Rally1 – samma modell som nu givit Toyota sin hundrade WRC-seger. En milstolpe, signerad Solberg junior.


Tänak jagade – men snubblade

Förhandsfavoriten Tänak gjorde vad han kunde i sin Hyundai i20 N, men halkade efter efter ett kostsamt motorstopp på lördagsmorgonen. Den jagande Neuville – blott fyra sekunder bakom inför söndagen – förstörde sin chans genom en falskstart på SS18, vilket gav honom 10 sekunders strafftid och en slutlig tredjeplats.

Trots missad seger var Tänaks andraplats nog för att ta över ledningen i förarmästerskapet – med en enda poängs marginal före Elfyn Evans.


Bakom dramat – kampen om topp-10

Fjolårsvinnaren Kalle Rovanperä, tvåfaldig världsmästare, visade visserligen tempo i blötan men lyckades inte ta sig upp på pallen. Han fick nöja sig med fjärdeplatsen, drygt sju sekunder bakom Neuville.

Adrien Fourmaux, som inledde söndagen med toppambitioner, förstörde sin Hyundai efter ett hopp och landade femma. Evans tog sjätteplatsen, vilket åtminstone räddar hans utgångsläge inför nästa deltävling i Finland, där han slipper öppna sträckorna dag ett.

Bakom dem kämpade unga talanger och veteraner om placeringar: Sami Pajari slutade sjua trots tekniska bekymmer, medan M-Sport-trion Sesks, McErlean och Munster rundade av topp 10.


Nästa utmaning: Finland

WRC-cirkusen tar nu en kort andningspaus innan det bär av mot nästa klassiker – Secto Rally Finland, 31 juli till 3 augusti. Men en sak är redan säker: Oliver Solberg är inte längre bara ”Petters son” – han är sin egen legend in spe.

Med en seger på sitt första Rally1-framträdande på tre år, och en grusdominans som fick konkurrenterna att tappa hakan, har Solberg skrivit in sitt namn i WRC-historien – och framtiden ser plötsligt ruskigt spännande ut.


📸 Foto: WRC
🗓️ Nästa deltävling: Secto Rally Finland, 31 juli – 3 augusti
📍 Mer WRC-nyheter på motorextra.se

www.wrc.com

Oplus_16908288

Fler nyheter

Skyltstället NORRKÖPING logo
En Doftresa Utöver Det Vanliga – Imao Parfums & Motorextra Tar Bilupplevelsen Till Nya Höjder Vid Vårgårda Motorfestival & Göteborg Motorfestival!

En Doftresa Utöver Det Vanliga – Imao Parfums & Motorextra Tar Bilupplevelsen Till Nya Höjder Vid Vårgårda Motorfestival & Göteborg Motorfestival!

När motorentusiaster samlas på Vårgårda Motorfestival den 6 september och Göteborg Motorfestival den 7 september, väntar inte bara mullrande motorer, glänsande lack och adrenalinfyllda upplevelser. I år får besökarna nämligen chansen att upptäcka något helt unikt – en doftvärld skapad för bilen och föraren, tack vare samarbetet mellan Imao Parfums och Motorextra. I Motorextra´s monter hittar ni både Imao Parfums senaste dofter på kampanj men även Sveriges mest påkostade Mustang samt Nissan 370Z Nismo! Vid Motorextras monter kommer Imao Parfums att ställa ut sina senaste bilparfymer och exklusiva doftkort – framtagna för att ge bilresan en ny dimension av lyx…
Motorextra & Bugra Canbas Visar Upp Sveriges Mest Påkostade Mustang & Extrema Nissan 370Z Nismo - Tar Över Vårgårda Motorfestival och Göteborg Motorfestival!

Motorextra & Bugra Canbas Visar Upp Sveriges Mest Påkostade Mustang & Extrema Nissan 370Z Nismo - Tar Över Vårgårda Motorfestival och Göteborg Motorfestival!

När Vårgårda Motorfestival och Göteborg Motorfestival öppnar portarna i höst är det med en monter som redan skrivs in i svensk motorkulturhistoria. Motorextra står värd – tillsammans med ingen mindre än Bugra Canbas, byggaren bakom några av Sveriges mest spektakulära och omtalade bilprojekt. I centrum för uppmärksamheten står två maskiner som tänjer på gränserna för vad som är möjligt: Sveriges mest påkostade Mustang och en Nissan 370Z Nismo som förvandlats till ett rullande ingenjörsmanifest. Mustangen – en ikon på steroider Bugra Canbas har med sitt Mustang-bygge satt en ny ribba för svensk bilkultur. Varje detalj i bilen är resultatet av…
RM Sotheby´s Spektakulära Auktion Någonsin - Tailored for Speed – 42 Supersportbilar, En Samling För Evigheten

RM Sotheby´s Spektakulära Auktion Någonsin - Tailored for Speed – 42 Supersportbilar, En Samling För Evigheten

Den 11 oktober 2025 kommer Zürich att bli centrum för bilvärldens blickar. På det anrika Dolder Grand Hotel arrangerar RM Sotheby’s en auktion som redan beskrivs som en av de mest spektakulära i Europas historia. Namnet säger allt: Tailored for Speed Collection. En samling på 42 bilar, alla från en och samma ägare, men tillsammans utgör de något större – en tidskapsel av fart, design och ren passion. Hjärtat: Ferrari som aldrig mötts tidigare Samlingens kronjuvel är något världen aldrig tidigare sett: hela Ferraris Corse Clienti XX-program i privat regi. Tre bilar som normalt endast rullar på Ferraris egna evenemang,…
Rekordet Som Trotsar Klockan – Porsche 919 Hybrid Evo Skrev Historia Vid Nürburgring

Rekordet Som Trotsar Klockan – Porsche 919 Hybrid Evo Skrev Historia Vid Nürburgring

Dimman låg fortfarande tät över Eifelbergen när en bil, född ur Le Mans och befriad från reglernas bojor, laddade upp inför sitt livs varv. Den 29 juni 2018 skulle Porsche 919 Hybrid Evo skriva in sig i motorsportens eviga historia. Vid ratten satt Timo Bernhard – flerfaldig mästare, Nordschleife-kännare, och en förare som förstod att han snart skulle kliva in i en ny dimension av fart. 5:19.55 – ett ögonblick för evigheten 20,832 kilometer. 73 kurvor. Den mest mytomspunna asfaltslingan i världen. På 5 minuter och 19,55 sekunder slukade Bernhard Nürburgring Nordschleife – med en genomsnittshastighet på 233,8 km/h. På…
Venom F5 Stealth Series – Hyperbilen Som Förvandlats Till Konstverk På Hjul

Venom F5 Stealth Series – Hyperbilen Som Förvandlats Till Konstverk På Hjul

Monterey Car Week. Kalifornisk sol, salt bris från Stilla havet – och bland tusenmiljoners dollar av samlade superbilar stod något som fick även de mest blasé samlarna att stanna upp. Under Hennesseys tält på The Quail avtäcktes en hyperbil som inte bara handlar om fart, utan om en nästan besatt hängivenhet till hantverk, detaljer och personlig individualisering. Namnet? Venom F5 Stealth Series. Tre exemplar – redan slutsålda Endast tre bilar kommer någonsin att byggas. Tre stycken – av totalt 99 Venom F5 som Hennessey planerar att producera. Prislappen? Över 3 miljoner dollar styck. Trots det var de slutsålda innan någon…
Nissan GT-R – Världens Snabbaste Drift i 304,96 km/h!

Nissan GT-R – Världens Snabbaste Drift i 304,96 km/h!

Den heta luften dallrade över asfalten på Fujairah International Airport i Förenade Arabemiraten. Där, på den tre kilometer långa startbanan, skulle en legend skrivas in i historieböckerna. En bil som redan burit smeknamnet Godzilla skulle tänja gränserna för fysikens lagar – och bevisa att ingen annan superbil dansar så brutalt och precist på sidledes kraft som Nissan GT-R. En drift i 304,96 km/h Den 7 april 2016 stod den japanske driftmästaren Masato Kawabata redo i en specialpreparerad Nissan GT-R MY16. Framför honom låg ett enda mål: att slå Guinness världsrekord för den snabbaste driften någonsin. Med ett hjulspinn som dånade…
Maserati MCPURA – Essensen Av Prestanda Gjorde Debut På Goodwood Festival Of Speed

Maserati MCPURA – Essensen Av Prestanda Gjorde Debut På Goodwood Festival Of Speed

| Goodwood Festival of Speed är platsen där myter föds och framtidens ikoner tar sin första suck. Sommaren 2025 blev det Maseratis tur att skriva ett nytt kapitel i den italienska sportbilshistorien. Inför publikens jubel i South Downs National Park avtäcktes MCPURA – en supersportbil som bär Tridentens själ i sin renaste form: ren energi, ren elegans, ren prestanda. | Från MC20 till MCPURA – evolutionen av en legend När Maserati 2020 lanserade MC20 markerade det en återfödelse för märket – en ny era definierad av teknologiskt mod och designmässig skärpa. MCPURA är arvtagaren, men också förstärkningen, förfiningen och förhöjningen…
Giamaro Krafla – Ett Mästerverk Med 1670 Hästar

Giamaro Krafla – Ett Mästerverk Med 1670 Hästar

När ett nytt bilmärke träder in på den extrema hyperbilsscenen är det sällan med blygsamma anspråk. Men Giamaro Automobili gör allt annat än att smyga. Med sin första skapelse, Krafla, vill de inte bara väcka uppmärksamhet – de vill släppa lös en naturkraft. Namnet är hämtat från Islands mest aktiva vulkansystem, och det är ingen slump. Likt en vulkan är Krafla ett våldsamt utbrott av rå kraft, intensiv passion och kompromisslös ingenjörskonst. Ett hjärta som ingen annan I centrum pulserar en motor som är allt annat än konventionell: en helt nyutvecklad 6,988 cc V12 med 120° hot-V och fyra turboaggregat.…
YANGWANG U9 Track Edition Spränger Gränserna & Tar Rekordet Ifrån Rimac Nevera R – Nytt Världsrekord För Elbilar: 472,41 km/h

YANGWANG U9 Track Edition Spränger Gränserna & Tar Rekordet Ifrån Rimac Nevera R – Nytt Världsrekord För Elbilar: 472,41 km/h

Papenburg, Tyskland – 8 augusti 2025 En ny kung har krönts på snabbhetens tron. På den legendariska testbanan ATP Automotive Testing Papenburg i norra Tyskland skrev YANGWANG, BYD:s premiumsub-brand, historia. Deras senaste vapen – U9 Track Edition – har slagit världen med häpnad genom att sätta ett nytt globalt toppfartsrekord för elbilar: 472,41 km/h. Med detta pulveriseras den tidigare gränsen för vad vi trodde var möjligt för en elektrisk superbil. U9 Track Edition är inte bara snabb – den är en teknologisk revolution som visar att elbilar nu spelar i samma liga som världens mest extrema hyperbilar. Banbrytande teknik under…
RGNT Motorcycles Gör Elektrisk Entré på Göteborg Motorfestival Med Modellerna Turbo & Racing

RGNT Motorcycles Gör Elektrisk Entré på Göteborg Motorfestival Med Modellerna Turbo & Racing

Göteborg – 7 september 2025. När motorvärlden samlas på Göteborg Motorfestival vid Stora Holms trafikövningsplats blir det inte bara en fest för ögat och örat – utan också ett avstamp in i framtiden. RGNT Motorcycles kliver in med två av sina mest uppmärksammade maskiner: RGNT Turbo och RGNT Racing, samtidigt som de lanserar något som kan förändra svensk motorsport för alltid. Festivalbesökarna får inte bara se dessa eldrivna ikoner – de får provköra dem på plats och uppleva hur elektrisk kraft kan kännas både brutalt och sofistikerat. RGNT Turbo – elektrisk kraft i sin renaste form Byggd för fart, precision…
Bugra Canbas & Motorextra Taggar För Motorfest – Visar Upp Sveriges Mest Påkostade Mustang Vid Vårgårda Motorfestival & Göteborg Motorfestival!

Bugra Canbas & Motorextra Taggar För Motorfest – Visar Upp Sveriges Mest Påkostade Mustang Vid Vårgårda Motorfestival & Göteborg Motorfestival!

När passion möter precision – då föds något som får hela bilvärlden att stanna upp. Den 6 september på Vårgårda Motorfestival och den 7 september på Göteborg Motorfestival är det dags för ett av årets mest omtalade inslag: Bugra Canbas, mannen bakom succén med restaurangen Kalimera i Torslanda, kliver upp på scen tillsammans med Motorextra – och med sig har han Sveriges mest påkostade Mustang. Det här är ingen vanlig bil. Det är ett konstverk på hjul, byggt med blod, svett och tårar – och en löpande investering som fortsätter sin resa med nya ansiktslyft & modifieringar hela tiden. Resultatet?…
Maserati på Monterey Car Week 2025 – Tradition, Innovation & Ett Rekord Som Skrev Historia

Maserati på Monterey Car Week 2025 – Tradition, Innovation & Ett Rekord Som Skrev Historia

Monterey, Kalifornien – Augusti 2025. Under den mest exklusiva bilveckan i världen gjorde Maserati något mer än att bara synas – de dominerade. Med en tradition som sträcker sig över hundra år och en framtid som andas innovation, blev Monterey Car Week en scen där det italienska Tridentmärket både hyllade sitt arv och visade sin djärva vision framåt. MCPURA – En ny ikon föds i Kalifornien Fredagen den 15 augusti markerade ett ögonblick som många entusiaster väntat på: Nordamerikapremiären av Maserati MCPURA på The Quail, A Motorsports Gathering. Den nya super sportbilen presenterades i sin Cielo-konfiguration, en öppen variant som…
474888370_122209671548200391_2806298802293834463_n (3)