Ferrari 296 Speciale – Ett nytt Kapitel i Maranellos Evolution av Körglädje!

En Revolution i Världen av Supersportbilar

Ferrari 296 Speciale är inte bara en ny version av den redan revolutionerande 296 GTB, det är en hypermodern, teknologisk milstolpe som bär med sig Ferraris motorsportarv och visionen för framtidens supersportbil. Med sin kombination av en kraftfull V6-motor, avancerad hybridteknik och nya aerodynamiska lösningar har Ferrari lyckats skapa en bil som inte bara levererar hisnande prestanda – den omdefinierar hela begreppet körupplevelse.


Ökad Effekt och Effektiv Värmehantering

När Ferrari beslutade att pressa upp effekten till nya nivåer i 296 Speciale blev det självklart att värmehanteringen skulle behöva följa med i utvecklingen. Motorn och hybridkomponenterna kräver ett noggrant balanserat system för kylning, för att bilen ska kunna prestera på topp – och det utan att kompromissa med aerodynamiken eller bilens visuella estetik.

Innovativ Kylning utan Kompromisser

Ingenjörerna satte som mål att öka kylkapaciteten utan att behöva ändra radiatorernas layout eller storlek. Det är ett briljant sätt att behålla den perfekta balansen mellan kall luft som strömmar in och varm luft som ventileras ut, precis som på 296 GTB. Men här har man ökat luftintaget mot frontens radiatorer med hela 12 % – något som syns tydligt i den nya frontens design där luftintagen är elegant integrerade i den omarbetade frontspoiler och stötfångare.

Underifrån har värmeventilationerna fått en ny, optimerad konfiguration som rensar upp luftflödet längs underredet, vilket är avgörande för aerodynamiken. Man har dessutom flyttat sidoluckorna längre ut mot kanterna, och tagit bort den centrala öppningen i frontens underrede, vilket skapar en luftigare och mer effektiv kylning.

Bromssystemet – Från Värmebelastning till Kylmästare

Med den ökade effekten och de skärpta prestandakraven följer också större termisk belastning på bromsarna. Ferrari har därför designat nya luftintag som maximerar luftflödet till bromsskivorna, för att snabbt och effektivt föra bort värme och minska risken för överhettning.

Fram integreras luftkanaler i strålkastarna med större tvärsnitt och en ny kanal, inspirerad av F80, samlar upp luft från underredet för att rikta den direkt mot bromsoket. Samtidigt har underredets diffuser och vortex-generator optimerats för att styra luftflödet rätt, medan bakändan fått 50 % större luftintag och en ny kanal som fördubblar kylningen jämfört med 296 GTB. Resultatet är bromsar som alltid arbetar under optimala temperaturer – oavsett hård körning.


KÖRGLÄDJE & DYNAMIK – FERRARIS FEM PARAMETRAR FÖR REN KÖRGLÄDJE

Ferrari beskriver körupplevelsen med 296 Speciale genom fem nyckelparametrar: lateral och longitudinell acceleration, växling, bromsrespons och ljud.

  • Lateral acceleration handlar om bilens respons på styrning – den snabba och precisa känslan vid kurvtagning, och en stabil bakända som ger föraren full kontroll vid gränsen.
  • Longitudinal acceleration är den kraftfulla känslan av acceleration i raklinje, som bygger på en perfekt kombination av motor och elmotor.
  • Växling står för de blixtsnabba och exakta växlingarna med ett växelregister som är perfekt avstämt för maximal acceleration.
  • Broms beskriver känslan i bromspedalen – en kombination av trygghet, precision och kontroll.
  • Ljudet är en symfoni av den klassiska Ferrari-motorns sportiga muller, som byggs upp och fyller kupén med känsla för varje varv.

Lättare, Starkare och Snabbare

För att uppnå dessa egenskaper har viktminskning varit en huvudprioritet. Med hjälp av specialmaterial som titan och kolfiber har Ferrari lyckats kapa över 60 kg jämfört med 296 GTB – och vikten märks direkt i den förbättrade agiliteten och responsen.

Den nya 296 Speciale är utrustad med ABS Evo, ett avancerat bromssystem utvecklat med hjälp av 6D-sensorer som exakt mäter bilens hastighet och optimerar bromskraften på varje hjul. Detta gör att bromsarna arbetar ännu mer effektivt och förutsägbart i både raka linjer och krävande kurvor.


EXTRA BOOST & AERODYNAMIK – När Kraften Behövs som Mest

296 Speciale är utrustad med en extra boost-funktion som tillfälligt ökar motoreffekten för att leverera maximal acceleration ut ur kurvor – en funktion som bara aktiveras i ‘Qualify’-läget på eManettino.

Instrumentpanelen har en särskild kurvad indikator som visar när boost är tillgänglig och hur många tillfällen som återstår. Systemet är intelligent och planerar användningen av boost för att maximera varvet, exempelvis kan funktionen användas 14 gånger över två varv på Fiorano-banan.

Anpassningsbar Aerodynamik

En infällbar bakspoiler jobbar i flera lägen för att optimera balansen mellan dragkraft och toppeffekt:

  • Low Drag (LD): Fullt infälld för maximal toppfart.
  • Intermediate: Delvis utdragen, förberedd på att snabbt gå över i High Downforce.
  • Medium Downforce (MD): Ökar stabiliteten vid höga hastigheter utan att offra toppfart.
  • High Downforce (HD): Maximal bakre marktryck vid hög sidokraft eller hård bromsning.

FJÄDRING, DÄCK OCH KÖRNINGENS SISTA DETALJER

Suspensionen är skräddarsydd med justerade fjäderstyvheter och optimerade länkar för maximal dynamik. Med en 4 % högre lateral acceleration och 13 % lägre krängningsvinkel jämfört med 296 GTB, kombinerat med Multimatic®-stötdämpare och titanfjädrar, är bilen lika hemma på banan som på vägen.

Michelin har utvecklat en specialversion av Pilot Sport Cup 2 för bilen, med högre sidostyvhet och nytt gummiblandning för bättre grepp och snabbare respons i alla förhållanden.


DESIGNEN – FORM MÖTER FUNKTION I REN SPORTLIGHET

Utseendet på 296 Speciale är en vågad utveckling mot ett ännu mer aggressivt och tekniskt uttryck. Den frontala designen med sina stora luftintag och distinkta louvres är både en hyllning till Ferraris racingarv och ett funktionellt element för den ökade kylningen.

Baksidan är lika dramatisk med två nya sidovingar som ramar in bakdelen, en bredare svart list med integrerade bakljus och en diffusor som sträcker sig ut mot kanterna, inspirerad av F80:s design.

Interiören är en kolfiber- och Alcantara-fest, där minimalistiska dörrpaneler och det ikoniska ‘shift gate’-elementet i mittkonsolen skapar en ren racingkänsla.


FERRARIS SJUÅRIGA UNDERHÅLLSPROGRAM

Med 296 Speciale erbjuder Ferrari sitt exklusiva 7-års underhållsprogram som täcker all rutinservice och säkerställer att bilen alltid håller högsta prestanda och säkerhet – oavsett om bilen är ny eller begagnad.

www.ferrari.com/en-EN/media-centre/articles/296-speciale-driving-thrills-reach-new-heights

Oplus_16908288

Fler nyheter

Skyltstället NORRKÖPING logo
Motorfestivalerna Du Inte Vill Missa 2025 - Festivaler från Norr till Syd!

Motorfestivalerna Du Inte Vill Missa 2025 - Festivaler från Norr till Syd!

Sommaren 2025 går i högvarv – och inget motorhjärta kommer lämnas oberört. Motorkultur står återigen bakom några av årets mest efterlängtade evenemang, där fart, passion och tillgänglighet är nyckelorden. Med konceptet ”Se, Röra & Köra” i centrum, där publiken inte bara får titta – utan verkligen uppleva fordonen på nära håll – väntar ett pärlband av festivaler från Härnösand i norr till Malmö i söder. Det är dags att vässa motoröronen, packa picknickkorgen och förbereda sig på ljudet av V8:or, turbosnurr och däck som sjunger i kurvorna. 🔥 Trollhättan Motorfestival – 9 augusti Plats: T-Legacy Track – Saabs gamla testbana…
Volkswagen ID.R – Elektriska Supersportbilen tar Rekord efter Rekord

Volkswagen ID.R – Elektriska Supersportbilen tar Rekord efter Rekord

När framtiden rusar in i motorsportens allra heligaste hallar är det inte med förbränningsmotorer och avgaspipor – utan med batteripaket, kolfiber och viskande eldrift. Och längst fram i denna tystlåtna revolution står Volkswagen ID.R – en bil som inte bara tänjer gränserna för vad eldrift kan vara, utan krossar dem med brutalt kirurgisk precision. Det här är inte bara en supersportbil. Det är ett manifest. Ett bevis på att elektrisk prestanda kan vara lika hänförande – och snabbare – än allt som bränner bensin. Rekordmaskinen från Wolfsburg Volkswagen ID.R debuterade 2018 som en elektrisk prototyp byggd enbart med ett syfte:…
Corvette Stingray 2025 – Amerikanska Ikonen i Ny Toppform

Corvette Stingray 2025 – Amerikanska Ikonen i Ny Toppform

Det finns sportbilar – och så finns det Corvette. En legend som burit den amerikanska drömmen genom generationer. Med 2025 års Stingray lyfter Chevrolet sin ikon till nya höjder – visuellt djärv, tekniskt förfinad och byggd för både vardag och adrenalinkickar. Den är inte bara en sportbil. Det är en livsstil med racing-DNA i varje millimeter. Design: Muskler möter elegans Redan vid första ögonkastet är det tydligt: Stingray 2025 är byggd för att synas. Den midmotorplacerade V8:an formar en siluett som utstrålar ren balans, medan den aggressivt utmejslade fronten, de breda höfterna och den låga hållningen vittnar om dess racingarv.…
Verde Scandal – Den Gröna Färgen som Blev Både en Skandal & Legend

Verde Scandal – Den Gröna Färgen som Blev Både en Skandal & Legend

Det är inte bara motorer som mullrar på Automobili Lamborghini. I färgen Verde Scandal lever ett ögonblick av glamour, mod och legend – en berättelse som föddes ur ett ögonblicks impuls och idag lyser starkare än någonsin. Sant’Agata Bolognese, juni 2025. På en fabrik i Emilia-Romagna där hästkrafter möter hantverk, har färger alltid varit mer än bara lack. Här skapas bilar som uttryck för personlighet, passion och identitet – och bland de hundratals nyanser som Lamborghini erbjuder genom sitt Ad Personam-program, finns en som sticker ut mer än alla andra. En färg som bär ett namn lika laddat som dess…
Battista Novantacinque – Sista Versionen av Världens Mest Kraftfulla Elbil ifrån Italien

Battista Novantacinque – Sista Versionen av Världens Mest Kraftfulla Elbil ifrån Italien

Med Battista Novantacinque firar Automobili Pininfarina 95 år av designikonstatus – och sätter punkt för en era. Den sista, unika versionen av världens mest kraftfulla italienska hyperbil är inte bara ett konstverk, utan ett rullande manifest över vad som händer när historia, passion och teknik smälter samman i fulländning. Turin, maj 2025. I hjärtat av italiensk bilhistoria – Museo Nazionale dell’Automobile – rullas ett mästerverk fram som världen aldrig tidigare skådat. Under tre dagar visas Battista Novantacinque offentligt. En sista akt i ett drama som pågått sedan Battista först presenterades, nu fulländat i en enda, personlig och oersättlig skapelse. Ett…
McLaren Project: Endurance – Nya Lemans Hyperbilen som Skapar Histora inom Motorsporten

McLaren Project: Endurance – Nya Lemans Hyperbilen som Skapar Histora inom Motorsporten

McLaren Automotive och McLaren Racing förenar sina krafter i ett av de mest exklusiva och djärva projekten motorsportvärlden någonsin skådat: Project: Endurance. För första gången öppnas dörren till en möjlighet som få ens vågat drömma om – att äga en fullfjädrad Le Mans-hyperbil och delta i McLarens resa tillbaka till FIA World Endurance Championship 2027. En ikonisk återkomst – med kunden i centrum 1995 gjorde McLaren debut i Le Mans och vann direkt. Nu, över tre decennier senare, siktar märket på att upprepa bragden – men den här gången med sina mest hängivna kunder som medresenärer. Project: Endurance är mer…
Bentley Batur Convertible – Ett Öppet Mästerverk i Sista Andetaget av V12-eran

Bentley Batur Convertible – Ett Öppet Mästerverk i Sista Andetaget av V12-eran

När solen går ned över en era reser sig något nytt, något som fortfarande bär kraften från det förgångna men som blickar framåt. Bentley Batur Convertible är just en sådan skapelse – en handbyggd grand tourer i absolut toppklass, född ur design-DNA:t från Batur Coupé och skapad för att bli en av de sista bilarna någonsin att drivas av Bentleys legendariska V12-motor. Ett farväl i världsklass Det är lätt att svepas med av tekniken, prestandan och hantverket. Men Batur Convertible är mer än summan av sina delar – det är ett rullande avskedsbrev till en motor som definierat Bentley under…
Renault 5 Turbo 3E – Eldrivna Ikonen med Rally i Själen

Renault 5 Turbo 3E – Eldrivna Ikonen med Rally i Själen

Renault har dammat av ett av sina mest mytomspunna namn – och laddat det med elektricitet. Nya Renault 5 Turbo 3E är inte bara en blinkning till 80-talets galna rallyhistoria, utan också ett uttryck för en framtid där elbilar får ha attityd. Det här är inte en retroflört – det är ett elektriskt utbrott av nostalgi, innovation och brutal körglädje. Bakom namnet: ett arv av galenskap Renault 5 Turbo föddes ur rallyts Group B-era – en tid då reglerna var lösa och ingenjörerna fria att tänja gränser. Resultatet? En mittmotoriserad, bakhjulsdriven kompaktbil med turbo som slog skräck i konkurrenterna. Med…
BMW Concept Speedtop – Från Vision till Verklighet

BMW Concept Speedtop – Från Vision till Verklighet

När BMW presenterar en ny konceptbil lyssnar bilvärlden. Men denna gång har München-tillverkaren gjort mer än bara rita upp framtiden – de har byggt den. Möt BMW Concept Speedtop, en dramatisk tolkning av vad sportig touring kan vara, där form, prestanda och känsla sammansmälter till en extraordinär skapelse. Elegant kraft i begränsad upplaga Med endast 70 exemplar planerade för produktion markerar BMW Concept Speedtop inte bara ett designspråk, utan ett samlarobjekt i vardande. Här handlar det inte om massproduktion, utan om exklusivitet, hantverk och en tydlig vision: att förnya idén om den öppna grand tourern. Under den skulpterade motorhuven ruvar…
🔌 Verge Motorcycles gör USA-debut – Startar i Kalifornien med Framtidens Elhojar

🔌 Verge Motorcycles gör USA-debut – Startar i Kalifornien med Framtidens Elhojar

📍 Los Angeles/San Jose – juni 2024✍️ Text: [Ditt namn] 🚀 Framtidens motorcykelupplevelse har landat i USA Med futuristisk design, revolutionerande teknik och ett unikt in-wheel-drivsystem tar Verge Motorcycles nu klivet in på USA-marknaden. Den europeiska elhojstillverkaren öppnar sina första amerikanska flagship-butiker i hjärtat av Kalifornien – Westfield Century City i Los Angeles (1 juni) och Westfield Valley Fair i San Jose (6 juni). Det är inte bara butikspremiärer – det är ett strategiskt startskott för att förändra motorcykelvärlden i grunden. 🧠 Blankenships vision – från Apple och Tesla till Verge Bakom Verge Motorcycles satsning står ingen mindre än George…
Ferrari Monza SP1 & SP2 – Ren passion, Utan Filter

Ferrari Monza SP1 & SP2 – Ren passion, Utan Filter

Med Monza SP1 och SP2 återvänder Ferrari till rötterna – barchettan är tillbaka. En hyllning till märkets gyllene era kombinerad med dagens mest avancerade teknik. Tvåsitsigt eller ensitsigt? Oavsett vilket: dessa är inte bilar. De är konstverk för vägen. Ferrari Icona: Ett nytt kapitel i Maranellos historia Ferrari Monza SP1 och SP2 är mer än hyperbilar – de är berättelser på hjul. Som de första modellerna i Ferraris nyskapade Icona-serie hyllar de några av märkets mest mytomspunna bilar från 1950-talets sportvagnsracing. SP1, ensitsig och kompromisslös. SP2, tvåsitsig men lika radikal. Båda är barchettor – en karosstyp som en gång definierade…
Elektrisk extas i Monaco – Rimac Nevera R stjäl Showen under Grand Prix-helgen!

Elektrisk extas i Monaco – Rimac Nevera R stjäl Showen under Grand Prix-helgen!

Mitt bland Formel 1-motorernas dån, miljonbåtar och filmstjärnor lanserar Rimac sin mest kompromisslösa hyperbil hittills: Nevera R. Under Monacos mest exklusiva helg står framtiden för prestanda på elben – bokstavligen – parkerad mitt i glansen. Kronjuvelen på klippan Medan världens snabbaste förare svänger sig genom de ikoniska kurvorna i Monte Carlo – en bana oförändrad sedan 1950 – stod en annan sorts kraftuttryck och tog plats. På terrassen till anrika Fairmont Hotel, där hårnålskurvan slingrar sig nedanför som ett ormbo av racinghistoria, gjorde Rimac Nevera R sitt högtidliga inträde. En bil som accelererar som en Formel 1-bil, men utan att…
474888370_122209671548200391_2806298802293834463_n (3)