đŸ”„ FERRARI SC40 – En Hyllning Till Legendariska Ferarri F40 đŸ”„


En exklusiv kund. En galen idĂ©. En modern Ferrari född ur arvet frĂ„n F40 – skapad för att tĂ€nja grĂ€nserna mellan historia och framtid.

NÀr historien vÀcks till liv i Maranello

Den 17 oktober 2025, i hjĂ€rtat av Maranello, drog Ferrari tĂ€ckelset av nĂ„got som inte bara Ă€r en bil – utan ett stycke nutida mytologi.
Namnet? Ferrari SC40.
En One-Off skapad genom Ferraris Special Projects Programme, dÀr de mest visionÀra kunderna fÄr möjligheten att forma sin egen legend.

Den hĂ€r bilen Ă€r en kĂ€rleksförklaring till F40, superikonen frĂ„n 1987 – bilen som definierade en era och satte ribban för vad en Ferrari skulle vara: rĂ„, kompromisslös och explosivt vacker.

Men SC40 Àr ingen nostalgisk replik. Det Àr en modern renÀssans, dÀr Ferraris designchef Flavio Manzoni och hans team pÄ Ferrari Styling Centre vÀckt F40:s sjÀl till liv genom 2000-talets formsprÄk, teknik och ingenjörskonst.


296 GTB i grunden – men allt annat Ă€r nytt

Bakom SC40:s dramatiska kaross döljer sig arkitekturen frĂ„n Ferrari 296 GTB – den mittmotoriserade, bakhjulsdrivna hybrid-berlinettan som satte en ny standard för körglĂ€dje.
Under skalet arbetar en 3,0-liters V6 twin-turbo tillsammans med en elmotor, vilket ger en total systemeffekt pÄ över 830 hÀstkrafter.
En perfekt bas för ett unikt konstverk pÄ hjul.

Men varje yta, varje linje, varje luftintag pĂ„ SC40 har ritats om frĂ„n grunden. Det Ă€r en bil som andas retro-futurism – inspirerad av 80-talets brutalitet, men mejslad med dagens tekniska precision.


F40:s DNA i ny tappning

Vid första ögonkastet kÀnns referenserna omedelbart igen.
Den lĂ„nga, lĂ„ga nosen. De korta baköverhĂ€ngen. Och den fast monterade bakvingen som reser sig frĂ„n motorluckan – en silhuett som direkt för tankarna till F40:s ikoniska profil.

Men titta nÀrmare, och detaljerna berÀttar en ny historia.
De klassiska NACA-dukterna har fÄtt moderna efterföljare i form av triangulÀra kolfiberinsatser som leder luft till intercoolrarna.
De rökfÀrgade Lexan-lamellerna över motorn pÄminner om 80-talets kompromisslösa estetik, medan en öppen mesh-bakdel effektivt ventilerar det kraftfulla hybridsystemet.

PĂ„ vingen stĂ„r ”SC40” graverat i relief – en subtil signatur som markerar bilens unika identitet.
Och lacken? En specialframtagen Bianco SC40, framtagen enbart för denna bil – en nytolkning av Ferraris traditionella rosso-passion, dĂ€r vitt symboliserar renhet, teknik och modernitet.


Inredning med motorsportens sjÀl

KupĂ©n Ă€r en symfoni av kolfiber, Kevlar, Alcantara och tekniska textilier – material som speglar bĂ„de dĂ„tid och framtid.
F40 var banbrytande med sitt anvÀndande av carbon-Kevlar, och hÀr ÄteruppstÄr det som en hyllning: i fotutrymmena, bakom sÀtena, pÄ ratten och instrumentpanelen.

Charcoal AlcantaraÂź omsluter kupĂ©n med en dĂ€mpad elegans, medan röd Jacquard-teknisk textil tillför den dĂ€r skarpa motorsportkĂ€nslan – som om bilen sjĂ€lv bĂ€r racingdrĂ€kt.
Det Ă€r en cockpit dĂ€r funktion och passion smĂ€lter samman – rĂ„ men exklusiv, exakt som F40 en gĂ„ng var.


Konstverket bakom konstverket

För att forma SC40:s kaross skapades en fysisk styling buck – en fullskalig modell dĂ€r linjer och proportioner finslipades till perfektion.
Detta unika formverktyg stÀlls nu ut pÄ Ferrari Museum i Maranello, frÄn den 18 oktober 2025.
Det Ă€r en sĂ€llsynt chans att se hur Ferraris mest exklusiva bilar föds – inte ur ritningar, utan ur ren passion.


En framtida klassiker – redan frĂ„n födseln

Ferrari SC40 Àr mer Àn bara en bil. Det Àr ett manifest.
En pĂ„minnelse om att Ferraris sjĂ€l inte ligger i att blicka bakĂ„t – utan i att förvandla historia till rörelse framĂ„t.

SC40 Ă€r en enstaka, oersĂ€ttlig skapelse – dĂ€r F40:s rebelliska anda möter 296 GTB:s moderna intelligens.
Den förkroppsligar 80-talets adrenalinstinna optimism, filtrerad genom 2020-talets ingenjörsmagi.

NÀr den startar upp i Maranellos skymning Àr ljudet inte bara ett vrÄl.
Det Àr ett eko.
Ett eko frĂ„n 1987 – och ett löfte om framtiden.


#FerrariSC40 #F40Reborn #SpecialProjects #MaranelloMasterpiece #OneOff #FerrariHeritage #ModernIcon #296GTBHybrid

www.ferrari.com/en-EN/magazine/articles/ferrari-sc40-special-project-inspired-by-f40

Lamborghini-Fenomeno-1

Fler nyheter

68baea202dafb10021dd64bf-ferrari-849-testarossa-social-card
Vintagefeber med Peder - De Tomaso Guarà Barchetta – Den Sista Analoga Rebellen

Vintagefeber med Peder - De Tomaso Guarà Barchetta – Den Sista Analoga Rebellen

En bortglömd ikon frĂ„n 1990-talets vilda supercar-era vĂ€cks till liv – brutal, rĂ„ och skoningslöst Ă€rlig. NĂ€r kĂ€nslan gick före kontroll Det Ă€r lĂ€tt att glömma hur vild bilvĂ€rlden var pĂ„ 1990-talet. En tid dĂ„ superbilar inte mĂ€tte sin sjĂ€l i siffror, laddtider eller programvara – utan i rök, metall och mod.Mitt i den eran föddes De Tomaso GuarĂ  Barchetta, en bil sĂ„ kompromisslös att den nĂ€stan kĂ€nns som ett uppror mot framtiden. Med sina italienska rötter och sin tyska motor bĂ€r den pĂ„ ett DNA som korsar kontinenter – Maseratis tĂ€vlingsblod blandat med BMW:s precisa ingenjörskonst. Resultatet? En bil…
âšĄïž Yangwang U9 Xtreme – VĂ€rldens Snabbaste Elhyperbil Rung NĂŒrburgring NordschleifeâšĄïž

âšĄïž Yangwang U9 Xtreme – VĂ€rldens Snabbaste Elhyperbil Rung NĂŒrburgring NordschleifeâšĄïž

6:59.157 runt NĂŒrburgring Nordschleife – efter 496,22 km/h i toppfart. Teknikens grĂ€nser har flyttats. Igen. NĂ€r framtiden tystar legenderna 21 oktober 2025, NĂŒrburgring, Tyskland.Gröna kullar, kylig höstluft, och en bana sĂ„ mytomspunnen att den kallas “The Green Hell”.PĂ„ denna 20,832 kilometer lĂ„nga asfaltsorm, dĂ€r drömmar och bilar bryts ned till sina minsta bestĂ„ndsdelar, har Ă€nnu ett kapitel skrivits i motorsportens historia. Den hĂ€r gĂ„ngen var det inte ett rytande V12-monster eller en hybrid frĂ„n Italien som satte tonen.Det var YANGWANG U9 Xtreme – en tyst, elektrisk storm frĂ„n Kina – som pĂ„ 6 minuter och 59,157 sekunder inte bara slog…
đŸŸ Rolls-Royce Spectre Bailey – En Hundkoja Utan Dess Like đŸŸ

đŸŸ Rolls-Royce Spectre Bailey – En Hundkoja Utan Dess Like đŸŸ

Ett mĂ€sterverk i marquetry, en elektrisk symfoni av kĂ€nsla och elegans – och en hyllning till en Ă€lskad hund vid namn Bailey. NĂ€r lyx möter kĂ€rlek I Goodwood, dĂ€r tyst perfektion Ă€r en livsfilosofi, har Rolls-Royce Ă„terigen visat att lyx inte handlar om överflöd – utan om kĂ€nsla.Den hĂ€r gĂ„ngen handlar det inte om hastighet, status eller makt.Det handlar om kĂ€rlek – den sortens lojalitet som bara en hund kan ge. Den 2 oktober 2025 presenterades Rolls-Royce Spectre Bailey, en enastĂ„ende one-of-one-kommission skapad för ett amerikanskt par som inte bara Ă€r livslĂ„nga bilentusiaster, utan ocksĂ„ hĂ€ngivna djurĂ€lskare.Deras önskan var enkel,…
đŸ”„ FERRARI SC40 – En Hyllning Till Legendariska Ferarri F40 đŸ”„

đŸ”„ FERRARI SC40 – En Hyllning Till Legendariska Ferarri F40 đŸ”„

En exklusiv kund. En galen idĂ©. En modern Ferrari född ur arvet frĂ„n F40 – skapad för att tĂ€nja grĂ€nserna mellan historia och framtid. NĂ€r historien vĂ€cks till liv i Maranello Den 17 oktober 2025, i hjĂ€rtat av Maranello, drog Ferrari tĂ€ckelset av nĂ„got som inte bara Ă€r en bil – utan ett stycke nutida mytologi.Namnet? Ferrari SC40.En One-Off skapad genom Ferraris Special Projects Programme, dĂ€r de mest visionĂ€ra kunderna fĂ„r möjligheten att forma sin egen legend. Den hĂ€r bilen Ă€r en kĂ€rleksförklaring till F40, superikonen frĂ„n 1987 – bilen som definierade en era och satte ribban för vad en…
âšĄïž Czinger 21C V Max – Amerikas Hyperbil IfrĂ„n Framtiden âšĄïžEn Ren Best 3D-Printad Med 1 250 HĂ€stkrafter, 11 000 Varv & Toppfart över 400Km/H!

âšĄïž Czinger 21C V Max – Amerikas Hyperbil IfrĂ„n Framtiden âšĄïžEn Ren Best 3D-Printad Med 1 250 HĂ€stkrafter, 11 000 Varv & Toppfart över 400Km/H!

En tyst morgon i staden som aldrig sover Manhattan vaknar lĂ„ngsamt. Morgonsolen reflekteras i glasfasaderna, stĂ„l möter ljus – och sĂ„, plötsligt, bryts tystnaden av ett mekaniskt vrĂ„l som fĂ„r hela avenyn att vibrera. Det Ă€r ingen Lamborghini. Ingen Ferrari. Det Ă€r nĂ„got helt nytt. NĂ€r Czinger 21C V MAX rullar fram lĂ€ngs Fifth Avenue Ă€r det som om framtiden sjĂ€lv tagit en omvĂ€g genom nutiden. Siluetten Ă€r lĂ„ng, lĂ„g och nĂ€stan överjordiskt elegant – formad inte i mĂ€nniskohand, utan i algoritmernas vĂ€rld. Ett amerikanskt monster med racerhjĂ€rta Bakom förarens rygg döljer sig ett ingenjörsverk lika brutalt som det Ă€r…
🏁 Vintagefeber Med Peder: Den Ofödda Legenden – Alfa Romeo Scarabeo 1966

🏁 Vintagefeber Med Peder: Den Ofödda Legenden – Alfa Romeo Scarabeo 1966

Text: Peder Blohm Bokenhielm | En dröm i aluminium – född för att förĂ€ndra, men aldrig given chansen Det finns bilar som skrivs in i historien för sina segrar. Andra, för sina misslyckanden.Och sĂ„ finns det de som aldrig ens fick chansen att visa vad de gick för – men Ă€ndĂ„ lyckas etsa sig fast i sjĂ€len hos varje sann entusiast. En sĂ„dan bil Ă€r Alfa Romeo Scarabeo frĂ„n 1966 – en dröm formad i aluminium, ett ingenjörsexperiment som förblev mer idĂ© Ă€n verklighet, men som Ă€ndĂ„ har kommit att symbolisera nĂ„got större: den ofödda legenden. Milano, 1966 – Drömmens…
Exklusiv Intervju: Mercedes-KonnĂ€ssören Magnus Bengtsson Om Ikoniska Mercedes-Benz 280 CE – Den Sista W114 CoupĂ©n

Exklusiv Intervju: Mercedes-KonnĂ€ssören Magnus Bengtsson Om Ikoniska Mercedes-Benz 280 CE – Den Sista W114 CoupĂ©n

Platsen Ă€r Åkeshofs Slott i Bromma utanför Stockholm. En stillsam höstdag nu i oktober dĂ€r löven faller mjukt över slottsparken, och inne i den rustika matsalen doftar det nybakat bröd och kaffe. Det Ă€r hĂ€r jag, Edvard Emanuelsson frĂ„n Motorextra, möter Magnus Bengtsson igen frĂ„n Bengtsson Bil Premium Selection – en man med över 35 Ă„r inom bilbranschens alla positioner ( VD, Sverigechef, FörsĂ€ljningsdirektör) och idag egen som inte bara sĂ€ljer bilar, utan idag lever och andas klassiska bilar frĂ„n 80-90 talet och med en enorm Mercedes-Benz-historia men Ă€ven andra mĂ€rken.Det blir en lunch som förvandlas snabbt till en levande…
🏁 Vintagefeber med Peder – Lamborghini Diablo: DjĂ€vulen Med Tolv Cylindrar

🏁 Vintagefeber med Peder – Lamborghini Diablo: DjĂ€vulen Med Tolv Cylindrar

đŸ”„ En ny era börjar i helvetets hetta NĂ€r 80-talet gick mot sitt slut och vĂ€rlden förberedde sig för ett nytt decennium, stod Lamborghini inför en avgörande frĂ„ga:Hur övertrĂ€ffar man en ikon som Countach? Svaret kom 1990 – i form av en demon pĂ„ hjul.Namnet: Diablo.Spanska för ”djĂ€vul”. Ett namn lika djĂ€rvt som bilen sjĂ€lv. Den blev den första Lamborghini nĂ„gonsin med fyrhjulsdrift, ett steg mot modern tid utan att förlora mĂ€rkets galenskap. Under motorhuven brummade det legendariska V12-monstret, förstorad till 5,7 liter och senare 6,0 liter i sina mest extrema versioner. Effekten?Upp till 600 hĂ€stkrafter i gatversionen och hela…
Ferrari Daytona SP3 – En Hyllning Till Seger, Skönhet & Fart

Ferrari Daytona SP3 – En Hyllning Till Seger, Skönhet & Fart

🏁 Ett arv av triumf Det Ă€r svĂ„rt att tala om Ferrari utan att nĂ€mna Daytona.Året var 1967 – platsen, Daytona International Speedway. DĂ€r skrev Ferrari motorsporthistoria nĂ€r de röda bilarna sopade banan med en legendarisk 1–2–3-seger i 24-timmarsloppet, en symbol för mĂ€rket i dess absoluta zenit. NĂ€stan sex decennier senare Ă„tervĂ€nder Ferrari till den epoken – inte för att blicka bakĂ„t, utan för att förvandla historien till nutida konst.Resultatet Ă€r Ferrari Daytona SP3, den tredje modellen i den exklusiva Icona-serien, som följer Monza SP1 och SP2.En bil skapad inte för massproduktion, utan för sjĂ€lens acceleration. đŸ”„ Den renaste V12:an…
Aston Martin DB12 S – 700 HĂ€star Ren Brittisk KörglĂ€dje

Aston Martin DB12 S – 700 HĂ€star Ren Brittisk KörglĂ€dje

đŸ’« En ny ikon föds i Gaydon Den 8 oktober 2025 i Gaydon, hjĂ€rtat av Aston Martins ingenjörskonst, presenterades nĂ„got alldeles sĂ€rskilt – DB12 S, den nya kronjuvelen i mĂ€rkets legendariska DB-blodlinje.Efter succĂ©n med DB12 – bilen som markerade en ny era för begreppet Super Tourer – tar Aston Martin nu allt ett steg lĂ€ngre. Mer kraft. Mer precision. Mer sjĂ€l. DB12 S Ă€r inte bara Ă€nnu en sportbil. Det Ă€r kulmen pĂ„ 70 Ă„rs evolution, frĂ„n den klassiska DB3S pĂ„ 1950-talet till dagens teknologiskt förfinade mĂ€sterverk. đŸŽïž 700 hĂ€stkrafter – brittisk elegans med brutal kraft Under den skulpterade motorhuven…
Bugatti Chiron Super Sport – HjĂ€rtat Av V16 Med Toppfart PĂ„ 440 Kilometer I Timmen

Bugatti Chiron Super Sport – HjĂ€rtat Av V16 Med Toppfart PĂ„ 440 Kilometer I Timmen

🏁 NĂ€r vĂ€rlden höll andan vid 300 mph NĂ€r Bugatti tillkĂ€nnagav sitt mĂ„l att bryta 300 mph-barriĂ€ren, var det mĂ„nga som höjde pĂ„ ögonbrynen. Det lĂ€t nĂ€stan omöjligt – ett steg in i en hastighetsdimension reserverad för visioner snarare Ă€n verklighet. Men Bugatti Ă€r inte som andra biltillverkare.Ur denna kompromisslösa ambition föddes ett rullande mĂ€sterverk: Chiron Super Sport. Den hĂ€r specifika bilen, en 2023 Ă„rs Chiron Super Sport, tillhör en exklusiv skara pĂ„ endast 80 exemplar i hela vĂ€rlden. Den representerar den mest aerodynamiskt fullĂ€ndade versionen av Chiron, skapad med ett enda syfte – att förena extrem fart med absolut…
⚡ Electric Attitude – Dodge Charger Daytona Nya Elektriska Muskelbilen Med 670 HĂ€star

⚡ Electric Attitude – Dodge Charger Daytona Nya Elektriska Muskelbilen Med 670 HĂ€star

670 hĂ€stkrafter, 0–100 km/h pĂ„ 3,3 sekunder och ett vrĂ„l som fĂ„r marken att skaka – Dodge Charger Daytona har gjort det otĂ€nkbara. Den första helt eldrivna muskelbilen har inte bara bevarat sjĂ€len frĂ„n Detroit, utan förfinat den. Nu belönas den med 2025 Ă„rs “Wards 10 Best Engines & Propulsion Systems Award” – en symbol för hur eldriven prestanda möter ren, amerikansk attityd. Det Ă€r en kylig morgon i Auburn Hills, Michigan, men inifrĂ„n testbanan hörs nĂ„got som lĂ„ter bekant – ett djupt, elektrifierat muller. Det Ă€r inte ett V8-vrĂ„l, men det har samma sjĂ€l.Dodge Charger Daytona Scat Pack stĂ„r…
68baf1a938f437002158a135-ferrari-849-testarossa-spider-social-card