
Solen gnistrade i vattenytan när årets Tjörn e-Power Run gick av stapeln – en tävling som på kort tid blivit en självklar motpol till det klassiska Tjörn Runt. Men här var det inte segel som spändes i vinden, utan batterier som laddats till brädden. Elbåtarna som ställde upp visade inte bara upp teknikens framsteg, utan även en ny sorts sjömanskap: räckvidd, ruttstrategi och energihantering var minst lika avgörande som vind och väder.
Och vinnaren? En båt som redan börjat skriva in sig i elbåtshistorien: Strana 23 “Elsie”, förd av Arne Lindström.
Starten under Tjörnbron
Klockan 08:30 gav sig de laddade ekipagen iväg från startområdet strax norr om Tjörnbron. Samtliga båtar startade med fulla batterier – med ett undantag: Elsie gick ut redan på 90 procent. Ändå skulle det visa sig att det inte blev någon nackdel, snarare tvärtom.

Inför deltagarna låg en resa på drygt 35 sjömil – beroende på vald rutt. Till skillnad från segelbåtarna i Tjörn Runt kunde elbåtarna nyttja de smalare passagerna, kryssa under låga broar och ta sig fram genom grundare vatten. Här var det inte bara en fråga om att köra fortast – utan att köra smartast.
Strana 23 Elsie – vinnarbåten som satte tonen
Först i mål, vid Stenungsöbron intill Stenungsbaden, kom Arne Lindström med Strana 23 “Elsie”.
Klockan visade 13:52, efter 5 timmar och 22 minuter till sjöss. Det gav en snittfart på 6,5 knop – trots flera lågfartsområden med max 5 knop.
Tekniken bakom framgången: en 20 kW el-pod från SeaDrive, kopplad till ett 30 kWh batteri. Kombinationen ger båten en topphastighet på 13 knop, men Lindström valde att balansera kraft och räckvidd för att optimera hela varvet runt ön.
Och det mest imponerande? När Elsie gick i mål återstod hela 60 procent batteri. Att segla runt Tjörn med över halva energireserven kvar – trots att starten skedde på 90 procent – är en kraftfull demonstration av Stranas unika räckvidd.

En Strana-duell om silverplatsen
På andra plats, drygt en timme senare vid 15:02, kom Strana 23 “Elisa” med skeppare Gordon Strömfelt. Denna båt var bestyckad med en 7,5 kW el-pod från SeaDrive och ett 20 kWh batteri – en konfiguration med betydligt lägre effekt men ändå imponerande prestanda. Med en maxhastighet på 8 knop höll Elisa ihop hela varvet och snittade 5,3 knop över målgången.

Marex 24 – den klassiska veteranen i eldräkt
På tredje plats gled Marex 24 “Grimaldi” över mållinjen. Skepparen Peter Weisheit hade konverterat den klassiska norska kabinbåten till eldrift, med en 10 kW elmotor från WaterWorld och ett 28 kWh batteri. Toppfarten låg på 6,5 knop, och den 6 timmar och 49 minuter långa resan gav en medelfart på 5,1 knop. Ett bevis på att även äldre konstruktioner kan få nytt liv med modern teknik.

Strana – mästare på räckvidd två år i rad
Det var inte första gången Strana seglade hem ett prestigefullt resultat i Tjörn e-Power Run. Redan förra året vann varvet i kategorin “Bäst räckvidd”, och årets resultat med Elsie cementerar bilden: Strana-båtarna levererar inte bara fart och stabilitet – de definierar helt enkelt en ny standard för elbåtars uthållighet.

Elbåtarna tar plats i skärgårdskulturen
Årets upplaga blev en ren solskenshistoria – bokstavligt talat. Strålande väder och måttliga vindar gjorde tävlingen till en njutbar resa för såväl besättning som åskådare.
Visst var startfältet något mindre än fjolårets, då även Xshore deltog, men Tjörn e-Power Run har på kort tid etablerat sig som ett nytt, årligen återkommande inslag i den anrika seglarveckan.
Om Tjörn Runt visar styrkan i vinden, så visar Tjörn e-Power Run framtidens framdrivning till sjöss. Och när laddkablarna kopplades in vid Stenungsbaden efter målgång var det uppenbart: elbåtarna har inte bara kommit för att stanna – de har kommit för att vinna.
