Ferrari kämpar i motvind under 24 Hours of Daytona – Sjätteplats för DragonSpeed och dramatik för AF Corse

Daytona, 26 januari 2025 – Efter att ha firat en historisk seger i 2024 års upplaga av 24 Hours of Daytona, gick Ferrari in i den 63:e upplagan av det ikoniska racet med höga förväntningar. Men årets tävling visade sig bli en utmanande prövning för ”Prancing Horse”. Trots en imponerande insats från både förare och team blev det ingen topp tre-placering för Ferrari i den första omgången av IMSA SportsCar Championship 2025. Bästa resultatet uppnåddes av DragonSpeed-teamets Ferrari 296 GT3, nummer 81, som slutade på sjätte plats i GTD Pro-klassen.

Tufft lopp för DragonSpeed Ferrari i GTD Pro

I GTD Pro-klassen ställde DragonSpeed upp med sin Ferrari 296 GT3, nummer 81, körd av de tre officiella Ferrari-förarna Davide Rigon, Miguel Molina och Thomas Neubauer, tillsammans med Albert Costa. Trots starkt arbete från teamet låg bilen aldrig riktigt i slagläge för att konkurrera om de högsta placeringarna under loppet. Ett par incidenter bromsade deras framfart – bland annat en avåkning när franske Neubauer körde med kalla däck efter ett depåstopp strax före den tionde timmen. Denna avåkning krävde ett besök i depån för att byta dörr på bilen, vilket kostade dyrbar tid.

Som om det inte var nog blev Miguel Molina påkörd av en annan bil på söndagsmorgonen, vilket innebar ytterligare ett bakslag. Den andra föraren straffades visserligen med en Drive Through-penalty, men skadan var redan skedd och teamet förlorade ytterligare 20 sekunder. Trots dessa hinder lyckades Molina i loppets slutfas återhämta en position efter att bilarna omgrupperats under den 15:e helbanans gulflagg, vilket resulterade i en hedrande sjätteplats. Vid målgång var avståndet till den ledande Ford GT, nummer 65, 28 sekunder.

AF Corse Ferrari tar en imponerande sjundeplats i GTD

GTD-klassen bjöd på ett något ljusare resultat för Ferrari. AF Corse, som tävlade med sin Ferrari 296 GT3 nummer 50, gjorde ett starkt intryck. Denna bil kördes av fabriksföraren Arthur Leclerc, som gjorde sin debut i 24 Hours of Daytona, tillsammans med teamkamraterna Custodio Toledo, Riccardo Agostini och Conrad Laursen. Kvartetten imponerade stort genom hela loppet, och Agostini körde bilen över mållinjen på en sjundeplats, endast åtta sekunder från den vinnande Chevrolet nummer 13.

Missöden för övriga Ferrari-team

Tyvärr gick det inte lika bra för flera andra Ferrari-bilar under tävlingen. Triarsi Competizione, som tävlade med två bilar, drabbades av tekniska problem och kollisioner. Ferrari 296 GT3 nummer 021, med fabriksföraren James Calado bakom ratten, tvingades in i depån efter att ha skadat höger framfjädring vid en kollision med en annan bil. Trots teamets bästa försök att återhämta sig, slutade besättningen på en 11:e plats.

Den andra bilen från Triarsi Competizione, nummer 023, körd av Alessio Rovera och hans team, fick tekniska problem efter 569 varv och tvingades pensionera bilen.

Även Inception Racing Ferrari nummer 70 drabbades av problem efter att ha lett tävlingen vid 12-timmarsstrecket. Skador på stödet till höger framfjädring efter 392 varv tvingade dem att avbryta racet.

AF Corse nummer 21, som länge låg bland de fem bästa, tvingades också dra sig ur loppet efter en kollision som inträffade fem timmar före mål, när italienske föraren Alessandro Pier Guidi satt bakom ratten. Teamet hade fram till dess haft goda chanser till en topplacering.

Cetilar Racing Ferrari nummer 47, med förare som Antonio Fuoco, Roberto och Nicola Lacorte, och Lorenzo Patrese, drabbades av tekniska problem under natten och tvingades också pensionera bilen.

En besvikelse för Ferrari, men ett bevis på deras kämpaglöd

Den 63:e upplagan av 24 Hours of Daytona blev en utmanande och till stor del olycklig tävling för Ferrari. Trots hinder och motgångar visade teamen uthållighet och kämparanda. Med en sjätteplats i GTD Pro och en sjundeplats i GTD finns det ändå ljuspunkter att bygga vidare på för den kommande säsongen.

Med den oöverträffade tävlingsviljan som Ferrari alltid uppvisar, ser märket framåt mot de kommande tävlingarna i IMSA SportsCar Championship. De erfarenheter som dragits från årets Daytona-lopp kommer tveklöst att göra teamen ännu starkare och bättre förberedda för att möta framtida utmaningar.

www.ferarri.com

www.daytonainternationalspeedway.com

Oplus_16908288

Fler nyheter

Skyltstället NORRKÖPING logo
Lamborghini Fenomeno – Lamborghini´s Mest Kraftfulla Bil Någonsin

Lamborghini Fenomeno – Lamborghini´s Mest Kraftfulla Bil Någonsin

Monterey, Kalifornien / Sant’Agata Bolognese, Italien – 15 augusti 2025. Under den glittrande himlen över Monterey Car Week presenterades något som nästan trotsar verkligheten. Lamborghini Fenomeno – en skapelse som inte bara är en bil, utan ett manifest. Ett manifest över design, kraft, historia och framtid. En ”few-off” i endast 29 exemplar, döpt efter den legendariska tjuren Fenomeno från Morelia, och byggd för att skriva in sig bland de mest mytomspunna kapitlen i Lamborghinis historia. Det är en bil som bär på två budskap samtidigt: en hyllning till det förflutna och ett djärvt avstamp in i framtiden. Fenomeno markerar 20…
Ford GT Mk IV – Vildare Än Garaget Kan Tämja

Ford GT Mk IV – Vildare Än Garaget Kan Tämja

Det finns samlarbilar som är till för att beundras på avstånd, putsas och vaktas som heliga reliker. Och så finns det Ford GT Mk IV – en bil så brutal i sitt väsen att den nästan föraktar stillastående. Den är skapad för att jaga horisonter, riva asfalt och utmana fysikens gränser. Att låsa in den i ett garage vore som att kedja fast ett rovdjur. Arvet från Le Mans Namnet GT Mk IV väcker minnen från 1967, då Fords ursprungliga GT40 Mk IV tog hem en legendarisk seger i Le Mans 24 timmar. Den nya generationen bär samma DNA –…
Cadillac Elevated Velocity Får Måsvingar – Eldriven V-Series För Framtiden

Cadillac Elevated Velocity Får Måsvingar – Eldriven V-Series För Framtiden

När Cadillac presenterar nya konceptbilar är det aldrig bara en designövning – det är en vision av framtiden. På The Quail, A Motorsports Gathering i Carmel, Kalifornien, den 15 augusti 2025, lyfter märket skynket av något helt nytt: Cadillac Elevated Velocity1. Ett namn lika laddat som bilen själv – ett eldrivet, högpresterande crossover-koncept som förenar märkets anrika V-Series-arv med en futuristisk tolkning av lyx, prestanda och gränslös frihet. Det är en bil som lika självklart tar plats på motorvägens svarta asfalt som på öknens röda sanddyner. En bil som förkroppsligar Cadillac V-Series essens, men samtidigt pekar rakt in i framtidens…
Zenvo Skapar Världens Starkaste Produktions-V12 Föds i Danmark

Zenvo Skapar Världens Starkaste Produktions-V12 Föds i Danmark

I den lilla danska byn Præstø, långt från bilindustrins traditionella centrum, skriver Zenvo Automotive ett nytt kapitel i hyperbilshistorien. Deras kommande flaggskepp, Zenvo Aurora, ska inte bara bli en hyperbil bland andra – den ska bli ett tekniskt manifest. I hjärtat av projektet finner vi ’Mjölnir’, världens mest kraftfulla produktions-V12, skapad i nära samarbete med ingenjörerna på MAHLE Powertrain. Med 1 250 hästkrafter, en rödmarkering på 9 800 varv per minut och integration med ett toppmodernt hybridsystem är Mjölnir en motor som både blickar bakåt mot bilvärldens gyllene era och framåt mot en elektrifierad framtid. En global hyperbil – utan…
Hennessey Venom F5 LF – En 1-av-1 Manuell Hyperbil med 2 031 Hästkrafter

Hennessey Venom F5 LF – En 1-av-1 Manuell Hyperbil med 2 031 Hästkrafter

Monterey Car Week 2025 blev scenen för något som redan skrivs in i bilhistorien: Hennessey Venom F5 Revolution LF, en unik kundbeställd hyperbil som inte bara är den mest kraftfulla, dyraste och mest avancerade Hennessey någonsin – utan också den mest analoga. Med sexväxlad manuell låda, 2 031 hästkrafter och ett helt nyutvecklat kolfiberschassi har Hennessey för första gången tagit sitt amerikanska hyperbilskoncept in i ett nytt, mer personligt universum. En ny era: Maverick-divisionen LF-modellen är den första som skapats inom Hennesseys nyetablerade division Maverick, en specialavdelning där ett fåtal utvalda kunder får möjlighet att skräddarsy sina egna hyperbilar. Här…
Elbåten Elsie ifrån Strana Boats Dominerade Tjörn e-Power Run 2025

Elbåten Elsie ifrån Strana Boats Dominerade Tjörn e-Power Run 2025

Solen gnistrade i vattenytan när årets Tjörn e-Power Run gick av stapeln – en tävling som på kort tid blivit en självklar motpol till det klassiska Tjörn Runt. Men här var det inte segel som spändes i vinden, utan batterier som laddats till brädden. Elbåtarna som ställde upp visade inte bara upp teknikens framsteg, utan även en ny sorts sjömanskap: räckvidd, ruttstrategi och energihantering var minst lika avgörande som vind och väder. Och vinnaren? En båt som redan börjat skriva in sig i elbåtshistorien: Strana 23 “Elsie”, förd av Arne Lindström. Starten under Tjörnbron Klockan 08:30 gav sig de laddade…
Koenigsegg Tar Tillbaka Tronen – Jesko Absolut Slår Tillbaka Mot Rimac Nevera R

Koenigsegg Tar Tillbaka Tronen – Jesko Absolut Slår Tillbaka Mot Rimac Nevera R

I drygt en månad har elbilsgiganten Rimac haft världsrekordet för den mytomspunna disciplinen 0–400–0 km/h – ett rekord som man i Koenigseggs högkvarter i Ängelholm troligen betraktade som en välkommen utmaning snarare än ett nederlag. Den 7 augusti 2025, på Örebro flygfält, slog Koenigsegg tillbaka. Med fabriksföraren Markus Lundh bakom ratten, flög Jesko Absolut från stillastående till 400 km/h och ner till stillastående igen på blott 25,21 sekunder. Ett nytt världsrekord, bekräftat av Racelogic, och mer än 2,5 sekunder snabbare än Koenigseggs egen tidigare tid från 2024 – och snabbare än allt Rimac hunnit med under sina rekordveckor. En duell…
Alfa Romeo RZ – Il Mostro Tar Av Sig Taket & Jagar Evig Sommar

Alfa Romeo RZ – Il Mostro Tar Av Sig Taket & Jagar Evig Sommar

Om Alfa Romeo SZ är känd som “Il Mostro”, monstret, så är RZ dess mer skandalösa tvilling – samma chockerande formspråk, men nu med taket av och en kaxig blick mot solen. Där coupén var aggressiv och kompromisslös, är roadstern både mer utmanande och mer förförisk. Det är en bil som inte ber om ursäkt för någonting – och som än idag delar Alfa-entusiasterna i två läger. Det gula exemplaret som idag står på Museo Storico Alfa Romeo i Arese är en av blott 278 byggda mellan 1992 och 1994. Att jämföra med SZ-coupéns 1 036 producerade exemplar gör den…
De Tomaso Sport 5000 Spyder – Ett Gyllene Kapitel Ifrån 60-talets Motorsportdrömmar

De Tomaso Sport 5000 Spyder – Ett Gyllene Kapitel Ifrån 60-talets Motorsportdrömmar

1960-talets motorsport var en tid av orädd innovation, internationella samarbeten och vågade ingenjörsexperiment. Mitt i detta kreativa kaos föddes De Tomaso Sport 5000 Spyder – en av epokens mest gåtfulla och kortlivade sportprototyper. Bakom bilen stod den argentinskfödde entreprenören Alejandro de Tomaso, en man vars ambition ofta överträffade hans resurser, och vars visioner lockade till sig några av motorsportens mest lysande namn. Carroll Shelby, då redan en racinglegend, och Pete Brock, känd för sin känsla för aerodynamisk formgivning, bidrog båda till projektets utformning. En teknisk symbios mellan Amerika och Italien Sport 5000 Spyder delade sitt ryggradschassi och den bärande motorlayouten…
GP1 – Den Brittiska Hyperbilen Som Hyllar Manuell Körglädje

GP1 – Den Brittiska Hyperbilen Som Hyllar Manuell Körglädje

I en tid då hyperbilar blivit tysta, digitala och kliniskt perfekta, kommer en nykomling från Storbritannien och skriker rakt ut: ”Inte på min vakt!”. Garagisti & Co har presenterat sin första skapelse – GP1 – och det är inte bara ännu en superbil. Det är en tidskapsel, ett manifest och ett kärleksbrev till den gyllene eran av analoga superbilar. Under den skulpterade karossen döljer sig ett hjärta som väcker gåshud: en helt ny, naturligt aspirerad 6,6-liters V12, utvecklad från grunden av italienska Italtecnica. Ja, du läste rätt – en ny italiensk V12 år 2025. Effekten? 789 hästkrafter och 700 Nm…
3 019 Hästkrafter Av Ren Elektrisk Extas – BYD Yangwang U9 Track Edition Tar Hyperbilen till Nya Höjder

3 019 Hästkrafter Av Ren Elektrisk Extas – BYD Yangwang U9 Track Edition Tar Hyperbilen till Nya Höjder

På Kinas asfalterade racingbanor har en ny titan vaknat. BYD:s exklusiva prestandamärke Yangwang har lyft på täcket för sin mest extrema skapelse hittills – U9 Track Edition. Det är en eldriven best som inte bara utmanar världens snabbaste hyperbilar, utan riskerar att skriva om spelreglerna helt. Chassit är snarlikt föregångaren Byd Yangwang U9 Det som skiljer Track Edition är inte chassigeometrin i sig, utan optimeringar för bankörning: Mer aggressiv aerodynamik (fast kolfibervinge, större diffuser, möjlighet till förstärkt splitter) som påverkar bilens balans vid höga hastigheter Bredare, mer greppvänliga däck på både fram- och bakaxel Fastare fjädringsinställning och troligen anpassade stötdämpare…
Trollhättan Motorfestival 2025 - En Fullträff i Saabs Högkvarter

Trollhättan Motorfestival 2025 - En Fullträff i Saabs Högkvarter

Flera hundratals Saab:ar tillsammans med Saab-klubben och Saabentusiaster firade Saabkulturen i Saabs högkvarter – Saabs Ikoniska Gamla Testbana – T Engineering Track! Ett hav av Saabar – alla modeller, alla generationer i olika färger Runt hela området stod bilarna uppradade som ett levande museum. Här kunde man se eleganta Sedaner, klassiska Sonett, sportiga Cabrioleter och praktiska SportCombis – en komplett representation av Saabs mångsidighet. Färgerna varierade från sobert svart och silver till livfullt rött, blått och gult, och varje bil hade sin egen berättelse. För många var det just detta – att få se Saabs hela historia samlad på samma…
474888370_122209671548200391_2806298802293834463_n (3)