Ferrari kämpar i motvind under 24 Hours of Daytona – Sjätteplats för DragonSpeed och dramatik för AF Corse

Daytona, 26 januari 2025 – Efter att ha firat en historisk seger i 2024 års upplaga av 24 Hours of Daytona, gick Ferrari in i den 63:e upplagan av det ikoniska racet med höga förväntningar. Men årets tävling visade sig bli en utmanande prövning för ”Prancing Horse”. Trots en imponerande insats från både förare och team blev det ingen topp tre-placering för Ferrari i den första omgången av IMSA SportsCar Championship 2025. Bästa resultatet uppnåddes av DragonSpeed-teamets Ferrari 296 GT3, nummer 81, som slutade på sjätte plats i GTD Pro-klassen.

Tufft lopp för DragonSpeed Ferrari i GTD Pro

I GTD Pro-klassen ställde DragonSpeed upp med sin Ferrari 296 GT3, nummer 81, körd av de tre officiella Ferrari-förarna Davide Rigon, Miguel Molina och Thomas Neubauer, tillsammans med Albert Costa. Trots starkt arbete från teamet låg bilen aldrig riktigt i slagläge för att konkurrera om de högsta placeringarna under loppet. Ett par incidenter bromsade deras framfart – bland annat en avåkning när franske Neubauer körde med kalla däck efter ett depåstopp strax före den tionde timmen. Denna avåkning krävde ett besök i depån för att byta dörr på bilen, vilket kostade dyrbar tid.

Som om det inte var nog blev Miguel Molina påkörd av en annan bil på söndagsmorgonen, vilket innebar ytterligare ett bakslag. Den andra föraren straffades visserligen med en Drive Through-penalty, men skadan var redan skedd och teamet förlorade ytterligare 20 sekunder. Trots dessa hinder lyckades Molina i loppets slutfas återhämta en position efter att bilarna omgrupperats under den 15:e helbanans gulflagg, vilket resulterade i en hedrande sjätteplats. Vid målgång var avståndet till den ledande Ford GT, nummer 65, 28 sekunder.

AF Corse Ferrari tar en imponerande sjundeplats i GTD

GTD-klassen bjöd på ett något ljusare resultat för Ferrari. AF Corse, som tävlade med sin Ferrari 296 GT3 nummer 50, gjorde ett starkt intryck. Denna bil kördes av fabriksföraren Arthur Leclerc, som gjorde sin debut i 24 Hours of Daytona, tillsammans med teamkamraterna Custodio Toledo, Riccardo Agostini och Conrad Laursen. Kvartetten imponerade stort genom hela loppet, och Agostini körde bilen över mållinjen på en sjundeplats, endast åtta sekunder från den vinnande Chevrolet nummer 13.

Missöden för övriga Ferrari-team

Tyvärr gick det inte lika bra för flera andra Ferrari-bilar under tävlingen. Triarsi Competizione, som tävlade med två bilar, drabbades av tekniska problem och kollisioner. Ferrari 296 GT3 nummer 021, med fabriksföraren James Calado bakom ratten, tvingades in i depån efter att ha skadat höger framfjädring vid en kollision med en annan bil. Trots teamets bästa försök att återhämta sig, slutade besättningen på en 11:e plats.

Den andra bilen från Triarsi Competizione, nummer 023, körd av Alessio Rovera och hans team, fick tekniska problem efter 569 varv och tvingades pensionera bilen.

Även Inception Racing Ferrari nummer 70 drabbades av problem efter att ha lett tävlingen vid 12-timmarsstrecket. Skador på stödet till höger framfjädring efter 392 varv tvingade dem att avbryta racet.

AF Corse nummer 21, som länge låg bland de fem bästa, tvingades också dra sig ur loppet efter en kollision som inträffade fem timmar före mål, när italienske föraren Alessandro Pier Guidi satt bakom ratten. Teamet hade fram till dess haft goda chanser till en topplacering.

Cetilar Racing Ferrari nummer 47, med förare som Antonio Fuoco, Roberto och Nicola Lacorte, och Lorenzo Patrese, drabbades av tekniska problem under natten och tvingades också pensionera bilen.

En besvikelse för Ferrari, men ett bevis på deras kämpaglöd

Den 63:e upplagan av 24 Hours of Daytona blev en utmanande och till stor del olycklig tävling för Ferrari. Trots hinder och motgångar visade teamen uthållighet och kämparanda. Med en sjätteplats i GTD Pro och en sjundeplats i GTD finns det ändå ljuspunkter att bygga vidare på för den kommande säsongen.

Med den oöverträffade tävlingsviljan som Ferrari alltid uppvisar, ser märket framåt mot de kommande tävlingarna i IMSA SportsCar Championship. De erfarenheter som dragits från årets Daytona-lopp kommer tveklöst att göra teamen ännu starkare och bättre förberedda för att möta framtida utmaningar.

www.ferarri.com

www.daytonainternationalspeedway.com

Oplus_16908288

Fler nyheter

Skyltstället NORRKÖPING logo
Motorfeber i Norrland – Dubbla Festivaler med Racing, Bankörning & Motorkultur vid Mittsverigebanan

Motorfeber i Norrland – Dubbla Festivaler med Racing, Bankörning & Motorkultur vid Mittsverigebanan

När sommaren når sin kulmen i augusti förvandlas Mittsverigebanan till Sveriges motorhjärta. Två festivaler från Motorkultur – MittSverige Motorfest den 23 augusti och MidSweden Festival den 26–27 Juli – slår ihop sina krafter för att fira banan och allt som rullar, ryter och rusar. Med Skandinaviska Mästerskapet i Långloppsracing – STEC, det unika publikvänliga konceptet ”Se, Röra & Köra”, samt ett helt lagligt och uppskattat 201-meters Streetrace, väntar en helg där hjärtat slår i takt med motorljudet. En festival – eller två – Motorkultur för hela motorfamiljen I hjärtat av Norrland ligger Mittsverigebanan, ett paradis för fartälskare, entusiastägare och motorburna…
"The Aurora 2025: En Symfoni av Design, Hastighet och Historia i Båstad"

"The Aurora 2025: En Symfoni av Design, Hastighet och Historia i Båstad"

Under tre gnistrande sommardagar i slutet av juni förvandlades Norrvikens Trädgårdar till en nordisk motoroas. The Aurora 2025 – Skandinaviens främsta bil- och livsstilsevenemang – slog åter upp portarna i Båstad med ett program som överträffade alla förväntningar. Med ikoniska BMW Art Cars, hyperbilar från Koenigsegg och ett Concours som fick samlare från hela världen att andas tungt, blev det klart: The Aurora är här för att stanna – och dominera. BMW:s rullande konstverk firade 50 år Huvudpartnern BMW Group satte tonen med fyra av sina mest legendariska Art Cars. Från Alexander Calders färgsprakande 3.0 CSL till Andy Warhols expressiva…
Så Ser Framtiden Ut Med 1 360 Elektriska Hästkrafter – Möt AMG GT XX

Så Ser Framtiden Ut Med 1 360 Elektriska Hästkrafter – Möt AMG GT XX

När Mercedes-AMG lyfter på täcket för sitt senaste koncept – AMG GT XX – är det inte bara ännu en sportbil som ser dagens ljus. Det är ett manifest. En blick in i framtiden där rå kraft, banbrytande teknik och emotionell design smälter samman i ett kraftpaket som vågar tänja på gränserna. Revolution på fyra hjul Konceptnamnet GT XX antyder något radikalt. Här handlar det inte om en traditionell evolution av AMG GT-serien, utan snarare om en total omdefiniering av vad en prestandabil från Affalterbach kan vara. AMG GT XX är byggd kring ett revolutionerande hybridkoncept där en högvarvig förbränningsmotor…
Nordic Racing Championship – Ett Nytt Racingkoncept Föds På Legendariska Gotland Ring

Nordic Racing Championship – Ett Nytt Racingkoncept Föds På Legendariska Gotland Ring

Motorsportvärlden står inför en spännande nystart i Norden. Med premiär den 13 september 2025 på ikoniska Gotland Ring introduceras ett helt nytt tävlingsformat: Nordic Racing Championship (NRC) – en banbrytande kombination av Endurance och Time Attack samma dag, på samma bana. Och detta är inte bara ett nytt evenemang. Det är ett nytänkande initiativ som kan förändra framtiden för nordisk banracing. Två discipliner – ett format Endurance och Time Attack har länge existerat parallellt, med olika publik, regelverk och upplägg. NRC suddar nu ut dessa gränser genom att kombinera uthållighetsloppets strategi med tidjaktsformatets intensitet – allt inom ett och samma…
Koenigsegg´s nya Sadair’s Spear - Nya Vapnet För Banan med 1625 Hästkrafter & Hunger För Rekord

Koenigsegg´s nya Sadair’s Spear - Nya Vapnet För Banan med 1625 Hästkrafter & Hunger För Rekord

Det började med en häst.1976 red Jesko von Koenigsegg sitt sista kapplöpningslopp – på en häst vid namn Sadair’s Spear. Nästan fem decennier senare återuppstår det namnet, denna gång inte på en galoppbana, utan som ett högljutt ekande spjut genom bilvärldens mest krävande kurvor. Möt Koenigsegg Sadair’s Spear – en banfokuserad, gatlegal hypermaskin som på nytt förflyttar gränserna för prestanda, ingenjörskonst och design. Med endast 30 exemplar, samtliga sålda innan modellen ens visats offentligt, är detta en av de mest eftertraktade Koenigsegg-modellerna någonsin. Och kanske den mest extrema. Ett namn med nerv För Christian von Koenigsegg är bilar mer än…
Koenigsegg CC8S – Startskottet Som Förändrade Allt

Koenigsegg CC8S – Startskottet Som Förändrade Allt

Hösten år 2000. Paris Auto Show. Bland världens största tillverkare och mest hajpade nyheter står en okänd uppstickare från Sverige – med kolfiberkaross, extrema prestandasiffror och ett namn som knappt någon kan uttala: Koenigsegg CC8S. Det var här, i ljuset från bilvärldens mest prestigefyllda scen, som en vision tog fysisk form. Ett resultat av åtta års kompromisslöst utvecklingsarbete, fött ur Christian von Koenigseggs orubbliga idé om att bygga den ultimata supersportbilen – från grunden, på svensk mark. Och vilken entré det blev. CC8S, Koenigseggs allra första produktionsmodell, var mer än bara ett imponerande tekniskt mästerverk. Den blev en våg av…
Drömduon från Ängelholm: Två Jeskos, En Vision – & Oändlig Passion

Drömduon från Ängelholm: Två Jeskos, En Vision – & Oändlig Passion

I Koenigseggs värld är varje bil en ingenjörskonst i världsklass – men också ett djupt personligt uttryck. Ett bevis på detta är det perfekta paret som nu rullar ut från Ängelholm: två Jeskos, lika i själ men unika i karaktär. Båda bilarna, en Jesko Attack och en Jesko Absolut, bär samma skimrande, specialbeställda metallicgröna lack – framtagen specifikt för den här exklusiva duon. Men där slutar likheterna. Med minutiöst valda detaljer, emblem och skräddarsydda specifikationer har Koenigsegg – i nära samarbete med ägaren – förvandlat drömmen om tvillingbilar till ett rullande konstverk i två akter. Den första, Jesko Attack, levererades…
Praga Bohema – Väglagliga Supersportbilen Med Nissan GTR-Motor Redo För Banan

Praga Bohema – Väglagliga Supersportbilen Med Nissan GTR-Motor Redo För Banan

När Praga – en anrik tjeckisk tillverkare med över 115 års ingenjörsarv – bestämmer sig för att bygga sin första hyperbil för både väg och bana, då vet man att något extraordinärt är på gång. Resultatet? Bohema. En racerfödd skepnad med vägregistrering. En extremt lätt, makalöst vass och kompromisslös maskin – skapad för dem som andas racing. Vikten av lätthet – 982 kg ren förförelse Med en totalvikt på blott 982 kilo och en effekt på 700 hästkrafter blir kraft-vikt-förhållandet hisnande 1,40 kg/hk – bättre än det flesta Le Mans-prototyper och betydligt lättare än konkurrenterna i hyperbilsklassen. Men Bohema handlar…
Från Le Mans till Alperna – Porsche Firar 77 År av Gemenskap på FAT Mankei

Från Le Mans till Alperna – Porsche Firar 77 År av Gemenskap på FAT Mankei

Grossglockner, Österrike – 20–21 juni 2025:I hjärtat av Alperna, på en av Europas mest legendariska alpina vägar, möttes bilkultur och historia i en unik hyllning till allt som Porsche står för. Under två magiska dagar förvandlades FAT Mankei till en levande tidskapsel – där banbrytande teknik, ikoniska modeller och passionerade entusiaster möttes under klarblå himmel. Sedan invigningen i maj 2023 har FAT Mankei blivit ett av Europas heligaste pilgrimsmål för motorälskare. Nu, två år senare, firade grundaren Ferdinand Porsche – sonson till Ferry Porsche och arvtagare till ett av bilvärldens mest respekterade namn – ett nytt kapitel: Porsche-communityns öppning av…
Full Gass Og Folkefest: Våler Motorshow Har Premiere Siste Helgen i August

Full Gass Og Folkefest: Våler Motorshow Har Premiere Siste Helgen i August

Sett et stort kryss i kalenderen – for siste helgen i august våkner Vålerbanen til live med lukten av svidd gummi, brølende motorer og et publikumsvennlig program som garantert vil få hjertet til å slå raskere hos enhver motorentusiast. Nå er det klart for premieren på Våler Motorshow – en ny, rå motorfest som kombinerer motorsport, motorkultur og action for hele familien. Dette er ikke bare et vanlig bil- og MC-treff – det er en motorfestival med alt du kan ønske deg. Fra intense konkurranser til messeområde, fra banekjøring for publikum til e-sport – Våler Motorshow blir en helg full…
BMW M3 CS Touring – Kraftpaketet med Plats för Hela Familjen

BMW M3 CS Touring – Kraftpaketet med Plats för Hela Familjen

Välkommen till en ny dimension av prestanda, nytta och kompromisslös körglädje. BMW har släppt lös sin kanske mest mångsidiga M-bil någonsin – den första M3 CS Touring i historien. Den är rå, den är exakt, och den är byggd för att sudda ut gränsen mellan vardagsbil och banmaskin. 550 hästkrafter. Fyra dörrar. Full lastkapacitet. Inga ursäkter. Under motorhuven vilar ett tekniskt mästerverk – en 3,0-liters rak sexa med dubbelturbo och motorsport-DNA. Med en effekt på 550 hk och 650 Nm i vridmoment katapulteras du från 0 till 100 km/h på 3,5 sekunder. Och om du har tillräckligt med mod –…
Lotus Emira 2026: Brittisk Precision, Dubbel Personlighet – V6 SE och Turbo i Ny Tappning

Lotus Emira 2026: Brittisk Precision, Dubbel Personlighet – V6 SE och Turbo i Ny Tappning

Lotus går in i 2026 med en uppdaterad Emira-lineup som kombinerar klassiskt förarengagemang med modern teknik och komfort. Två nya versioner, Emira V6 SE och Emira Turbo, tar plats i rampljuset – handbyggda i Hethel och fintrimmade för en generation som vill ha mer än bara prestanda. Ett arv i förvandling Emira har redan cementerat sin plats som en av de mest attraktiva mittmotorbilarna i premiumsegmentet – en perfekt bro mellan Lotus klassiska förardynamik och märkets framtid. I modellåret 2026 lyfter Lotus ribban ytterligare med två nya versioner: Emira V6 SE, en mer fokuserad och förfinad sexcylindrig dröm för entusiaster,…
474888370_122209671548200391_2806298802293834463_n (3)