Ferrari 296 Speciale – Ett nytt Kapitel i Maranellos Evolution av Körglädje!

En Revolution i Världen av Supersportbilar

Ferrari 296 Speciale är inte bara en ny version av den redan revolutionerande 296 GTB, det är en hypermodern, teknologisk milstolpe som bär med sig Ferraris motorsportarv och visionen för framtidens supersportbil. Med sin kombination av en kraftfull V6-motor, avancerad hybridteknik och nya aerodynamiska lösningar har Ferrari lyckats skapa en bil som inte bara levererar hisnande prestanda – den omdefinierar hela begreppet körupplevelse.


Ökad Effekt och Effektiv Värmehantering

När Ferrari beslutade att pressa upp effekten till nya nivåer i 296 Speciale blev det självklart att värmehanteringen skulle behöva följa med i utvecklingen. Motorn och hybridkomponenterna kräver ett noggrant balanserat system för kylning, för att bilen ska kunna prestera på topp – och det utan att kompromissa med aerodynamiken eller bilens visuella estetik.

Innovativ Kylning utan Kompromisser

Ingenjörerna satte som mål att öka kylkapaciteten utan att behöva ändra radiatorernas layout eller storlek. Det är ett briljant sätt att behålla den perfekta balansen mellan kall luft som strömmar in och varm luft som ventileras ut, precis som på 296 GTB. Men här har man ökat luftintaget mot frontens radiatorer med hela 12 % – något som syns tydligt i den nya frontens design där luftintagen är elegant integrerade i den omarbetade frontspoiler och stötfångare.

Underifrån har värmeventilationerna fått en ny, optimerad konfiguration som rensar upp luftflödet längs underredet, vilket är avgörande för aerodynamiken. Man har dessutom flyttat sidoluckorna längre ut mot kanterna, och tagit bort den centrala öppningen i frontens underrede, vilket skapar en luftigare och mer effektiv kylning.

Bromssystemet – Från Värmebelastning till Kylmästare

Med den ökade effekten och de skärpta prestandakraven följer också större termisk belastning på bromsarna. Ferrari har därför designat nya luftintag som maximerar luftflödet till bromsskivorna, för att snabbt och effektivt föra bort värme och minska risken för överhettning.

Fram integreras luftkanaler i strålkastarna med större tvärsnitt och en ny kanal, inspirerad av F80, samlar upp luft från underredet för att rikta den direkt mot bromsoket. Samtidigt har underredets diffuser och vortex-generator optimerats för att styra luftflödet rätt, medan bakändan fått 50 % större luftintag och en ny kanal som fördubblar kylningen jämfört med 296 GTB. Resultatet är bromsar som alltid arbetar under optimala temperaturer – oavsett hård körning.


KÖRGLÄDJE & DYNAMIK – FERRARIS FEM PARAMETRAR FÖR REN KÖRGLÄDJE

Ferrari beskriver körupplevelsen med 296 Speciale genom fem nyckelparametrar: lateral och longitudinell acceleration, växling, bromsrespons och ljud.

  • Lateral acceleration handlar om bilens respons på styrning – den snabba och precisa känslan vid kurvtagning, och en stabil bakända som ger föraren full kontroll vid gränsen.
  • Longitudinal acceleration är den kraftfulla känslan av acceleration i raklinje, som bygger på en perfekt kombination av motor och elmotor.
  • Växling står för de blixtsnabba och exakta växlingarna med ett växelregister som är perfekt avstämt för maximal acceleration.
  • Broms beskriver känslan i bromspedalen – en kombination av trygghet, precision och kontroll.
  • Ljudet är en symfoni av den klassiska Ferrari-motorns sportiga muller, som byggs upp och fyller kupén med känsla för varje varv.

Lättare, Starkare och Snabbare

För att uppnå dessa egenskaper har viktminskning varit en huvudprioritet. Med hjälp av specialmaterial som titan och kolfiber har Ferrari lyckats kapa över 60 kg jämfört med 296 GTB – och vikten märks direkt i den förbättrade agiliteten och responsen.

Den nya 296 Speciale är utrustad med ABS Evo, ett avancerat bromssystem utvecklat med hjälp av 6D-sensorer som exakt mäter bilens hastighet och optimerar bromskraften på varje hjul. Detta gör att bromsarna arbetar ännu mer effektivt och förutsägbart i både raka linjer och krävande kurvor.


EXTRA BOOST & AERODYNAMIK – När Kraften Behövs som Mest

296 Speciale är utrustad med en extra boost-funktion som tillfälligt ökar motoreffekten för att leverera maximal acceleration ut ur kurvor – en funktion som bara aktiveras i ‘Qualify’-läget på eManettino.

Instrumentpanelen har en särskild kurvad indikator som visar när boost är tillgänglig och hur många tillfällen som återstår. Systemet är intelligent och planerar användningen av boost för att maximera varvet, exempelvis kan funktionen användas 14 gånger över två varv på Fiorano-banan.

Anpassningsbar Aerodynamik

En infällbar bakspoiler jobbar i flera lägen för att optimera balansen mellan dragkraft och toppeffekt:

  • Low Drag (LD): Fullt infälld för maximal toppfart.
  • Intermediate: Delvis utdragen, förberedd på att snabbt gå över i High Downforce.
  • Medium Downforce (MD): Ökar stabiliteten vid höga hastigheter utan att offra toppfart.
  • High Downforce (HD): Maximal bakre marktryck vid hög sidokraft eller hård bromsning.

FJÄDRING, DÄCK OCH KÖRNINGENS SISTA DETALJER

Suspensionen är skräddarsydd med justerade fjäderstyvheter och optimerade länkar för maximal dynamik. Med en 4 % högre lateral acceleration och 13 % lägre krängningsvinkel jämfört med 296 GTB, kombinerat med Multimatic®-stötdämpare och titanfjädrar, är bilen lika hemma på banan som på vägen.

Michelin har utvecklat en specialversion av Pilot Sport Cup 2 för bilen, med högre sidostyvhet och nytt gummiblandning för bättre grepp och snabbare respons i alla förhållanden.


DESIGNEN – FORM MÖTER FUNKTION I REN SPORTLIGHET

Utseendet på 296 Speciale är en vågad utveckling mot ett ännu mer aggressivt och tekniskt uttryck. Den frontala designen med sina stora luftintag och distinkta louvres är både en hyllning till Ferraris racingarv och ett funktionellt element för den ökade kylningen.

Baksidan är lika dramatisk med två nya sidovingar som ramar in bakdelen, en bredare svart list med integrerade bakljus och en diffusor som sträcker sig ut mot kanterna, inspirerad av F80:s design.

Interiören är en kolfiber- och Alcantara-fest, där minimalistiska dörrpaneler och det ikoniska ‘shift gate’-elementet i mittkonsolen skapar en ren racingkänsla.


FERRARIS SJUÅRIGA UNDERHÅLLSPROGRAM

Med 296 Speciale erbjuder Ferrari sitt exklusiva 7-års underhållsprogram som täcker all rutinservice och säkerställer att bilen alltid håller högsta prestanda och säkerhet – oavsett om bilen är ny eller begagnad.

www.ferrari.com/en-EN/media-centre/articles/296-speciale-driving-thrills-reach-new-heights

Oplus_16908288

Fler nyheter

Skyltstället NORRKÖPING logo
Porsche 911 Carrera 4S – Fyra Hjul För Alla Årstider & Alla Sinnen

Porsche 911 Carrera 4S – Fyra Hjul För Alla Årstider & Alla Sinnen

När Porsche väljer att expandera sitt modellutbud sker det inte i tysthet. Det mullrar – stilfullt, precist och kraftfullt. Den 2 juli 2025 introducerades tre nya fyrhjulsdrivna versioner av 911 Carrera 4S: Coupé, Cabriolet och Targa 4S. Med detta har Stuttgart-företaget nu sex olika fyrhjulsdrivna varianter av sin legendariska sportbil. En förstärkning som inte bara är teknisk, utan även emotionell. Särskilt i år, då Porsche firar 60-årsjubileum för den ikoniska 911 Targa – modellen som föddes ur amerikanska säkerhetskrav men som snabbt blev ett stilistiskt fenomen. Fyrhjulsdrift med bakhjulsfokus Hos Porsche är fyrhjulsdrift inte synonymt med trög säkerhetskomfort – tvärtom.…
Jakten på Perfektion – Kvalitetsresan Bakom Varje Bugatti W16 Mistral

Jakten på Perfektion – Kvalitetsresan Bakom Varje Bugatti W16 Mistral

Det sista mästerverket för motorns kunglighet I den pittoreska franska regionen Alsace, där historia och hantverk genomsyrar varje stenlagd gata, rullar en bil som markerar slutet på en era – och början på legenden. Det är Bugatti W16 Mistral, världens sista öppna roadster med den ikoniska fyrturboladdade W16-motorn. Men innan nyckeln överlämnas till dess ägare, måste varje exemplar genomgå en rigorös kvalitetsprövning – en 400 kilometer lång ceremoni där varje detalj testas, granskas och förfinas. För i Molsheim gäller bara ett krav: absolut perfektion. 400 kilometer av kompromisslös precision Bugatti kallar det inte bara ett test – de kallar det…
Sierra RX3 – Motorsportens Hjälte

Sierra RX3 – Motorsportens Hjälte

RX3 – Ursprung, urkraft, och obeveklig attityd När Sierra Motor Co. lanserade sin första modell, RX3, var det inte bara början på ett bilmärke. Det var en förklaring. En knytnäve mot konventionen. Ett skrik från garaget att bilar återigen skulle byggas med syfte, råhet och passion. RX3 var ingen marknadsanpassad kompromiss – den var ett löfte: Vi bygger inte för alla. Vi bygger för dig som fortfarande känner något bakom ratten. Rötterna: Mer verktyg än transport I en tid där många nya bilmärken jagar framtidens teknik, valde Sierra att blicka bakåt för att köra framåt. RX3 föddes inte i en…
MV Agusta – 80 År Av Passion, Precision & Prestanda

MV Agusta – 80 År Av Passion, Precision & Prestanda

Från 98 cc till världens mest åtråvärda motorcyklar.Året är 1943. Kriget härjar i Europa, och i en liten italiensk stad föds något som snart ska sätta avtryck på motorcykelvärldens allra mest exklusiva karta. En liten 98-kubiks motor ritad av ingenjörer med racerdrömmar skulle bli startskottet på ett arv som idag sträcker sig över åtta decennier – MV Agusta. Ett arv föds i Cascina Costa Mitt under andra världskriget beslutar sig Greven Domenico Agusta, arvtagare till flygplanstillverkaren Agusta, för att diversifiera verksamheten. Flygindustrin ligger på is – men världen kommer att behöva röra sig igen. Transport. Mobilitet. Frihet. Ur dessa tankar…
Kimera EVO37 – Drottningens Återkomst På Vägarna Som Hyllning Till Rally

Kimera EVO37 – Drottningens Återkomst På Vägarna Som Hyllning Till Rally

”The Queen is back.” Så proklamerar Kimera Automobili stolt när de visar upp sin restomod-hyllning till en av rallyvärldens mest mytomspunna bilar. Kimera EVO37 är mer än en modern tolkning av en ikon – det är ett kärleksbrev till en svunnen tid, omsorgsfullt paketerat i kolfiber och rå prestanda. En bil där nostalgi och nutid smälter samman till en ny, kompromisslös körupplevelse. En legend föds på nytt I grunden vilar Lancia 037, den sista bakhjulsdrivna bilen att vinna rally-VM – under säsongen 1983 med Walter Röhrl bakom ratten. Den besegrade fyrhjulsdrivna konkurrenter med rå kraft, låg vikt och kirurgisk kontroll.…
Lexus LFA – Den Japanska Superbilen Som Imponerar Världen Över

Lexus LFA – Den Japanska Superbilen Som Imponerar Världen Över

När Lexus presenterade LFA för världen var det som att någon viskade i ett rum där alla skrek. Superbilsscenen i slutet av 2000-talet dominerades av europeiska giganter som Ferrari, Lamborghini och Porsche – märken med decennier av racingblod i ådrorna. Då kliver ett japanskt lyxbilsmärke, känt för komfort och pålitlighet, in med något som inte liknade någonting annat. Lexus LFA var inte bara en bil. Den var ett manifest, ett kärleksbrev till ingenjörskonsten och ett avsked till det analoga bilbyggandet. Den tillverkades bara i 500 exemplar mellan 2010 och 2012, men dess avtryck på bilvärlden är lika bestående som dess…
De Tomaso P72 – En Resa Längs Den Amerikanska Östkusten Med Klass

De Tomaso P72 – En Resa Längs Den Amerikanska Östkusten Med Klass

Det finns bilar – och så finns det konstverk som råkar ha en motor. De Tomaso P72 tillhör den senare kategorin. En analog hyllning till motorsportens guldålder, svept i brons och kurvor, driven av en superladdad V8 och född ur samma själ som gav oss Pantera och P70. Nu har detta rullande mästerverk gett sig ut på en lågmäld men djupgående resa genom USA – en coast to coast-tour som är lika mycket emotionell som geografisk. Från New York till Miami, har P72 inte bara visat upp sig – den har fört människor samman. En resa i tyst triumf Det…
RMB01 – När Richard Mille och Brough Superior Skapar Kanske Världens Mest Exklusiva Motorcykel?

RMB01 – När Richard Mille och Brough Superior Skapar Kanske Världens Mest Exklusiva Motorcykel?

Det finns motorcyklar – och så finns det RMB01. En maskin där inget är lämnat åt slumpen, där teknik, formgivning och lyx är sammanvävda till något långt bortom transport eller prestanda. Detta är en motorcykel född ur ett unikt samarbete mellan Richard Mille, haute horlogeriens rebell, och Brough Superior, den brittiska motorcykelvärldens aristokrat. Resultatet? En tvåhjulig hypermaskin som är lika mycket konstverk som fordon. RMB01 är inte bara en motorcykel – det är en filosofisk idé förverkligad i titan, kolfiber och precisionsbearbetade legeringar. Den är byggd för att köras – men framför allt för att betraktas, diskuteras och begäras. Två…
Ferrari 365 GTB/4 Daytona – En Gyllene Era för Ferarri

Ferrari 365 GTB/4 Daytona – En Gyllene Era för Ferarri

Det finns ögonblick i bilvärldens historia som definierar en övergång – från passion till pragmatism, från myt till maskin. Den Ferrari 365 GTB/4 Daytona Berlinetta som nu erbjuds till försäljning är mer än bara en bil. Den är ett rullande monument över slutet på Ferraris mest romantiska era. Ett sista mästerverk innan verkligheten hann ifatt Enzo Ferraris dröm. Den sista riktiga Enzo-Ferrarin? 1973 var inte vilket år som helst. Det var året då Enzo Ferrari, åldrad men fortfarande kompromisslös, började släppa greppet om sitt imperium. Ekonomiskt tryck och framtida överlevnad tvingade honom att sälja en betydande andel till Fiat. Det…
Hyundai IONIQ 6 N – Elbilen Som Tar Körglädjen Till Nästa Nivå

Hyundai IONIQ 6 N – Elbilen Som Tar Körglädjen Till Nästa Nivå

När ljudet av framtiden möter kraften från motorsportens värld, då föds något alldeles extra. Hyundai IONIQ 6 N är inte bara en elbil. Den är ett manifest över vad elektrisk prestanda kan vara när passion, teknik och mod möts i perfekt harmoni. Den tar Hyundai N-divisionens racingsjäl och paketerar den i en silhuett som ser ut att ha svepts fram av vinden – futuristisk, aggressiv och förföriskt elegant. Och framför allt: den utmanar allt vi tidigare trott om elektrisk körglädje. Elbil? Absolut. Men med puls. Redan när Hyundai IONIQ 6 först visades, var det tydligt att detta inte var någon…
Mercedes släpper lös ett vilt vapen i säkerhetens tjänst – ny Safety Car dominerar FIA World Championship

Mercedes släpper lös ett vilt vapen i säkerhetens tjänst – ny Safety Car dominerar FIA World Championship

Av Motorextra – juli 2025 När FIA:s World Championship-bilar radar upp sig på startgriden inför ännu ett adrenalinstint race, är det inte längre bara förarna och teamen som får publiken att tappa andan. Den nya showen börjar redan innan startljusen slocknar – i form av det vassaste och mest kompromisslösa säkerhetsvapnet racingvärlden skådat på länge: Mercedes-AMG GT Black Series – Safety Car Edition. En gång skapad för att slå Nürburgring-rekord, nu modifierad för att kontrollera ett helt startfält av rasande prototyper och GT-bestar. Resultatet? En safety car som inte bara lever upp till sin uppgift – utan som stjäl showen…
Rekord i regnet – nya Bentley Bentayga Speed skriver SUV-historia på Goodwood Festival of Speed

Rekord i regnet – nya Bentley Bentayga Speed skriver SUV-historia på Goodwood Festival of Speed

Goodwood, 11 juli 2025 – av Motorextra. När andra bilar hukade under tunga moln och fuktig asfalt, kastade sig nya Bentley Bentayga Speed fram som en aristokrat i jaktkläder – tung, elegant, men skoningslöst snabb. På bara 55,8 sekunder tog den sig uppför Goodwoods ikoniska hillclimb – snabbast någonsin av en serietillverkad bensindriven SUV i festivalens historia. Och det under blöta förhållanden. Den snabbaste Bentley-SUV:en någonsin – och nu också den mest dynamiska Under huven på denna brittiska best finner man en uppgraderad 4.0-liters V8 biturbo, som pressar ut 650 hästkrafter och 850 Nm – tillräckligt för att skjuta iväg…
474888370_122209671548200391_2806298802293834463_n (3)