”En framtida ikon på fyra hjul” – Exklusiv Intervju med Bengtsson Bil Premium Selection som visar upp Mercedes C124 i Toppskick!

Det är en stilla sensommardag när jag möter upp Magnus Bengtsson ägare av Bengtsson Bil Premium Selection. Han är ägare till många fina klassiska modeller som han har sparat o h denna gång står en klassisk bil i fokus som fångar blicken direkt: en jättefin svart Mercedes-Benz 300-24 CE, internkod C124. Den representerar en tid då bilar byggdes för att hålla livet ut – och den här, årsmodell 1990, bär på en historia som gör den ännu mer unik.

Jag möter Magnus Bengtsson, mannen bakom Bengtsson Bil Premium Selection – känd för sitt kunnande men outtröttligt letande efter så kallade youngtimers och klassiker med dokumenterad historik men ofta unik historia. Han ler när jag ställer den självklara frågan:

– Magnus, vad är det som gör just den här bilen så speciell?

Han lägger handen  på den välpolerade blänkande motorhuven och svarar :

– Först och främst är det skick och dess historik. Det här är en svensksåld bil som bara gått 12 300 mil. Bilen har stått sedan året 2001 fram till 2023 i varmgarage. 2023 började den köras omän lite ( 50 mil på två år) under tiden har stor genomgång gjorts just efter lång vila. Att bilen just har Full dokumentation är något Magnus älskar. Detaljerna och orginalhandlingarna som istämplad servicebok, garantibevis från när bilen var ny, alla gamla besiktningsprotokoll – det är guld värt för en entusiast. Och det bästa? Vi ska även veta att Magnus jobbade på Philipsson vid den här tiden som leveransman på Mercedes importören och som ett uppslagsverk kommer ihåg detaljerna. Historier han besitter finns för en veckas intervju om specifika detaljer om olika modeller.

Jag höjer på ögonbrynen. – Stått still i över 20 år?

– Ja, kul historia. Den togs fram igen 2023 och då gjorde vi en omfattande service för nästan 28 000 kronor är den åter i toppskick som det ska vara och som bilen är värd. Nya bränslepumpar, framfjädrar, stötdämpare fram, alla filter och oljor. Nu är den besiktigad utan anmärkning – redo för vägen igen.

Vi öppnar förardörren och jag möts av en interiör som luktar svagt av äkta läder – samma doft som en gång var signaturen för tysk ingenjörskonst. Skinnklädsel, elstolar, eltaklucka – allt är på plats.

– Det här är ju 90-talets premiumkänsla på riktigt, säger jag.

Magnus nickar. – Mercedes C124 är en framtida klassiker, det råder ingen tvekan. Den byggdes under den tid då W124-serien betraktades som ”är av den bästa bilen i världen”. En coupé från den här eran är inte bara vacker – den är en investering. Bara 5% av alla olika modeller gjordes som coupe.

Kärleken till klassikerna

Magnus har gjort sig ett namn genom att hitta bilar som denna – modeller som bär historier och känslor. Magnus får även många uppdrag han inte kan berätta om. Där personer vill få hjälp att sälja och köpa utan att de själva är inblandade och än mindre ha folk hemma hos dom själva. Ett förtroende som har byggts upp genom åren. Och åren. Magnus Bengtsson har varit inom bilbranschen i 37 år i alla tänkbara olika positioner så erfarenheten är enorm

– Jag älskar att förmedla bilar från 80- och 90-talet. Youngtimers som dessa har en själ, och intresset växer för varje år. Folk inser att man både kan njuta av att köra dem och samtidigt göra en bra investering, säger han.

Och passionen stannar inte vid affären. Tillsammans med flickvännen Annie Seel – känd rallyprofil – arrangerar Magnus det exklusiva slottseventet Classic and Dream Car. Där kommer han ställa ut några av sina egna bilar. Vilka är inte bestämt än.

– Vi vill skapa en mötesplats för entusiaster, där man kan uppleva bilar som dessa i en miljö som gör dem rättvisa, berättar Magnus.

Drömmen som går att köpa

Vi återvänder till bilen.. Det är en scen som nästan kräver stillhet – en tidlös coupé som trots sina 35 år ser ut att vara redo för ytterligare tre decennier.

– Magnus, om någon sitter där hemma och drömmer om en bil som denna – vad säger du?

Han skrattar och svarar snabbt:

– Köp din dröm! Det här är en bil du både kan njuta av och se som en investering. Även en modell man kan åka i. Bilar idag från 60-70 talet tar man inte på semestern men en sån här går ju faktiskt att åka långt i.

Och som alltid erbjuder vi fri hemleverans inom Sverige.

💫 Mercedes-Benz 300 CE-24 Coupé 1990

Svensksåld, endast 12 300 mil

Full dokumentation från ny

👉 Mer info på:

www.bengtssonbil.se

www.facebook.com/bengtssonbil.se/

www.tiktok.com/@bengtssonbil

Oplus_16908288

Fler nyheter

Skyltstället NORRKÖPING logo
Aston Martin Vanquish Zagato Shooting Brake – När Brittisk Elegans Möter Italiensk Konst

Aston Martin Vanquish Zagato Shooting Brake – När Brittisk Elegans Möter Italiensk Konst

Det finns bilar som är snabba. Det finns bilar som är vackra. Och sedan finns det skapelser som är så nära bilvärldens motsvarighet till haute couture man kan komma – byggda för de mest kräsna samlarna och formade i en symbios av ingenjörskonst och design. Aston Martin Vanquish Zagato Shooting Brake är en sådan bil. Den är inte bara en Shooting Brake – en kombination av coupéns sportighet och herrgårdsvagnens praktiska elegans – utan en bil som representerar ett av de mest exklusiva kapitlen i samarbetet mellan Aston Martin och det legendariska italienska designhuset Zagato. Ett samarbete med anor Partnerskapet…
"Från 3D-print till 400 km/h – Czinger 21C V Max Liquid Silver Tar Över Rampljuset"

"Från 3D-print till 400 km/h – Czinger 21C V Max Liquid Silver Tar Över Rampljuset"

I en värld där hyperbilar domineras av precision, prestation och progressiv teknik, står Czinger 21C V-Max Liquid Silver som ett glänsande monument över vad ingenjörskonst och futuristisk design kan förena. Denna version, smeknamnet antyder rätt och slätt – smälter samman hyperbilens form med flygplansestetik i ett flytande, silverfärgat skal. En silhuett formad för hastighet Czinger 21C V-Max skiljer sig från sin ”high-downforce”-kusin genom en smalare, strömlinjeformad profil där traditionella vingar, kanards och frontsplitter är bortplockade eller omformade. Istället framförs aerodynamiken genom en förlängd ”longtail”-bakparti, släta karossytor och dolda fläktelement — allt för att minimera luftmotstånd och maximera slutlig toppfart. Militärdesign…
California Gold Rush – Czinger 21C Omskriver Reglerna för Hyperbilar

California Gold Rush – Czinger 21C Omskriver Reglerna för Hyperbilar

Fem banrekord. Fem dagar. Tusen miles. Ett uppdrag som låter lika galet som omöjligt – men som nu är verklighet. I dokumentärfilmen California Gold Rush, som har premiär den 18 augusti 2025, får vi följa Czinger Vehicles på en resa som är lika mycket en hyllning till Kaliforniens bilkultur som ett bevis på vad framtidens hyperbilar kan klara av. Från Redwood-dalar till Mojaves öken Resan startade i norra Kalifornien. Därifrån tog sig Czinger 21C – tillsammans med ett team av åtta ingenjörer och företagets chefsingenjör Ewan Baldry – genom landskap som växlar mellan kustens vidder, branta canyonvägar och ökenhetta. Längs…
Lamborghini Fenomeno – Lamborghini´s Mest Kraftfulla Bil Någonsin

Lamborghini Fenomeno – Lamborghini´s Mest Kraftfulla Bil Någonsin

Monterey, Kalifornien / Sant’Agata Bolognese, Italien – 15 augusti 2025. Under den glittrande himlen över Monterey Car Week presenterades något som nästan trotsar verkligheten. Lamborghini Fenomeno – en skapelse som inte bara är en bil, utan ett manifest. Ett manifest över design, kraft, historia och framtid. En ”few-off” i endast 29 exemplar, döpt efter den legendariska tjuren Fenomeno från Morelia, och byggd för att skriva in sig bland de mest mytomspunna kapitlen i Lamborghinis historia. Det är en bil som bär på två budskap samtidigt: en hyllning till det förflutna och ett djärvt avstamp in i framtiden. Fenomeno markerar 20…
Ford GT Mk IV – Vildare Än Garaget Kan Tämja

Ford GT Mk IV – Vildare Än Garaget Kan Tämja

Det finns samlarbilar som är till för att beundras på avstånd, putsas och vaktas som heliga reliker. Och så finns det Ford GT Mk IV – en bil så brutal i sitt väsen att den nästan föraktar stillastående. Den är skapad för att jaga horisonter, riva asfalt och utmana fysikens gränser. Att låsa in den i ett garage vore som att kedja fast ett rovdjur. Arvet från Le Mans Namnet GT Mk IV väcker minnen från 1967, då Fords ursprungliga GT40 Mk IV tog hem en legendarisk seger i Le Mans 24 timmar. Den nya generationen bär samma DNA –…
Cadillac Elevated Velocity Får Måsvingar – Eldriven V-Series För Framtiden

Cadillac Elevated Velocity Får Måsvingar – Eldriven V-Series För Framtiden

När Cadillac presenterar nya konceptbilar är det aldrig bara en designövning – det är en vision av framtiden. På The Quail, A Motorsports Gathering i Carmel, Kalifornien, den 15 augusti 2025, lyfter märket skynket av något helt nytt: Cadillac Elevated Velocity1. Ett namn lika laddat som bilen själv – ett eldrivet, högpresterande crossover-koncept som förenar märkets anrika V-Series-arv med en futuristisk tolkning av lyx, prestanda och gränslös frihet. Det är en bil som lika självklart tar plats på motorvägens svarta asfalt som på öknens röda sanddyner. En bil som förkroppsligar Cadillac V-Series essens, men samtidigt pekar rakt in i framtidens…
Zenvo Skapar Världens Starkaste Produktions-V12 Föds i Danmark

Zenvo Skapar Världens Starkaste Produktions-V12 Föds i Danmark

I den lilla danska byn Præstø, långt från bilindustrins traditionella centrum, skriver Zenvo Automotive ett nytt kapitel i hyperbilshistorien. Deras kommande flaggskepp, Zenvo Aurora, ska inte bara bli en hyperbil bland andra – den ska bli ett tekniskt manifest. I hjärtat av projektet finner vi ’Mjölnir’, världens mest kraftfulla produktions-V12, skapad i nära samarbete med ingenjörerna på MAHLE Powertrain. Med 1 250 hästkrafter, en rödmarkering på 9 800 varv per minut och integration med ett toppmodernt hybridsystem är Mjölnir en motor som både blickar bakåt mot bilvärldens gyllene era och framåt mot en elektrifierad framtid. En global hyperbil – utan…
Hennessey Venom F5 LF – En 1-av-1 Manuell Hyperbil med 2 031 Hästkrafter

Hennessey Venom F5 LF – En 1-av-1 Manuell Hyperbil med 2 031 Hästkrafter

Monterey Car Week 2025 blev scenen för något som redan skrivs in i bilhistorien: Hennessey Venom F5 Revolution LF, en unik kundbeställd hyperbil som inte bara är den mest kraftfulla, dyraste och mest avancerade Hennessey någonsin – utan också den mest analoga. Med sexväxlad manuell låda, 2 031 hästkrafter och ett helt nyutvecklat kolfiberschassi har Hennessey för första gången tagit sitt amerikanska hyperbilskoncept in i ett nytt, mer personligt universum. En ny era: Maverick-divisionen LF-modellen är den första som skapats inom Hennesseys nyetablerade division Maverick, en specialavdelning där ett fåtal utvalda kunder får möjlighet att skräddarsy sina egna hyperbilar. Här…
Elbåten Elsie ifrån Strana Boats Dominerade Tjörn e-Power Run 2025

Elbåten Elsie ifrån Strana Boats Dominerade Tjörn e-Power Run 2025

Solen gnistrade i vattenytan när årets Tjörn e-Power Run gick av stapeln – en tävling som på kort tid blivit en självklar motpol till det klassiska Tjörn Runt. Men här var det inte segel som spändes i vinden, utan batterier som laddats till brädden. Elbåtarna som ställde upp visade inte bara upp teknikens framsteg, utan även en ny sorts sjömanskap: räckvidd, ruttstrategi och energihantering var minst lika avgörande som vind och väder. Och vinnaren? En båt som redan börjat skriva in sig i elbåtshistorien: Strana 23 “Elsie”, förd av Arne Lindström. Starten under Tjörnbron Klockan 08:30 gav sig de laddade…
Koenigsegg Tar Tillbaka Tronen – Jesko Absolut Slår Tillbaka Mot Rimac Nevera R

Koenigsegg Tar Tillbaka Tronen – Jesko Absolut Slår Tillbaka Mot Rimac Nevera R

I drygt en månad har elbilsgiganten Rimac haft världsrekordet för den mytomspunna disciplinen 0–400–0 km/h – ett rekord som man i Koenigseggs högkvarter i Ängelholm troligen betraktade som en välkommen utmaning snarare än ett nederlag. Den 7 augusti 2025, på Örebro flygfält, slog Koenigsegg tillbaka. Med fabriksföraren Markus Lundh bakom ratten, flög Jesko Absolut från stillastående till 400 km/h och ner till stillastående igen på blott 25,21 sekunder. Ett nytt världsrekord, bekräftat av Racelogic, och mer än 2,5 sekunder snabbare än Koenigseggs egen tidigare tid från 2024 – och snabbare än allt Rimac hunnit med under sina rekordveckor. En duell…
Alfa Romeo RZ – Il Mostro Tar Av Sig Taket & Jagar Evig Sommar

Alfa Romeo RZ – Il Mostro Tar Av Sig Taket & Jagar Evig Sommar

Om Alfa Romeo SZ är känd som “Il Mostro”, monstret, så är RZ dess mer skandalösa tvilling – samma chockerande formspråk, men nu med taket av och en kaxig blick mot solen. Där coupén var aggressiv och kompromisslös, är roadstern både mer utmanande och mer förförisk. Det är en bil som inte ber om ursäkt för någonting – och som än idag delar Alfa-entusiasterna i två läger. Det gula exemplaret som idag står på Museo Storico Alfa Romeo i Arese är en av blott 278 byggda mellan 1992 och 1994. Att jämföra med SZ-coupéns 1 036 producerade exemplar gör den…
De Tomaso Sport 5000 Spyder – Ett Gyllene Kapitel Ifrån 60-talets Motorsportdrömmar

De Tomaso Sport 5000 Spyder – Ett Gyllene Kapitel Ifrån 60-talets Motorsportdrömmar

1960-talets motorsport var en tid av orädd innovation, internationella samarbeten och vågade ingenjörsexperiment. Mitt i detta kreativa kaos föddes De Tomaso Sport 5000 Spyder – en av epokens mest gåtfulla och kortlivade sportprototyper. Bakom bilen stod den argentinskfödde entreprenören Alejandro de Tomaso, en man vars ambition ofta överträffade hans resurser, och vars visioner lockade till sig några av motorsportens mest lysande namn. Carroll Shelby, då redan en racinglegend, och Pete Brock, känd för sin känsla för aerodynamisk formgivning, bidrog båda till projektets utformning. En teknisk symbios mellan Amerika och Italien Sport 5000 Spyder delade sitt ryggradschassi och den bärande motorlayouten…
474888370_122209671548200391_2806298802293834463_n (3)