Ferrari kämpar i motvind under 24 Hours of Daytona – Sjätteplats för DragonSpeed och dramatik för AF Corse

Daytona, 26 januari 2025 – Efter att ha firat en historisk seger i 2024 års upplaga av 24 Hours of Daytona, gick Ferrari in i den 63:e upplagan av det ikoniska racet med höga förväntningar. Men årets tävling visade sig bli en utmanande prövning för ”Prancing Horse”. Trots en imponerande insats från både förare och team blev det ingen topp tre-placering för Ferrari i den första omgången av IMSA SportsCar Championship 2025. Bästa resultatet uppnåddes av DragonSpeed-teamets Ferrari 296 GT3, nummer 81, som slutade på sjätte plats i GTD Pro-klassen.

Tufft lopp för DragonSpeed Ferrari i GTD Pro

I GTD Pro-klassen ställde DragonSpeed upp med sin Ferrari 296 GT3, nummer 81, körd av de tre officiella Ferrari-förarna Davide Rigon, Miguel Molina och Thomas Neubauer, tillsammans med Albert Costa. Trots starkt arbete från teamet låg bilen aldrig riktigt i slagläge för att konkurrera om de högsta placeringarna under loppet. Ett par incidenter bromsade deras framfart – bland annat en avåkning när franske Neubauer körde med kalla däck efter ett depåstopp strax före den tionde timmen. Denna avåkning krävde ett besök i depån för att byta dörr på bilen, vilket kostade dyrbar tid.

Som om det inte var nog blev Miguel Molina påkörd av en annan bil på söndagsmorgonen, vilket innebar ytterligare ett bakslag. Den andra föraren straffades visserligen med en Drive Through-penalty, men skadan var redan skedd och teamet förlorade ytterligare 20 sekunder. Trots dessa hinder lyckades Molina i loppets slutfas återhämta en position efter att bilarna omgrupperats under den 15:e helbanans gulflagg, vilket resulterade i en hedrande sjätteplats. Vid målgång var avståndet till den ledande Ford GT, nummer 65, 28 sekunder.

AF Corse Ferrari tar en imponerande sjundeplats i GTD

GTD-klassen bjöd på ett något ljusare resultat för Ferrari. AF Corse, som tävlade med sin Ferrari 296 GT3 nummer 50, gjorde ett starkt intryck. Denna bil kördes av fabriksföraren Arthur Leclerc, som gjorde sin debut i 24 Hours of Daytona, tillsammans med teamkamraterna Custodio Toledo, Riccardo Agostini och Conrad Laursen. Kvartetten imponerade stort genom hela loppet, och Agostini körde bilen över mållinjen på en sjundeplats, endast åtta sekunder från den vinnande Chevrolet nummer 13.

Missöden för övriga Ferrari-team

Tyvärr gick det inte lika bra för flera andra Ferrari-bilar under tävlingen. Triarsi Competizione, som tävlade med två bilar, drabbades av tekniska problem och kollisioner. Ferrari 296 GT3 nummer 021, med fabriksföraren James Calado bakom ratten, tvingades in i depån efter att ha skadat höger framfjädring vid en kollision med en annan bil. Trots teamets bästa försök att återhämta sig, slutade besättningen på en 11:e plats.

Den andra bilen från Triarsi Competizione, nummer 023, körd av Alessio Rovera och hans team, fick tekniska problem efter 569 varv och tvingades pensionera bilen.

Även Inception Racing Ferrari nummer 70 drabbades av problem efter att ha lett tävlingen vid 12-timmarsstrecket. Skador på stödet till höger framfjädring efter 392 varv tvingade dem att avbryta racet.

AF Corse nummer 21, som länge låg bland de fem bästa, tvingades också dra sig ur loppet efter en kollision som inträffade fem timmar före mål, när italienske föraren Alessandro Pier Guidi satt bakom ratten. Teamet hade fram till dess haft goda chanser till en topplacering.

Cetilar Racing Ferrari nummer 47, med förare som Antonio Fuoco, Roberto och Nicola Lacorte, och Lorenzo Patrese, drabbades av tekniska problem under natten och tvingades också pensionera bilen.

En besvikelse för Ferrari, men ett bevis på deras kämpaglöd

Den 63:e upplagan av 24 Hours of Daytona blev en utmanande och till stor del olycklig tävling för Ferrari. Trots hinder och motgångar visade teamen uthållighet och kämparanda. Med en sjätteplats i GTD Pro och en sjundeplats i GTD finns det ändå ljuspunkter att bygga vidare på för den kommande säsongen.

Med den oöverträffade tävlingsviljan som Ferrari alltid uppvisar, ser märket framåt mot de kommande tävlingarna i IMSA SportsCar Championship. De erfarenheter som dragits från årets Daytona-lopp kommer tveklöst att göra teamen ännu starkare och bättre förberedda för att möta framtida utmaningar.

www.ferarri.com

www.daytonainternationalspeedway.com

fritidscenter-1080x1080-A

Fler nyheter

Skyltstället NORRKÖPING logo
Stjärnan bakom Restaurang Kalimera i Torslanda, Bugra Canbas ställer ut Sveriges mest Påkostade Mustang vid Göteborg Motorfestival 11 Maj!

Stjärnan bakom Restaurang Kalimera i Torslanda, Bugra Canbas ställer ut Sveriges mest Påkostade Mustang vid Göteborg Motorfestival 11 Maj!

Med Bugras rötter från Turkiet & hans fru från Grekland skapar de tillsammans den perfekta passionen för det grekiska köket! 🔥 Torslanda möter Detroit Grilldoft blandas med doften av bränt gummi när Bugra Canbas – den passionerade restaurangägaren bakom succén Kalimera – växlar från tzatziki till turboladdat. 🗓️ Den 11 maj tar han med sig en av Sveriges mest påkostade Ford Mustangertill Göteborg Motorfestival – tillsammans med motorkulturens egen scen: Motorextra. 🍽️ En Grekisk Oas I vanliga fall förknippar man Bugra Canbas med något helt annat än V8-muller. Den solkyssta restaurangen Kalimera i Torslanda är en grekisk fristad – en…
”Sveriges Roligaste Bilsport” är tillbaka – Krutcupen 2025 Rivstartar med Skratt, Fart & Gemenskap i Sala!

”Sveriges Roligaste Bilsport” är tillbaka – Krutcupen 2025 Rivstartar med Skratt, Fart & Gemenskap i Sala!

Text: Motorextra Redaktion Fredag den 26 april mullrade motorerna återigen igång på Isätrabanan i Sala när premiären för Krutcupen 2025 kördes. Förarna var laddade, bilarna var färgglada – men framför allt var stämningen något utöver det vanliga. Här handlar det inte om dyr racingteknik eller kvalpoäng i miljonklassen – här handlar det om glädje, gemenskap och ett enkelt recept: billig bil, hjälm på, och gasen i botten! Välkommen till Krutcupen – Sveriges kanske mest inkluderande motorsportserie. Ett folkfestprojekt på fyra hjul I grund och botten är Krutcupen ett säkerhetsprojekt – en chans för bilentusiaster att få ut sin fartlust på…
Zenvo Automotive och H.R. Owen – En ny era för Dansk Hyperkraft i Storbritannien

Zenvo Automotive och H.R. Owen – En ny era för Dansk Hyperkraft i Storbritannien

Den 15 april 2025 markerade ett nytt kapitel i den danska hyperbiltillverkaren Zenvo Automotives resa mot globalt erkännande. Med utvecklingen av deras nya mästerverk, Aurora, i full acceleration, tog Zenvo ännu ett avgörande steg genom att bekräfta H.R. Owen som exklusiv partner för försäljning och service i Storbritannien. För dem som känner bilvärlden väl, är H.R. Owen ett namn som talar för sig själv. I över 90 år har denna brittiska institution stått för kompromisslös service, passion och excellens inom lyx- och supersportbilsegmentet. Nu får deras portfölj en ny kronjuvel: Zenvo Automotive. ”H.R. Owen har etablerat sig som ledare inom…
Ett Mästerverk på Hjul – Dag 2 av Koenigsegg Ghost Squadron 2025 på Legendariska Circuito Estoril!

Ett Mästerverk på Hjul – Dag 2 av Koenigsegg Ghost Squadron 2025 på Legendariska Circuito Estoril!

Dag två av GS25 blev allt vi hade hoppats på – och mer därtill. Omgivna av en kuliss så vacker att den nästan tog andan ur en, kantades dagen av lika delar magisk natur, fantastiska människor och några av världens mest extrema hyperbilar. Solen speglade sig i de perfekt polerade karosserna, medan motorernas muller ekade över landskapet likt en välkomponerad symfoni för den sanna bilälskaren. När eftermiddagen gled över i kväll rullade vi in på en plats som är helig mark för motorsportens troende: Circuito Estoril. Den legendariska banan, som en gång såg ikoner som Ayrton Senna och Alain Prost…
Kraft, Kontroll och Kompromisslös Elegans – Nya Porsche 911 Turbo S är Här!

Kraft, Kontroll och Kompromisslös Elegans – Nya Porsche 911 Turbo S är Här!

Världen förändras. Men vissa ikoner består. I en tid av elbilar, AI och självkörande teknik står en bil kvar som sinnebilden av fart, förfining och förtroende: Porsche 911 Turbo S. Nu är den här i sin senaste skepnad – snabbare, skarpare och mer sofistikerad än någonsin. Och den är redo att sätta både pulsen och vägen i brand. Det finns bilar som är snabba. Det finns bilar som är vackra. Och så finns det Porsche 911 Turbo S – en bil som inte ber om ursäkt, inte kompromissar och inte lämnar något åt slumpen. I över 40 år har Turbo-emblemet…
Ghosts on the Move – Koenigseggs Ghost Squadron Tour 2025 lyfter från Ängelholm

Ghosts on the Move – Koenigseggs Ghost Squadron Tour 2025 lyfter från Ängelholm

☀️ Dag 1 – En soluppgång över Ängelholm markerade starten på något alldeles unikt. Motorvärldens mest mytomspunna eskader, Koenigsegg Ghost Squadron, lyfte för ännu en legendarisk resa. Med vrålande V8:or, elektrisk innovation och ägare från världens alla hörn blev Day 1 ett bevis på vad Koenigsegg verkligen handlar om: Passion, teknik och familj. Klockan är 07:45. Hangardörrarna öppnas långsamt. Morgondimman över Ängelholm skingras av solens första strålar – och ljudet av en Koenigsegg Jesko Absolut som varvar upp för dagens första etapp. Ghost Squadron Tour 2025 är officiellt igång. Men egentligen började allt redan under påsken. “As Easter arrives, we’re…
Heliga Uppdraget på Fyra hjul som hyllar Påven – Påvens G-Wagon Är & kommer Alltid Förbli en Legendarisk Ikon!

Heliga Uppdraget på Fyra hjul som hyllar Påven – Påvens G-Wagon Är & kommer Alltid Förbli en Legendarisk Ikon!

I bilvärlden finns det få fordon som kombinerar lyx, terrängkapacitet och symbolik på samma sätt som Mercedes-Benz G-Klass. Men när denna robusta ikon kläs i vitt, förses med skottsäkert glas och ett syfte som sträcker sig långt bortom vägar och stigar – då har vi att göra med något alldeles speciellt. Välkommen till berättelsen om Påvens G-Wagon, ett heligt fordon med ett gudomligt uppdrag. Från militärfordon till påvemobil Mercedes-Benz G-Klass föddes som ett militärfordon på 1970-talet, men fick snabbt en kultstatus även bland civila för sin kompromisslösa konstruktion och ikoniska design. Men det var 1980, under Påve Johannes Paulus II:s…
McLaren kämpar sig till poäng på Imola – viktiga steg i WEC-Titelfajten!

McLaren kämpar sig till poäng på Imola – viktiga steg i WEC-Titelfajten!

IMOLA, ITALIEN – Det var ingen självklar plats för seger.Men ibland handlar racing inte om att dominera – det handlar om att överleva, anpassa sig och ta med sig de poäng som kan göra hela skillnaden i slutändan. Det var precis vad United Autosports lyckades med när FIA World Endurance Championship rullade in på klassiska Autodromo Enzo e Dino Ferrari i Imola. Den andra deltävlingen i WEC-kalendern 2025 blev en tuff men taktiskt skicklig uppvisning av teamets båda McLaren GT3 EVO-bilar – med bil #95 som till slut lyckades plocka värdefulla mästerskapspoäng i en bana som inte direkt smickrar bilens…
Lotus ökar Elektrifieringen – Eletre och Emeya får Kraftfull ny Identitet!

Lotus ökar Elektrifieringen – Eletre och Emeya får Kraftfull ny Identitet!

AMSTERDAM – Det är inte bara en uppdatering. Det är en elektrisk evolution.Lotus, märket med racingblod i ådrorna och sportbilar i sitt DNA, tar ännu ett stort kliv in i framtiden. Med en kraftfull omstrukturering av sina elektriska flaggskepp – SUV:en Eletre och hyper-GT:n Emeya – befäster den brittiska tillverkaren sin ambition att inte bara konkurrera i den elektriska lyxbilsklassen, utan att dominera den. En ny logik: 600 och 900 – namn som säger allt Lotus har infört ett tydligt och kraftfullt nytt sätt att namnge sina modeller: 600 och 900. Det är inte bara siffror – det är en…
Lotus Technology tar kontrollen – Alla Verksamheter Samlas under ett Namn i en Historisk Affär!

Lotus Technology tar kontrollen – Alla Verksamheter Samlas under ett Namn i en Historisk Affär!

New York, 16 april 2025 – En ny era gryr för Lotus. Det brittiska sportbilsmärket, känt för sin banbrytande ingenjörskonst och lättviktsfilosofi, står nu inför en strategisk omdaning. I ett kraftfullt drag som speglar ambitionen att bli en världsledande aktör inom intelligent lyxmobilitet, tillkännager Lotus Technology Inc. att man kommer att ta över 51 % av aktierna i Lotus Advance Technologies Sdn Bhd – i folkmun känt som Lotus UK. Detta är inte bara en affär på pappret. Det är ett avgörande steg mot att samla alla verksamheter under ett gemensamt Lotus-varumärke – från hyperbilar till ingenjörskonsulttjänster, från produktion till…
En ny era för Bugatti i Nederländerna – Bugatti Rotterdam öppnar dörrarna med Tourbillon som Huvudattraktion

En ny era för Bugatti i Nederländerna – Bugatti Rotterdam öppnar dörrarna med Tourbillon som Huvudattraktion

Rotterdam, Nederländerna – Ett nytt kapitel i Bugattis redan legendariska historia har just börjat skrivas. Med premiären av den helt nya Bugatti-showroomen i hjärtat av Rotterdam markerar det ikoniska märket sin nästa stora satsning i Benelux – och man gör det med en entré lika spektakulär som själva varumärket. Mitt i stadens pulserande arkitekturlandskap, där modern design möter europeisk elegans, har Bugatti skapat ett hem som inte bara visar bilar – utan konstverk på hjul. Den nya showroomen representerar inte bara en fysisk plats, utan en ny dimension i Bugattis närvaro i Europa. Det är här, i en miljö präglad…
Spänningen är Olidlig i Kalifornien – Aston Martin Valkyrie gör upp i Long Beach

Spänningen är Olidlig i Kalifornien – Aston Martin Valkyrie gör upp i Long Beach

När solen sänker sig över Long Beachs palmkantade boulevarder och havsbrisen rullar in från Stilla havet, vaknar ett nytt slags rovdjur till liv. Den brölar med 12 cylindrar, revvar till 11 000 varv per minut och bär ett namn från nordisk mytologi. Aston Martin Valkyrie är här – och den är redo för sin första verkliga eldstrid: ett 100-minuters sprintlopp på USA:s mest ikoniska stadsbana. Från hyperbil till hypervapen Valkyrie är inte vilken tävlingsbil som helst. Den är född ur samma DNA som den extrema gatversionen, men omstöpt till ett GTP-vapen enligt Le Mans Hypercar-reglementet. Den 6,5-liters V12:an har fått…
474888370_122209671548200391_2806298802293834463_n (3)