Adrenalin, Hästkrafter & Elektrifiering!

Lamborghini SIAN FKP 37 – När Hybridteknik Möter Italiensk Körpassion!

Att kliva in i Lamborghini SIAN FKP 37 är som att träda in i en värld där ingenjörskonst, fart och exklusivitet smälter samman på ett sätt som få bilar ens vågar närma sig. Lamborghini, den italienska superbilstillverkaren känd för att tänja på gränserna för vad som är tekniskt möjligt, har med SIAN FKP 37 skapat ett fordon som fångar essensen av framtiden samtidigt som det hyllar märkets rika historia. SIAN FKP 37 är Lamborghinis första hybridmodell och en homage till den ikoniske Ferdinand Karl Piëch, och med detta steg in i hybridvärlden för Lamborghini in sin signaturstil av rå kraft och dramatik.

Hybridkraft och Superkondensatorer – En Ny Tidsålder

SIAN FKP 37 är utrustad med en kraftfull V12-motor, men det som verkligen utmärker denna Lamborghini är dess hybridsystem, en första för märket. Här har Lamborghini valt en ovanlig lösning: istället för att använda ett traditionellt litiumjonbatteri, använder de en superkondensator. Denna superkondensator är tre gånger mer kraftfull än ett batteri av samma vikt och laddas på bara några sekunder – en innovation som speglar Lamborghinis kompromisslösa inställning till prestanda.

Med hybridsystemet levererar SIAN FKP 37 hela 819 hästkrafter, vilket gör den till den starkaste Lamborghini som någonsin har byggts. Resultatet är hisnande: från 0 till 100 km/h på bara 2,8 sekunder, och en topphastighet på över 350 km/h. Den elektriska motorn, som tillför ytterligare 34 hästkrafter, aktiveras vid acceleration och ger bilen en omedelbar kraft som får den att skjuta framåt likt en raket, även i höga hastigheter.

Teknologi som Ritar om Kartan

Den elektriska kraften är kanske inte ny för bilvärlden, men Lamborghini har infört teknologiska innovationer som få andra märken har vågat utforska. Genom superkondensatorn har Lamborghini lyckats förena kraft, vikt och effektivitet på ett sätt som gör SIAN FKP 37 unik. Den elektriska motorn är placerad mellan V12-motorn och växellådan, vilket inte bara ger en extra skjuts vid acceleration utan även gör bilen smidigare vid låga hastigheter. Systemet återvinner energi under inbromsning och laddar superkondensatorn, vilket gör att kraften alltid är tillgänglig när den behövs.

Utöver det har Lamborghini SIAN FKP 37 ett avancerat aerodynamiskt system. Aktiva vingar bak reagerar på fartvinden och optimerar marktrycket automatiskt, medan speciella kylflikar i kolfiber justeras beroende på bilens temperatur. Denna aerodynamiska design gör SIAN både stabil och snabb, samtidigt som den bevarar Lamborghinis klassiska aggressiva estetik.

En Design som Skriker Lamborghini

Designen på Lamborghini SIAN FKP 37 är en perfekt balans mellan futurism och tradition. Lamborghini är känt för sina skarpa linjer, låga kaross och dramatiska proportioner, och SIAN är inget undantag. Namnet “SIAN”, som betyder “blixt” på Bolognese-dialekt, speglar den elektriska komponenten, medan FKP 37 är en hyllning till den visionäre Ferdinand Karl Piëch.

Den v-formade fronten, inspirerad av klassiska Lamborghini-modeller som Countach och Miura, är ett designval som kopplar ihop SIAN med märkets rötter. Men i SIAN har designen tagits till nästa nivå, med detaljer som de Y-formade LED-lamporna och sexkantiga baklyktorna, inspirerade av ikoniska Lamborghini-drag men i en uppdaterad, futuristisk tappning. Den långa linjen som sträcker sig över hela karossen ger en känsla av konstant rörelse, även när bilen står stilla. Varje millimeter av bilen är noga utformad för att kombinera funktion och form, där inget element är överflödigt eller utan syfte.

Interiör som Andas Ren Lyx

Inuti är SIAN FKP 37 lika imponerande som dess yttre. Kupén är en blandning av avancerade tekniska lösningar och lyxiga material. Varje yta är klädd i exklusiva material, från Alcantara och kolfiber till skräddarsydda läderdetaljer. Instrumentpanelen är futuristisk och minimalistisk, där alla väsentliga funktioner är nära till hands för föraren. Det digitala gränssnittet är helt anpassningsbart, och det finns till och med ett holografiskt system som visar viktig information utan att föraren behöver flytta blicken från vägen.

Ratten är täckt i Alcantara för att ge ett perfekt grepp, och de skålade sportstolarna ger både komfort och stöd vid högre hastigheter. Även på insidan syns detaljerna som förstärker Lamborghinis signaturdesign – med de Y-formade mönstren som återkommer på flera ställen, vilket knyter samman interiören med bilens unika yttre.

SIAN FKP 37 – En Glimt av Framtidens Lamborghini

Lamborghini SIAN FKP 37 är inte bara en hyllning till märkets arv utan även en tydlig indikation på vad vi kan förvänta oss av Lamborghini i framtiden. Som deras första hybridmodell är SIAN FKP 37 ett kraftfullt budskap om att Lamborghini inte bara omfamnar framtiden utan även fortsätter att definiera vad en supersportbil kan vara. Med sin unika superkondensatorteknik, avancerade aerodynamik och distinkta design är den en pionjär som både bevarar och förnyar Lamborghinis själ.

Att köra SIAN FKP 37 är en upplevelse som få bilar kan matcha. Denna hybrid-Lamborghini erbjuder inte bara extrem prestanda, utan också en föraning om hur elektrifiering kan förändra bilvärlden – utan att kompromissa på vare sig kraft, passion eller körglädje. För den som är lycklig nog att sätta sig bakom ratten är varje resa i SIAN FKP 37 inte bara en åktur, utan en resa in i framtiden.

www.lamborghini.com/en-en/models/limited-series/sian-fkp-37

Ex.2 Banner

Fler nyheter

Skyltstället NORRKÖPING logo
Körglädje året runt: Motorextra och STEC Racing på Circuito do Sol – Bjuder in till Trackdays i Portugals Sol!

Körglädje året runt: Motorextra och STEC Racing på Circuito do Sol – Bjuder in till Trackdays i Portugals Sol!

På den solkyssta asfalten vid Circuito Do Sol i Portugal samlades entusiaster och förare för trackday! Därför vill STEC skapa solsemestrar med långloppsracing vid Circuito Do Sol med ett lopp där uthållighet och taktik spelar huvudrollen. Med en utmanande bana som slingrar sig genom det portugisiska landskapet sattes både maskiner och människor på prov. Deltagarna bjöd på en spektakulär kamp om varje sekund, där varje kurva och raksträcka blev en arena för både precision och passion. STEC fortsätter att visa varför långloppsracing inte bara är en sport, utan en konstform och livsstil där teamwork och beslutsamhet skapar magi på banan!…
Framtidens Båtliv tar plats i Amsterdam: Orust E-Boats och SeaDrive imponerar på METSTRADE, Världens största och enda verkligt Internationella B2B-utställning för Fritids-marinindustrin sedan 1988!

Framtidens Båtliv tar plats i Amsterdam: Orust E-Boats och SeaDrive imponerar på METSTRADE, Världens största och enda verkligt Internationella B2B-utställning för Fritids-marinindustrin sedan 1988!

I hjärtat av Amsterdam, under den välkända METS Trade-mässan, samlasvärldens främsta aktörer inom marin innovation. Mitt bland montrarfyllda av avancerade elektriska drivlinor, navigationssystem och andra hållbaralösningar står två nordiska företag som fångar allas blickar: svenskaOrust Eboats med Strana-bilder/filmer vid norska SeaDrive montern. Tillsammans delar de en monter som blivit en av mässans mest välbesökta – och det är inte svårt att förståvarför. Strana med SeaDrive-pod: Stjärnan i SeaDrives monter där du kan provköra med joystick alternativt rattstyrning, tar en central plats iSeaDrive.no:s monter, där båten presenteras på bild och film, som en perfekt plattform föratt visa SeaDrives elektriska pod-motorteknik. Båtens eleganta designoch dess banbrytande räckvidd till…
Vintagefeber med Peder - Lotus Type 66: När Historien Skapar Framtiden

Vintagefeber med Peder - Lotus Type 66: När Historien Skapar Framtiden

Det är en berättelse som känns lika osannolik som inspirerande: en förlorad skiss från Colin Chapman, Lotus legendariske grundare, återupptäckt av hans son Clive Chapman mer än 50 år senare. En bil som aldrig fick sin chans att erövra banorna i den ikoniska Can-Am-serien, nu återfödd för en ny generation – Lotus Type 66. En Resa Från Dröm Till Verklighet I slutet av 1960-talet var Can-Am-serien ett av motorsportens mest vågade kapitel, där reglerna var lika gränslösa som ambitionerna. Det var här Lotus ursprungliga Type 66 var tänkt att glänsa. Colin Chapman och Geoff Ferris skapade ritningarna för en racerbil…
Lotus Emira GT4: En Ny Ikon Född för Racingens Arena...

Lotus Emira GT4: En Ny Ikon Född för Racingens Arena...

När Lotus presenterar Emira GT4, markerar det en ny era för deras motorsportsarv. Byggd för att dominera den globala GT4-klassen, kombinerar den banbrytande ingenjörskonst med en genomtänkt design som fångar essensen av prestanda och precision. Med sina 460 hästkrafter, en maximal varvtalshöjd på 7,000 rpm och en imponerande torrvikt på bara 1,350 kg, är Emira GT4 inte bara en bil – den är ett löfte om seger. Från Gata till Banförfining Grunden för Emira GT4 är den hyllade Emira vägbilen – ett mästerverk i sig. Men när Lotus samarbetade med ingenjörsexperterna på RML, togs denna plattform till en helt ny…
STEC: Skandinaviska Mästerskapet i Endurance & Experter på Tidtagning och Säkerhet för din Trackday!

STEC: Skandinaviska Mästerskapet i Endurance & Experter på Tidtagning och Säkerhet för din Trackday!

Om du planerar en trackday, tävling eller ett event på bana är STEC namnet att lägga på minnet. Förutom att arrangera det prestigefyllda Skandinaviska mästerskapet inom endurance racing erbjuder STEC allt du behöver för att göra ditt banäventyr både säkert och professionellt. Från tidtagning i världsklass till uthyrning av säkerhetsutrustning – STEC är din helhetslösning på banan. Vi skräddarsyr din racingupplevelse utifrån dina behov med tidtagning, säkerhet & alla tillbehör du önskar till din racingbil oavsett du kär Pay & Drive eller egen Racingbil! Konceptet ”Fair Racing” inom STEC är ett otroligt viktigt budskap inom STEC Endurance som främjar gentlemannasportens…
Alfa Romeo 33 Stradale: Testar gränserna på Nardò Ring – Topphastighet på 333 km/h bekräftad!

Alfa Romeo 33 Stradale: Testar gränserna på Nardò Ring – Topphastighet på 333 km/h bekräftad!

Alfa Romeo 33 Stradale, en modern tolkning av en klassisk ikon, har nyligen genomgått rigorösa tester på den legendariska Nardò-banan i Italien. Med en topphastighet på imponerande 333 km/h och en acceleration från 0 till 100 km/h på under tre sekunder är denna superbil Alfa Romeos mest efterlängtade lansering. Här får du en djupdykning i vad som gör 33 Stradale unik – från teknik och design till känslan bakom ratten. Vad är Nardò-banan och varför är den viktig för Alfa Romeo 33 Stradale? Belägen i Salento, Italien, är Nardò Technical Center en av världens mest avancerade testanläggningar för bilar och…
Vintagefeber med Peder - De Tomaso Pantera GTS: Superbilen som Förevigades på Vägarna, Filmduken och i Historien!

Vintagefeber med Peder - De Tomaso Pantera GTS: Superbilen som Förevigades på Vägarna, Filmduken och i Historien!

Vissa bilar är mer än bara fordon – de är berättelser, drömmar och uttryck för tidlös ambition. De Tomaso Pantera GTS är en sådan bil, född ur visionen att förena två världar: den eleganta italienska designens förfining och den råa kraften hos amerikanska muskelbilar. Men denna ikon är inte bara en symbol på vägen – den har också gjort sitt avtryck i filmvärlden, där den låtit sitt mullrande V8-ljud och sin exotiska profil lysa som en karaktär i sig själv. Pantera GTS: En Dröm Född i Modena Det är 1970.. Alejandro de Tomaso, en argentinsk racerförare och visionär, drömmer om…
Vintagefeber med Peder - En Blick in i Framtiden med De Tomaso P72 – En Tidlös Hyllning till Förarens Passion!

Vintagefeber med Peder - En Blick in i Framtiden med De Tomaso P72 – En Tidlös Hyllning till Förarens Passion!

Med en kaross som andas tidlös elegans och en själ som förenar förflutet med nutid, är De Tomaso P72 en bil som inte bara körs – den upplevs. När De Tomaso firade sitt 60-årsjubileum år 2019, var det med den romantiska hyllningen P72, en modern klassiker som förkroppsligar arv, design och körglädje på ett sätt som få andra fordon kan. Mellan generationer – ett mästerverk för alla tider De Tomaso P72 är mer än en bil; det är en kärleksförklaring till en era då maskin och människa arbetade i perfekt harmoni. Designen är en återblick på den ikoniska De Tomaso…
Hasse Söderström ifrån STEC forsätter Europaturnén – Live från Circuito Do Sol!

Hasse Söderström ifrån STEC forsätter Europaturnén – Live från Circuito Do Sol!

Med ett hav av motorljud, doften av bränt gummi och en glödande sol som kuliss, fortsätter Hasse Söderström sin spektakulära Europaturné med STEC Racing. Den här gången befinner han sig på Circuito Do Sol, en pärla för racingentusiaster mitt i Europas södra hjärta. Här bjuds vi på en unik kombination av högoktanig motorsport och semesterkänsla – och du kan vara med och skapa din egen drömresa. Live från banan – fartfylld passion Hasses röst fyller luften genom livesändningarna på Motorextra. Med varje sväng, varje raksträcka och varje adrenalinfyllt omkörningsförsök, tar han oss rakt in i händelsernas centrum. Circuito Do Sol…
STEC Endurance: Öppnar Dörrarna till Racingens Värld med Pay&Drive!

STEC Endurance: Öppnar Dörrarna till Racingens Värld med Pay&Drive!

Har du någonsin drömt om att tävla på en riktig racerbana? Med STEC Endurance och deras innovativa Pay&Drive-koncept kan racingdrömmen bli verklighet – utan behov av egen bil eller teknisk expertis. Audi TT har varit ett av STEC´s främsta flaggskepp som Pay&Drive men STEC planerar även samma koncept för Citroen C1 med mål om 10 färdiga bilar 2025 även för C1 Nordic Racing! Pay & Drive öppnar upp möjligheter både för att gänget kan tävla med samma bil för att tävla om vem som är snabbast men framförallt hela andra ekonomiska möjligheter när man delar med exempelvis familjen, firman eller…
Bugatti W16 Mistral för 50 Miljoner? - Här är 5 Kändisar som äger en Bugatti W16 Mistral!

Bugatti W16 Mistral för 50 Miljoner? - Här är 5 Kändisar som äger en Bugatti W16 Mistral!

När Bugatti W16 Mistral avtäcktes, stannade bilvärlden upp för ett ögonblick. Denna öppna hyperbil markerar slutet på en epok – den sista Bugattin som drivs av den ikoniska W16-motorn. En motor som har definierat hastighet och ingenjörskonst i över två decennier. Bara 99 exemplar av denna mästerliga roadster kommer att byggas, var och en med en prislapp på cirka 50 miljoner kronor. Trots den hisnande kostnaden sålde de slut direkt. Vad är det som gör Mistral så speciell, och vilka är de privilegierade ägarna som redan säkrat sina exemplar? W16 Mistral: Ett Mästerverk i Varje Detalj Mistral är inte bara…
Vintagefeber med Peder - Venturi 400 GT: Frankrikes Bortglömda Supersportbil?

Vintagefeber med Peder - Venturi 400 GT: Frankrikes Bortglömda Supersportbil?

Frankrike är känt för sina eleganta Peugeots och charmiga Renaults, men ibland dyker det upp en tillverkare som bryter mönstret. För entusiaster av unika bilar – och för de som tillbringade timmar framför Gran Turismo 2 – finns ett namn som sticker ut: Venturi. Venturi, ett franskt företag med en vision om att utmana ikoner som Ferrari och Porsche, föddes i början av 1980-talet. Grundarna Claude Poiraud och Gérard Godfroy lämnade sina roller hos Heuliez med en djärv ambition: att skapa en fransk grand tourer i världsklass. Det här är historien om deras mest legendariska skapelse – Venturi 400 GT.…
stec-norge (1)