
ESTLAND – När dammet lagt sig över de snabba grusvägarna i södra Estland stod det klart: rallyvärlden har fått ett nytt namn att frukta – Oliver Solberg. I en oförglömlig uppvisning tog den 23-årige svensken sin första seger i rally-VM och klev rakt in i historieböckerna – exakt 20 år efter att hans pappa, den legendariske Petter Solberg, tog sin sista WRC-triumf.
– ”Efter alla år av att försöka och drömma… Jag har aldrig haft så kul i hela mitt liv,” sa en tårögd Oliver efter målgång.
Men det var inte bara segern i sig som förbluffade – utan sättet den kom till på.
Från inhoppare till segrare
Det som började som ett tillfälligt inhopp i Toyotas GR Yaris Rally1 – med blott två dagars testtid – slutade med en triumf som skakade om hela WRC-toppen. Solberg och hans brittiske kartläsare Elliott Edmondson plockades in med kort varsel och hade inte tävlat i ett Rally1-bil sedan 2022. Men redan på den första sträckan i fredags visade de var skåpet skulle stå – stage win direkt, ledning från start till mål och ingen kunde svara.
Toyota-föraren var helt orubblig även under ”Super Sunday”, där regntunga sträckor satte förarna på svåra prov. Med två sträckvinster utökade han sin ledning i mål till 25,2 sekunder – före hemmahoppet och 2019 års världsmästare Ott Tänak.
Segrarens bil? En GR Yaris Rally1 – samma modell som nu givit Toyota sin hundrade WRC-seger. En milstolpe, signerad Solberg junior.
Tänak jagade – men snubblade
Förhandsfavoriten Tänak gjorde vad han kunde i sin Hyundai i20 N, men halkade efter efter ett kostsamt motorstopp på lördagsmorgonen. Den jagande Neuville – blott fyra sekunder bakom inför söndagen – förstörde sin chans genom en falskstart på SS18, vilket gav honom 10 sekunders strafftid och en slutlig tredjeplats.
Trots missad seger var Tänaks andraplats nog för att ta över ledningen i förarmästerskapet – med en enda poängs marginal före Elfyn Evans.
Bakom dramat – kampen om topp-10
Fjolårsvinnaren Kalle Rovanperä, tvåfaldig världsmästare, visade visserligen tempo i blötan men lyckades inte ta sig upp på pallen. Han fick nöja sig med fjärdeplatsen, drygt sju sekunder bakom Neuville.
Adrien Fourmaux, som inledde söndagen med toppambitioner, förstörde sin Hyundai efter ett hopp och landade femma. Evans tog sjätteplatsen, vilket åtminstone räddar hans utgångsläge inför nästa deltävling i Finland, där han slipper öppna sträckorna dag ett.
Bakom dem kämpade unga talanger och veteraner om placeringar: Sami Pajari slutade sjua trots tekniska bekymmer, medan M-Sport-trion Sesks, McErlean och Munster rundade av topp 10.
Nästa utmaning: Finland
WRC-cirkusen tar nu en kort andningspaus innan det bär av mot nästa klassiker – Secto Rally Finland, 31 juli till 3 augusti. Men en sak är redan säker: Oliver Solberg är inte längre bara ”Petters son” – han är sin egen legend in spe.
Med en seger på sitt första Rally1-framträdande på tre år, och en grusdominans som fick konkurrenterna att tappa hakan, har Solberg skrivit in sitt namn i WRC-historien – och framtiden ser plötsligt ruskigt spännande ut.
Du sade:
Skriv ett riktigt bra reportage utifrån detta:Solberg stuns with first WRC triumph in Estonia Oliver Solberg followed in the footsteps of his world champion father Petter, claiming a stunning maiden FIA World Rally Championship (WRC) victory at Delfi Rally Estonia on Sunday. Written by WRC 3 min readPublished on 20.07.2025 · 13:10 UTC+2 The 23-year-old Swede stunned the WRC elite with a commanding display across the high-speed gravel roads of southern Estonia, sealing his breakthrough win on debut in a Toyota GR Yaris Rally1 – nearly 20 years after Petter’s final WRC success in 2005. Solberg and co-driver Elliott Edmondson were drafted in for the one-off outing just weeks before the rally and had only two days of testing under their belts. Remarkably, it marked their first Rally1 start since Repco Rally New Zealand in 2022 – but they wasted no time in making an impression, storming into the lead with their first-ever stage win on Friday’s opener stage and remaining unchallenged throughout the weekend. That momentum carried through into Super Sunday, with Solberg setting the pace on two of the day’s three tests in damp and slippery conditions. Unfazed by the change in grip, he calmly extended his advantage to take the win – Toyota’s 100th in the WRC – by 25.2sec over local hero and 2019 world champion Ott Tänak. ”After everything, so many years trying and trying and trying and dreaming, and me and Elliott finally made it,” said Solberg. “I just want to say thank you to Toyota, to the test team who helped me get so comfortable, for all the help this weekend from this beautiful, beautiful team. I’ve never had such a good time in my life. © WRC Tänak, the pre-event favourite, struggled to get the best out of his Hyundai i20 N Rally1 on sections where grip was inconsistent. A stall on Saturday morning cost him around seven seconds, but the immediate threat behind eased on Sunday when team-mate Thierry Neuville, who started the day just 4.0sec adrift, incurred a 10-second penalty for a false start on SS18 and ultimately finished 23.1sec behind Tänak in third. Despite missing out on the win, Tänak’s result was enough to overhaul Elfyn Evans and move into the lead of the drivers’ championship by a single point. Evans, who placed sixth, will at least benefit from not running first on the road on day one of the upcoming Secto Rally Finland. Kalle Rovanperä showed improved pace in the damper conditions but was unable to mount a podium challenge. The two-time world champion and three-time Rally Estonia winner had to settle for fourth in another Toyota, finishing 7.3sec adrift of Neuville. © WRC Adrien Fourmaux’s hopes of contending for top Super Sunday and Wolf Power Stage points were dashed when his Hyundai nosedived after a jump, damaging the front aero. The Frenchman ended the rally in fifth, ahead of Evans. Takamoto Katsuta had slipped behind Evans to eighth earlier in the day and was forced to retire his Toyota before the Power Stage due to a technical issue. After grappling with intermittent power loss on Friday, Sami Pajari brought his Toyota home in seventh overall. The top 10 was rounded out by M-Sport Ford Puma Rally1 youngsters Mārtinš Sesks, Josh McErlean and Grégoire Munster. The WRC’s European summer of speed continues in less than two weeks as the championship heads to Jyväskylä for round nine: Secto Rally Finland (31 July – 3 August).
ChatGPT sade:
Solbergs segerchock i Estland: Från testförare till rallykung på tre dagar
Av Motorextra · 20 juli 2025
ESTLAND – När dammet lagt sig över de snabba grusvägarna i södra Estland stod det klart: rallyvärlden har fått ett nytt namn att frukta – Oliver Solberg. I en oförglömlig uppvisning tog den 23-årige svensken sin första seger i rally-VM och klev rakt in i historieböckerna – exakt 20 år efter att hans pappa, den legendariske Petter Solberg, tog sin sista WRC-triumf.
– ”Efter alla år av att försöka och drömma… Jag har aldrig haft så kul i hela mitt liv,” sa en tårögd Oliver efter målgång.
Men det var inte bara segern i sig som förbluffade – utan sättet den kom till på.
Från inhoppare till segrare
Det som började som ett tillfälligt inhopp i Toyotas GR Yaris Rally1 – med blott två dagars testtid – slutade med en triumf som skakade om hela WRC-toppen. Solberg och hans brittiske kartläsare Elliott Edmondson plockades in med kort varsel och hade inte tävlat i ett Rally1-bil sedan 2022. Men redan på den första sträckan i fredags visade de var skåpet skulle stå – stage win direkt, ledning från start till mål och ingen kunde svara.
Toyota-föraren var helt orubblig även under ”Super Sunday”, där regntunga sträckor satte förarna på svåra prov. Med två sträckvinster utökade han sin ledning i mål till 25,2 sekunder – före hemmahoppet och 2019 års världsmästare Ott Tänak.
Segrarens bil? En GR Yaris Rally1 – samma modell som nu givit Toyota sin hundrade WRC-seger. En milstolpe, signerad Solberg junior.
Tänak jagade – men snubblade
Förhandsfavoriten Tänak gjorde vad han kunde i sin Hyundai i20 N, men halkade efter efter ett kostsamt motorstopp på lördagsmorgonen. Den jagande Neuville – blott fyra sekunder bakom inför söndagen – förstörde sin chans genom en falskstart på SS18, vilket gav honom 10 sekunders strafftid och en slutlig tredjeplats.
Trots missad seger var Tänaks andraplats nog för att ta över ledningen i förarmästerskapet – med en enda poängs marginal före Elfyn Evans.
Bakom dramat – kampen om topp-10
Fjolårsvinnaren Kalle Rovanperä, tvåfaldig världsmästare, visade visserligen tempo i blötan men lyckades inte ta sig upp på pallen. Han fick nöja sig med fjärdeplatsen, drygt sju sekunder bakom Neuville.
Adrien Fourmaux, som inledde söndagen med toppambitioner, förstörde sin Hyundai efter ett hopp och landade femma. Evans tog sjätteplatsen, vilket åtminstone räddar hans utgångsläge inför nästa deltävling i Finland, där han slipper öppna sträckorna dag ett.
Bakom dem kämpade unga talanger och veteraner om placeringar: Sami Pajari slutade sjua trots tekniska bekymmer, medan M-Sport-trion Sesks, McErlean och Munster rundade av topp 10.
Nästa utmaning: Finland
WRC-cirkusen tar nu en kort andningspaus innan det bär av mot nästa klassiker – Secto Rally Finland, 31 juli till 3 augusti. Men en sak är redan säker: Oliver Solberg är inte längre bara ”Petters son” – han är sin egen legend in spe.
Med en seger på sitt första Rally1-framträdande på tre år, och en grusdominans som fick konkurrenterna att tappa hakan, har Solberg skrivit in sitt namn i WRC-historien – och framtiden ser plötsligt ruskigt spännande ut.
📸 Foto: WRC
🗓️ Nästa deltävling: Secto Rally Finland, 31 juli – 3 augusti
📍 Mer WRC-nyheter på motorextra.se
