
Papenburg, Tyskland. Det finns rekord som sätter en standard, och så finns det rekord som ifrågasätter själva logiken. När Lamborghini Miura på 60-talet pressade sitt V12-hjärta genom 170 mph-barriären skrevs ett nytt kapitel i bilhistorien. Nästan sex decennier senare har en annan milstolpe nåtts – men denna gång i en riktning ingen förväntade sig: bakåt.

På testanläggningen i Papenburg, där Rimac tidigare har slagit över 20 accelerations- och bromsrekord samt toppfarten 412 km/h, har den kroatiska elhyperbilen Nevera nu lagt till ytterligare en Guinness-värdig bedrift: världens snabbaste hastighet i reverse – 275,74 km/h (171,34 mph).

En idé som började som ett skämt
”Det slog oss under utvecklingen att Nevera troligen var världens snabbaste bil även baklänges. Vi skrattade åt det först”, berättar Matija Renić, chefsingenjör för Nevera på Bugatti Rimac.
Men skrattet blev snabbt till nyfikenhet. Hur skulle aerodynamik, kylning och stabilitet fungera vid dessa vansinniga farter – bakåt? Simuleringar antydde att 150 mph inte var omöjligt. Men ingen visste hur det faktiskt skulle kännas att köra i den riktningen.
En resa mot det okända
Bakom ratten satt testföraren Goran Drndak. Hans beskrivning av upplevelsen låter som en surrealistisk blandning av fysisk tortyr och vetenskapligt experiment:
”Man tittar rakt bakåt, ser landskapet fly bort i en rasande fart och känner hur nacken trycks framåt – samma känsla man annars får vid en brutal inbromsning. Varje liten rörelse på ratten måste vara extremt försiktig, allt sker i backspegeln. Det är helt onaturligt för hur bilen är byggd, men Nevera flög igenom det som ännu ett rekord.”

Hemligheten: ingen växellåda
Tricket ligger i Neverans drivlina. Till skillnad från bilar med förbränningsmotor, eller ens vissa andra elbilar, har den inga växlar. De fyra motorerna kan helt enkelt snurra åt båda håll.

Det innebär att samma system som kan katapulta bilen från 0–200 mph på under 11 sekunder framåt, även kan leverera en ohämmat linjär acceleration – bakåt.

Resultatet? En bil som inte bara dominerar Nürburgring, Goodwood och alla dragrace den ställts inför, utan också tar hem ett rekord som är lika galet som det är unikt.

Time Attack – rekordens uniform
Nevera slog rekordet i sin speciella Time Attack Edition, en limiterad version på bara 12 exemplar. Lackeringen i Squadron Black med lysande Lightning Green-detaljer är inspirerad av naturens egen dramatik – det elektriska gröna ljus som kan synas före en storm.

Färgen är också en hyllning till e-M3, Mate Rimacs första elbil, som redan 2012 satte fem Guinness-rekord och markerade början på den resa som idag gör Rimac till världens mest extrema elbilsbyggare.

En bil som tänjer på gränserna – åt alla håll
Med rekordet i reverse visar Rimac att Nevera inte bara är en hyperbil – den är ett rullande laboratorium för vad elektrisk drivteknik kan åstadkomma.

Den har redan visat att den kan slå traditionella superbilar i deras egen lekplats: acceleration, bromsning, banrekord. Nu adderar den ett mer lekfullt, men lika fascinerande kapitel.

Rimac Nevera är inte bara världens snabbaste produktionsbil framåt – utan även den snabbaste bakåt. I en tid då många frågar sig om elbilar kan inspirera på samma sätt som klassiska sportbilar, svarar Nevera med ett leende:
Framtiden rör sig framåt. Men ibland måste man också sätta världsrekord baklänges.
www.rimac-automobili.com/NeveraR
