Högsta Säkerheten inom STEC och C-1 Nordic Racing – Högrisksport med Hög Säkerhetsnivå!

Adrenalinet, Farten och Säkerheten – STEC & C-1 Nordic Racing i Fokus

Att tävla i racing är att utmana gränserna. Det är känslan av full gas, skrikande däck och en millimeterprecision som avgör seger eller förlust.

Men racing är också en högrisksport, i samma liga som boxning, fallskärmshoppning och bergsklättring. Det innebär att säkerheten inte bara är viktig – den är absolut avgörande.

Din racinglicens – ditt livs viktigaste försäkring

Varje förare som deltar i STEC och C-1 Nordic Racing måste ha en giltig racinglicens.

Racingburens viktiga roll i STEC – säkerhet och prestanda i fokus

Inom Scandinavian Touring Endurance Championship (STEC) är säkerheten alltid högsta prioritet, och en av de mest avgörande säkerhetskomponenterna i en tävlingsbil är racingburen. Den fungerar som en livräddande struktur vid olyckor och spelar en central roll i att upprätthålla förarens säkerhet under extrema förhållanden på banan.

Skyddar vid kollisioner och rullningar

STEC är en serie som testar både förare och fordon till det yttersta under långa och intensiva race. En racingbur – som ofta är konstruerad i höghållfast stål eller krom-molybden – förhindrar att bilens kaross kollapsar vid en krasch. Vid en rullning fungerar buren som en skyddande kupé och absorberar de krafter som annars skulle kunna vara förödande för föraren.

Strukturell styvhet och förbättrad körupplevelse

Utöver säkerhetsaspekten bidrar racingburen också till bilens strukturella styvhet, vilket har en direkt inverkan på väghållning och prestanda. Genom att minimera karossens vridning ger den en mer förutsägbar och kontrollerad körupplevelse – något som är avgörande i långloppsracing där precision och konsekvent prestanda är nyckeln till framgång.

Regelverk och krav i STEC

Alla bilar i STEC måste uppfylla strikta säkerhetskrav, där racingburen är en av de obligatoriska komponenterna.

Vi genomgår noggranna inspektioner inför varje tävling. En felaktigt konstruerad eller undermålig bur kan innebära startförbud, eftersom säkerheten aldrig kompromissas.

En livräddande investering

Att bygga en högkvalitativ racingbur är en investering i både säkerhet och prestation. I STEC, där racen är långa och intensiva, kan olyckor ske när som helst – och då är burens roll helt avgörande.

Den gör inte bara tävlingarna tryggare för förare utan bidrar också till att bevara racingens professionella standard och integritet.

I STEC är racingburen alltså mer än bara en säkerhetsdetalj – den är en livförsäkring, en prestandaförstärkare och en grundpelare i seriens racing-DNA.

Denna licens är mer än bara ett plastkort i plånboken – det är beviset på att du har genomgått nödvändig utbildning och förstått de säkerhetskrav som gäller på banan.

Det är din garanti för att du är redo att möta utmaningarna som endurance-racing innebär.

Säkerhet börjar innan start – förebyggande åtgärder

I STEC och C-1 Racing lämnas inget åt slumpen. Säkerhet handlar inte bara om att hantera faror när de uppstår – det handlar om att förhindra dem från första början. Varje detalj, från val av racingbanor till teknisk inspektion av bilar, granskas noggrant för att minimera riskerna.

Trots de extrema förhållanden som råder inom motorsport är STEC en av de säkraste racingserierna. Ett exempel är en incident på Tierp, där en förare kraschade efter att teamet glömt att pumpa ut bromskolvarna efter ett bromsbyte.

Föraren fick tillbringa en natt under observation – men tack vare skyddsåtgärderna kunde han återvända till banan och är idag en av de snabbaste i serien.

Varför sker det så få olyckor inom STEC?

1. Taktisk körning framför aggressiv racing
STEC handlar om uthållighet, strategi och att köra smart. Varje förare vet att det är meningslöst att ta onödiga risker i varje kurva. En säker, planerad omkörning är alltid att föredra framför att chansa och riskera en kollision.

2. Säkra och välbesiktade banor
Inför varje tävling inspekteras banan noggrant. Om några säkerhetsbrister upptäcks genomförs justeringar omedelbart. Ett exempel är Tierp, där en fartreduktion införts innan den utmanande ”Wettervikskurvan” för att minimera risken för allvarliga krascher.

3. Strikta säkerhetskrav på både bil och förare
Varje bil som rullar ut på banan måste uppfylla rigorösa säkerhetskrav. En godkänd helbur, racingstol, säkerhetsbälten av högsta standard och en teknisk besiktning är obligatoriska. För förarna är flamsäker overall, handskar, skor och en godkänd hjälm med nackskydd ett absolut krav. För de som saknar utrustning erbjuder STEC både uthyrning och rådgivning genom sina samarbetsparter.

Snabb sjukvårdsberedskap – för trygghetens skull

Vid varje tävling finns sjukvårdspersonal redo att ingripa vid behov. Varje funktionär har en walkie-talkie med direkt kontakt med sjukvården och nödnummer är tydligt uppsatta på anläggningen. Att ha en snabb och effektiv insatsplan är en självklarhet inom STEC.

Vill du veta mer?

För mer information om hur STEC & C-1 Nordic arbetar med försäkringar, säkerhetsförebyggande åtgärder och licensutbildningar, tveka inte att kontakta oss på: 📧 scandinavia.touring.endurance@gmail.com

www.c1nordic.se

www.stec.se

Säkerheten är vår högsta prioritet – körglädjen kommer som en självklar bonus! Vi ses på banorna 2025!

Oplus_16908288

Fler nyheter

Skyltstället NORRKÖPING logo
Ferrari Lanserar nya Amalfi – När Elegans Möter Rå Prestanda med V8 på 640 Hästkrafter

Ferrari Lanserar nya Amalfi – När Elegans Möter Rå Prestanda med V8 på 640 Hästkrafter

En GT-ikon föds vid Medelhavets rand Text: Motorextra Redaktion • Foto: Ferrari S.p.A. Låt oss börja med en tanke: Tänk dig att Medelhavets mjuka kvällsbris blandas med ett rått muller av 640 hästkrafter. Tänk dig solen som går ner över Amalfikustens branta klippor – och en bil som inte bara kör längs vägen, utan snarare dirigerar landskapet, som en maestro i italiensk fulländning. Det här är inte bara en bil. Det är Ferrari Amalfi. En ny era har börjat. Och den börjar i ett lackskimmer som heter Verde Costiera. Designen: Skulpterad av vinden och drömmar Ferrari Amalfi är som ett…
MCXtrema – Maseratis Brutala Hyllning till Racingens Gyllene År Väcker Liv i MC12-Legenden på Spa

MCXtrema – Maseratis Brutala Hyllning till Racingens Gyllene År Väcker Liv i MC12-Legenden på Spa

Spa-Francorchamps, 26 juni 2025. Den tunna morgondimman har knappt lättat över Ardennernas kuperade landskap innan ett dån av förväntan sveper över Spa-banan. Det är inte bara ännu en upplaga av legendariska CrowdStrike 24 Hours of Spa – det är ett jubileum, ett återtåg, ett manifest. Maserati är tillbaka, och de gör det med en best i släptåg: MCXtrema. Det är precis 20 år sedan Maserati MC12 tog sin första historiska seger i 24-timmarsloppet på Spa, i händerna på Michael Bartels, Timo Scheider och Eric van de Poele, i ett regnigt och oförutsägbart race som skulle bli början på en ny…
Pagani förtrollar Goodwood Festival 2025 – En Hyllning till Skönhet, Hastighet och Ingenjörskap

Pagani förtrollar Goodwood Festival 2025 – En Hyllning till Skönhet, Hastighet och Ingenjörskap

Goodwood, England – 10–13 juli 2025. När kullarna i West Sussex förvandlas till världens mest exklusiva racerbana under Goodwood Festival of Speed, är det som att tiden stannar – och samtidigt rusar fram i 300 km/h. I denna symfoni av motorer, design och passion spelar Pagani Automobili i år på samtliga strängar. Med fyra hyperbilar – alla ett konstverk i sig – förvandlas både Supercar Paddock och märkets egen monter till platser där drömmar får vingar. Och motorljud. Huayra R Evo Roadster – en best med öppet hjärta När Huayra R Evo Roadster dundrar uppför Goodwoods berömda backe, är det…
BMW CE 04 – Den Elektriska Revolutionen på Två Hjul

BMW CE 04 – Den Elektriska Revolutionen på Två Hjul

Framtiden är inte längre något vi väntar på. Den är här – och den rullar tyst förbi i form av BMW CE 04. Det är tidig morgon i staden. Trafiken har redan börjat tätna, men mellan köerna svävar något fram – ljudlöst, futuristiskt och självsäkert. Det är BMW CE 04, och den är inte som något annat du tidigare har sett på två hjul. Inte en traditionell scooter. Inte en MC. Inte en kompromiss. Det är en helt ny form av mobilitet – skräddarsydd för den urbana pionjären. En eldriven statement piece CE 04 är inte bara ett transportmedel, den…
Motorfeber i Norrland – Dubbla Festivaler med Racing, Bankörning & Motorkultur vid Mittsverigebanan

Motorfeber i Norrland – Dubbla Festivaler med Racing, Bankörning & Motorkultur vid Mittsverigebanan

När sommaren når sin kulmen i augusti förvandlas Mittsverigebanan till Sveriges motorhjärta. Två festivaler från Motorkultur – MittSverige Motorfest den 23 augusti och MidSweden Festival den 26–27 Juli – slår ihop sina krafter för att fira banan och allt som rullar, ryter och rusar. Med Skandinaviska Mästerskapet i Långloppsracing – STEC, det unika publikvänliga konceptet ”Se, Röra & Köra”, samt ett helt lagligt och uppskattat 201-meters Streetrace, väntar en helg där hjärtat slår i takt med motorljudet. En festival – eller två – Motorkultur för hela motorfamiljen I hjärtat av Norrland ligger Mittsverigebanan, ett paradis för fartälskare, entusiastägare och motorburna…
"The Aurora 2025: En Symfoni av Design, Hastighet och Historia i Båstad"

"The Aurora 2025: En Symfoni av Design, Hastighet och Historia i Båstad"

Under tre gnistrande sommardagar i slutet av juni förvandlades Norrvikens Trädgårdar till en nordisk motoroas. The Aurora 2025 – Skandinaviens främsta bil- och livsstilsevenemang – slog åter upp portarna i Båstad med ett program som överträffade alla förväntningar. Med ikoniska BMW Art Cars, hyperbilar från Koenigsegg och ett Concours som fick samlare från hela världen att andas tungt, blev det klart: The Aurora är här för att stanna – och dominera. BMW:s rullande konstverk firade 50 år Huvudpartnern BMW Group satte tonen med fyra av sina mest legendariska Art Cars. Från Alexander Calders färgsprakande 3.0 CSL till Andy Warhols expressiva…
Så Ser Framtiden Ut Med 1 360 Elektriska Hästkrafter – Möt AMG GT XX

Så Ser Framtiden Ut Med 1 360 Elektriska Hästkrafter – Möt AMG GT XX

När Mercedes-AMG lyfter på täcket för sitt senaste koncept – AMG GT XX – är det inte bara ännu en sportbil som ser dagens ljus. Det är ett manifest. En blick in i framtiden där rå kraft, banbrytande teknik och emotionell design smälter samman i ett kraftpaket som vågar tänja på gränserna. Revolution på fyra hjul Konceptnamnet GT XX antyder något radikalt. Här handlar det inte om en traditionell evolution av AMG GT-serien, utan snarare om en total omdefiniering av vad en prestandabil från Affalterbach kan vara. AMG GT XX är byggd kring ett revolutionerande hybridkoncept där en högvarvig förbränningsmotor…
Nordic Racing Championship – Ett Nytt Racingkoncept Föds På Legendariska Gotland Ring

Nordic Racing Championship – Ett Nytt Racingkoncept Föds På Legendariska Gotland Ring

Motorsportvärlden står inför en spännande nystart i Norden. Med premiär den 13 september 2025 på ikoniska Gotland Ring introduceras ett helt nytt tävlingsformat: Nordic Racing Championship (NRC) – en banbrytande kombination av Endurance och Time Attack samma dag, på samma bana. Och detta är inte bara ett nytt evenemang. Det är ett nytänkande initiativ som kan förändra framtiden för nordisk banracing. Två discipliner – ett format Endurance och Time Attack har länge existerat parallellt, med olika publik, regelverk och upplägg. NRC suddar nu ut dessa gränser genom att kombinera uthållighetsloppets strategi med tidjaktsformatets intensitet – allt inom ett och samma…
Koenigsegg´s nya Sadair’s Spear - Nya Vapnet För Banan med 1625 Hästkrafter & Hunger För Rekord

Koenigsegg´s nya Sadair’s Spear - Nya Vapnet För Banan med 1625 Hästkrafter & Hunger För Rekord

Det började med en häst.1976 red Jesko von Koenigsegg sitt sista kapplöpningslopp – på en häst vid namn Sadair’s Spear. Nästan fem decennier senare återuppstår det namnet, denna gång inte på en galoppbana, utan som ett högljutt ekande spjut genom bilvärldens mest krävande kurvor. Möt Koenigsegg Sadair’s Spear – en banfokuserad, gatlegal hypermaskin som på nytt förflyttar gränserna för prestanda, ingenjörskonst och design. Med endast 30 exemplar, samtliga sålda innan modellen ens visats offentligt, är detta en av de mest eftertraktade Koenigsegg-modellerna någonsin. Och kanske den mest extrema. Ett namn med nerv För Christian von Koenigsegg är bilar mer än…
Koenigsegg CC8S – Startskottet Som Förändrade Allt

Koenigsegg CC8S – Startskottet Som Förändrade Allt

Hösten år 2000. Paris Auto Show. Bland världens största tillverkare och mest hajpade nyheter står en okänd uppstickare från Sverige – med kolfiberkaross, extrema prestandasiffror och ett namn som knappt någon kan uttala: Koenigsegg CC8S. Det var här, i ljuset från bilvärldens mest prestigefyllda scen, som en vision tog fysisk form. Ett resultat av åtta års kompromisslöst utvecklingsarbete, fött ur Christian von Koenigseggs orubbliga idé om att bygga den ultimata supersportbilen – från grunden, på svensk mark. Och vilken entré det blev. CC8S, Koenigseggs allra första produktionsmodell, var mer än bara ett imponerande tekniskt mästerverk. Den blev en våg av…
Drömduon från Ängelholm: Två Jeskos, En Vision – & Oändlig Passion

Drömduon från Ängelholm: Två Jeskos, En Vision – & Oändlig Passion

I Koenigseggs värld är varje bil en ingenjörskonst i världsklass – men också ett djupt personligt uttryck. Ett bevis på detta är det perfekta paret som nu rullar ut från Ängelholm: två Jeskos, lika i själ men unika i karaktär. Båda bilarna, en Jesko Attack och en Jesko Absolut, bär samma skimrande, specialbeställda metallicgröna lack – framtagen specifikt för den här exklusiva duon. Men där slutar likheterna. Med minutiöst valda detaljer, emblem och skräddarsydda specifikationer har Koenigsegg – i nära samarbete med ägaren – förvandlat drömmen om tvillingbilar till ett rullande konstverk i två akter. Den första, Jesko Attack, levererades…
Praga Bohema – Väglagliga Supersportbilen Med Nissan GTR-Motor Redo För Banan

Praga Bohema – Väglagliga Supersportbilen Med Nissan GTR-Motor Redo För Banan

När Praga – en anrik tjeckisk tillverkare med över 115 års ingenjörsarv – bestämmer sig för att bygga sin första hyperbil för både väg och bana, då vet man att något extraordinärt är på gång. Resultatet? Bohema. En racerfödd skepnad med vägregistrering. En extremt lätt, makalöst vass och kompromisslös maskin – skapad för dem som andas racing. Vikten av lätthet – 982 kg ren förförelse Med en totalvikt på blott 982 kilo och en effekt på 700 hästkrafter blir kraft-vikt-förhållandet hisnande 1,40 kg/hk – bättre än det flesta Le Mans-prototyper och betydligt lättare än konkurrenterna i hyperbilsklassen. Men Bohema handlar…
474888370_122209671548200391_2806298802293834463_n (3)